مصرف قلیان به خصوص در بین زنان نگران کننده شده است

سلامت نیوز : رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت امروز در جلسه هم اندیشی دخانیات که با حضور علیرضا مرندی در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، نسبت به افزایش مصرف دخانیات به خصوص قلیان در بین زنان ایرانی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی امروز در جلسه هم اندیشی برنامه های کنترل دخانیات با اشاره به برنامه های کشوری، گذشته، حال، آینده تأکید کرد: مصرف دخانیات در گذشته بیشتر معطوف به سنین بزرگسالی بود اما امروزه در نوجوانان و جوانان رو به افزایش است و این امر مشکلات بسیاری را از جمله سقط جنین، سرطان ریه و بیماری های غیر واگیر دیگر به دنبال خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه مصرف دخانیات هزینه های زندگی را نیز به مراتب افزایش و نیروی مولد را نیز کاهش می دهد گفت: باید مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع و فروش سیگار به افراد زیر ۱۸سال متوقف شود.

مرندی افزود: کشورها نباید زمین های کشاورزی خود را به کشت تنباکو اختصاص دهند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: افزایش قیمت دخانیات یکی از عوامل بازدارنده در این زمینه است و ما باید برنامه های مبارزه با دخانیات را به طور جدی دنبال کنیم.

در ادامه این جلسه کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه روند مصرف دخانیات از سال 84 افزایش چشمگیری نداشته اما در زنان و بعضی از گروه های سنی افزایش داشته و همچنین مصرف روزانه قلیان از سال88 تا 90 به سرعت در حال  افزایش بوده است و در بین بانوان نگران کننده ارزیابی شده است.

وی گفت: نقش آموزش و پرورش در این زمینه باید بسیار پررنگ باشد و افزایش قیمت دخانیات اثرات مثبتی در سلامت کشور دارد.

جلسه هم اندیشی برنامه های کنترل دخانیات، یک دهه پس از معاهده جهانی دخانیات با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، پ‍ژوهشکده سل و بیماری های ریوی، مرکز تحقیقات و پیشگیری و کنترل دخانیات، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات امروز در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha