چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10424

مدتی است بورس بازار اخبار سلامت افزایش چشم گیر تعرفه های درمانی غیر دولتی ها است.تعرفه هائی که فاصله بخش خصوصی و دولتی را بیشتر و بیشتر کردند و باعث شدند تا سهم مردم از هزینه های درمانی به 90 درصد برسد.

تعرفه هائی که کمر می شکنند!
 به گزارش خبرنگار سلامت نیوز،سال جدید با خبر افزیش چشمگیر تعرفه های پزشکی در بخش غیر دولتی آغاز شد،تعرفه هائی که اگر چنین باقی بمانند سهم پرداختی مردم از هزینه های درمانی اشان را به 90 در صد رسانده و سازمانهای بیمه گر را تبدیل به سازمان هائی جهت پرداخت حقوق اندک بازنشتگی می کند حقوقی که نزدیک به 75 درصد از دریافت کنند گان آن، از حداقل آن بر خوردارند که این حداقل دریافتی نیز باید صرف هزینه های درمانی آنها شود،به طوری که با این وضع موجود  تعرفه ها کمر این مستمری بگیران زیر بار هزینه ها شکسته و در هزینه های زندگی خود خواهند ماند.البته نا گفته نماند که این افزایش به حدی بوده که حتی قشر متوسط جامعه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده.
ویزیت پزشکان عمومی  در سال جدید نسبت به سال 86 دارای افزایش  حدود 50 درصد بوده این در حالی ا ست که مردم برای درمان خود به این قشر بیش از دیگر اقشار خانواده سلامت و درمان کشور مراجعه می کنند. همچنین نرخ یک شب تخت در جه یک 30 درصد،نرخ آزمایش CBC 20 درصد و حق الزحمه جراحی  20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
ماده 90 قانون برنامه چهارم توسعه می گوید که هزینه های پرداختی مردم برای درمان باید به 30 درصد کاهش یابد ولی این افزایش چشمگیر تعرفه ها نه تنها  به این هدف نرسید،بلکه فاصله بخشهای دولتی و غیر دولتی را نیز به 83 درصد رساند و باعث شد تا مردم به جای  30 درصد از هزینه ها 90 درصد آن را  بپردازند.با این وضع موجود مردم ما باید برای درمان خود روبه مراکز دولتی بیاورند ولی با اوضاعی که این مراکز درمانی دولتی دارند برای مردم بهتر است که دور بیمار شدن را خط قرمزی بکشند و اگر هم بیمار شدند برای رفتن به زیر خط فقز خود را آماده کنند!
حال با اعتراضاتی که مردم و برخی مسئولین پیرامون تعرفه ها کردند قرار بر این شد تا با بررسی بر روی تعرفه ها در مورد آنها تجدید نظری شود که تا دو هفته دیگر نتیجه تجدید نظر در تعرفه های درمانی بخش غیر دولتی اعلام خواهد شد.
آیا تعرفه های جدید به ماده 90 قانون برنامه چهارم توسعه توجهی می کنند؟آیا تعرفه گذاران به وضعیت مردم توجهی دارند؟آیا کمکی می شود تا بیمه ها به جای تبدیل به مرکزی برای پرداخت حقوق بازنشتگی به هدف اصلی تشکیل خود یعنی کمک به مردم برای رفع فشارهای وارده به دلیل هزینه های درمانی برسند؟آیا تعرفه ها باز کمر می شکنند و یا درست و عادلانه می شوند؟باید تا دو هفته دیگر منتظر بمانیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha