پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

حادثه‌ای که از متن به حاشیه رفت!

 سلامت نیوز :اولین روزهای هفته جاری بود که انتشار خبری درباره آتش‌سوزی دریکی از ساختمان‌های چند طبقه خیابان جمهوری و جان دادن 2 نفر از کارگران زن بلافاصله در فضای رسانه‌ای کشور و در بین شهروندان بازتاب گسترده‌ای داشت. بی‌شک حادثه‌ای که در آن دو نفر از شهروندان، جان خود را در اثر سقوط از طبقه پنجم ساختمان از دست داده باشند، حادثه‌ای تلخ است و باید ابعاد گوناگون این حادثه مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از آن مهم‌تر در صورت بروز خطای سازمانی در بحث امداد‌رسانی با خاطیان برخورد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ اما موضوعی که بلافاصله پس از این حادثه فضای رسانه‌ای کشور را در بر گرفت و حتی در روزهای گذشته در بین افکار عمومی جامعه بیشتر برجسته شد، نگاه سیاسی و جهت‌دار برخی از افراد، گروه‌ها و حتی تعدادی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به این موضوع است، نگاهی که به نظر می‌رسد بیش ازحد برای تخریب عملکرد مدیریت یک سازمان و همچنین مدیریت تابعه آن متمرکز شده است و متاسفانه این نگاه سیاسی همچنان در جریان اخبار و رویداد‌های کشور برجسته است و برخی گروه‌ها تلاش می‌کنند این موضوع را از متن اصلی به حاشیه کشانده و آنقدر ادامه دهند تا مهر تایید نظر خود درباره بروز تخلف را بر پیشانی یک مدیر یا یک سازمان بزنند.

واکنش شهردار تهران به حادثه

اما زمانی که بحث و تبادل نظر درباره این موضوع داغ بود، سرانجام محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم در حاشیه یک همایش نسبت به این حادثه و ابعاد گوناگون آن واکنش نشان داد و نسبت به طرح برخی مباحث غیر‌کارشناسی درباره این حادثه انتقاد کرد. شهردار تهران گفت: تیم کارشناسی برای بررسی حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری تشکیل شده است و قول می‌دهم نتایج رسیدگی به این حادثه ظرف 15 روز اعلام شود. قالیباف در حاشیه دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره حادثه اخیر آتش‌سوزی در کارگاه تولیدی خیابان جمهوری، خاطرنشان کرد: این حادثه بسیار دلخراش بود و از همان لحظات اول که مطلع شدم، برای بنده نیز مانند همه عزیزان بسیار تلخ و غمناک بود. از این رو به خانواده محترم جانباختگان این حادثه عرض تسلیت دارم.

زمانی که متوجه مقصر نمی‌شدیم!

شهردار تهران گفت: مردم شاهد بودند در جریان اتفاقاتی که در گذشته دور و نزدیک رخ داده است، همیشه گفته‌اند رسیدگی می‌کنیم اما در انتهای کار بنده نیز به عنوان یک شهروند نفهمیدم که نتیجه چه شد، برای مثال در حادثه برخورد 2 قطار در نیشابور و همچنین فرود هواپیما در خارج از باند در اصفهان متوجه نشدیم چه کسی مقصر اعلام شد؟ در حوادث اخیر در جاده قم نیز تعداد کثیری از مردم در جریان آتش‌سوزی کشته شدند و مقرر شد که این حوادث به سرعت رسیدگی شود اما در آخر متوجه نشدیم که چه اتفاقی افتاد. شهردار تهران تاکید کرد: من به مردم قول می‌دهم که رسیدگی این حادثه ظرف 15 روز روشن شده و نتایج آن اعلام شود. همچنین اعلام نتایج نیز به گونه‌ای نباشد که در انتها اعلام کنند راننده مقصر بوده است.

برخورد قاطع با خاطیان حادثه آتش‌سوزی

شهردار پایتخت در پایان تاکید کرد: باز هم تاکید می‌کنم که درباره این حادثه نیز رسیدگی می‌کنیم و اگر تخلف و کوتاهی صورت گرفته باشد، خاطی را معرفی می‌کنیم، با آن برخورد می‌کنیم و به مراجع قانونی ارجاع می‌شود، اما باید توجه داشت که هر گونه قضاوت زودهنگام در این زمینه درست نیست، چرا که در این موضوع نیز زمانی که کار کارشناسی صورت بگیرد و ابعاد گوناگون آن مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می‌شود برخی حرف‌هایی که در این دو، سه روزه زده شد، حرف کارشناسی نبوده و بیشتر به دنبال جریانات دیگری بوده است. ما نیز در شهرداری ثابت کرده‌ایم به دنبال حاشیه‌ها نمی‌رویم بلکه به دنبال کارمان می‌رویم.

صدای شورای شهری‌ها هم درآمد

اما در ادامه واکنش‌ها به حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، محسن پیرهادی عضو شورای شهر در اظهارنظری گفت: معتقدم افراد از حادثه آتش‌سوزی جمهوری نباید برای خود کلاه سیاسی درست کنند. پیرهادی خواستار آن شد که موضع‌گیری‌ها از تحلیل درست نشأت گرفته، واکنش‌ها پخته اتخاذ شود و افراد از این حادثه برای خود کلاه سیاسی درست نکرده و جان انسان‌ها را واسطه مطرح کردن خود نکنند. این عضو شورای شهر با بیان این مطلب به فارس گفت: کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران ماموریت دارند گزارش‌های شهرداری و سازمان آتش‌نشانی را گرفته و تحلیل‌های دقیق خود را به اعضای شورا ارائه دهند. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران خارج از فضای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در نامه‌ای خطاب به شهرداری خواستار توضیحات دقیق و روشن آتش‌نشانی تهران شد. این عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: باید از مقامات دولتی پرسید که آیا نسبت به اتفاقات دیگری که در کشور رخ می‌دهد نیز همین اندازه پیگیر هستند؟ از دوستان انتظار داریم از موضع سیاسی وارد نشوند تا کار از مجرای صحیح خود پیش برود.

از پیام رئیس‌جمهور تعجب کردیم

اما در همین باره پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دستور رئیس‌جمهور مبنی بر رسیدگی به حادثه آتش سوزی دغدغه محترم و مبارکی است، افزود: این اقدامات زمانی می‌تواند موثر واقع شود که فراگیری داشته باشد تا بوی سیاسی بودن و تسویه حساب سیاسی از آن متساعد نشود. وی در ادامه گفت: همانطور که شاهد هستید ما در روزهای گذشته حوادث مهم‌تر و زیانبارتری را درپی داشتیم، حوادثی مانند ماجرای مسمومیت 3 هزار نفر از مردم پردیس که به دلیل سوء‌مدیریت رخ داد.عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مسمومیت 3 هزارنفر حادثه کمی نبود و تهدید علیه کل مردم تهران محسوب می‌شد، اظهار داشت: از این سوء‌مدیریت که جان 3 هزار نفر را به خطر انداخت نمی‌توان به سادگی گذشت ولی ما شاهد این هستیم که دغدغه‌ای برای پیگیری این موضوع از سوی برخی سیاسیون ابراز نمی‌شود اما درباره حادثه خیابان جمهوری تهران و فوت 2 کارگر زن در سانحه آتش‌سوزی دستور رسمی برای پیگیری و بررسی آن صادر می‌شود.

سروری در ادامه تاکید کرد: برخی از اعضای شورای شهر با متهم کردن شهردار تهران به دنبال سیاسی کردن و انتقامجویی‌های سیاسی هستند. وی با اشاره به تقدیر رهبر معظم انقلاب از اقدامات مثبت و نحوه مدیریت شهری تهران، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد اظهارنظرهای تامل‌برانگیزی هستیم که بوی انتقامجویی‌های سیاسی می‌دهد و نگرانی‌های زیادی را برای مدیریت شهر تهران ایجاد می‌کند. قائم‌‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: از رفتار رئیس‌جمهور محترم درباره این حادثه آتش‌سوزی تعجب کردیم. وی در ادامه اظهار داشت: تعجب ما از این است که چرا یک برخورد متعادل با اتفاقات و حوادث تلخ صورت نمی‌گیرد، شاهد حوادثی بوده‌ایم که آثار وسیع‌تری در سطح کشور داشته است ولی حساسیتی که به حادثه خیابان جمهوری نشان داده شد قابل تامل بود.

حادثه‌ای که از متن به حاشیه رفت!

به هر روی به نظر می‌رسد در این شرایط با توجه به اینکه برخی از افراد و گروه‌ها در جامعه آماده هستند تا از یک حادثه اجتماعی، رویدادی سیاسی رقم بزنند و به دنبال اهداف خود هستند، شایسته است تا پایان بررسی‌های کارشناسی درباره حادثه از هر گونه اظهارنظر غیر‌کارشناسی پرهیز شود تا بررسی حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری از متن به حاشیه نرود و بتوان به افکار عمومی جامعه و شهروندان پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha