پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱

ابهام در تعداد کارتن‌خواب‌ها

سلامت نیوز : ریشه پدیده کارتن خوابی به آسیب‌های اجتماعی مختلفی مانند فقر، اعتیاد و بیکاری برمی‌گردد که در جامعه به چشم می‌خورد. زمانی که بیکاری افزایش پیدا کند، به تبع آن نیز فقر و پدیده‌هایی مانند کارتن‌خوابی افزایش پیدا می‌کند و گروهی از افراد جامعه موقعیت اقتصادیشان بدتر می‌شود. تنها راه‌حلی که برای ریشه کردن فقر و کارتن‌خوابی وجود دارد فراهم کردن اشتغال برای این قشر از افراد در جامعه است. هنگامی که آنها به کاری مشغول و درآمد مناسبی نیز داشته باشند و از طرفی دیگر یارانه دولتی برای ساماندهی آنها اختصاص داده شود می‌توان امیدوار بود که در وضعیت آنها تغییری ایجاد خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی گفته است جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها در سطح شهر تهران افزایش 30‌درصدی داشته است. این جور صحبت کردن از آمار و ارقام روشن‌کننده وضعیت و بیانگر وضع جاری درباره کارتن‌خواب‌ها نیست. از آمار و ارقام به روشنی سخن گفته نمی‌شود. می‌گویند جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها 30‌درصد افزایش پیدا کرده است، آیا نسبت کارتن‌خواب‌ها در مقایسه با سال گذشته تغییری کرده است؟ آیا تعداد آنها افزایش پیدا کرده است یا کاهش؟ نسبت کارتن‌خواب‌ها در مقایسه با سال گذشته چگونه است؟

آیا تنها هدف این است که بگویند کارنامه‌شان درخشان‌تر از سال گذشته شده است؟ تا زمانی که از آمار به تفصیل و با جزئیات سخنی گفته نشود نمی‌توان فهمید این 30‌درصد نشانه چیست. به دور از این آمار و ارقام مبهم آنچه واضح است این است که گروه‌ها ی فقیر و آسیب‌پذیر در حال افزایش پیدا کردن است. حجم کارتن‌خواب‌ها در شهر تهران مبهم است. شهرداری مسئول وضعیت اقتصادی کارتن‌خواب‌ها و بهبود شرایط آنها از لحاظ اشتغال و درآمد نیست. بلکه شهرداری موظف به جمع‌آوری آنها از سطح خیابان‌هاست. زمانی که راه حل پایدار و بلند مدتی برای بهبود این افراد در نظر گرفته نشود تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن نیز هزینه‌هایی که شهرداری برای این مساله باید در نظر گیرد و فشار‌های وارد بر این سازمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.می توان پیش‌بینی کرد که با افزایش فقر که ناشی از کاهش تولید ناخالص داخلی است، تعداد فقرا افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که رشد گروه‌های فقیر در آینده روند افزایشی داشته باشد.

در این شرایط آسیب‌های اجتماعی و کارتن‌خوابی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این پدیده به طور واضح در خیابان‌های شهر مشاهده می‌شود.گفته شده است این افراد در بدو ورود به گرمخانه‌ها سلامتشان توسط پزشک مورد بررسی قرار می‌گیرد تا درصورت وجود بیماری امکان درمانشان فراهم شود. همچنین به جز محل خواب، امکانات بهداشتی و شام و صبحانه نیز به کارتن‌خواب‌ها داده می‌شود. تمام این اقدامات اگر صحت هم داشته باشد مشکل را ریشه‌ای حل نخواهد کرد و علل پیدایش آسیب‌های اجتماعی را حذف نخواهد کرد. کاری که شهرداری انجام می‌دهد با انتقال این افراد به گرمخانه‌ها تنها از مرگ آنها جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین برنامه‌هایی که در زمینه حل این بحران می‌توان انجام داد ایجاد برنامه‌های اشتغالزایی و رسیدگی به گروه‌های فقیر و آسیب‌پذیر است. این افراد باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند و برای مقابله با خطر و بحران، آموزش ببینند.

آگاهی بخشی به این افراد می‌تواند کمکی برای حل مشکلاتشان باشد. مراکز آموزش مانند مدارس در روند آگاهی بخشی نقش به سزایی می‌توانند ایفا کنند. باید از دوران دبیرستان به دانش‌آموزان درباره اعتیاد اطلاع رسانی شود و مهارت‌های حرفه‌ای را به افراد آسیب دیده بیاموزند. همچنین بالا بردن سطح زندگی و درآمد قشر فقیر جامعه باید از اولویت‌های دولت در حل این مشکل اجتماعی باشد. باید برنامه‌هایی در کشور انجام شود که هدفشان گروه‌های فقیر جامعه هستند. تنها اقداماتی که می‌تواند کارتن خوابی را کاهش دهد اجرای همین برنامه‌هاست. پدیده‌ای مانند کارتن خوابی مساله‌ای اجتماعی است و باید با کمک متخصصان این حوزه راه حل‌هایی برای آن اندیشیده شود. شهرداری ممکن است بتواند در این زمینه اقداماتی انجام دهد اما، راه حل‌های جدی باید از جانب نهادهای دیگری که در این زمینه تحخصص و کارایی لازم را دارند ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha