جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۴
کد خبر: 104260

امروزه گستره گسترده فارماکوپه چنان است که به طرزی روزافزون این نسخه‌ها به جای بهبود، خطای پزشکی به بار می‌آورند. کافی‌ است داروخانه‌ای با خط طبیبی آشنا نباشد، آن وقت به راحتی مثلا آریپیپرازول با رابپرازول اشتباه می‌شود و شاید به جای نسخه، طومار روزگار بیمار پیچیده شود!

بدخطی پزشکان می‌تواند مرگبار باشد

سلامت نیوز:‌ امروزه گستره گسترده فارماکوپه چنان است که به طرزی روزافزون این نسخه‌ها به جای بهبود، خطای پزشکی به بار می‌آورند. کافی‌ است داروخانه‌ای با خط طبیبی آشنا نباشد، آن وقت به راحتی مثلا آریپیپرازول با رابپرازول اشتباه می‌شود و شاید به جای نسخه، طومار روزگار بیمار پیچیده شود!

دکتر حمیدرضا نمازی، عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در هفته نامه سلامت نوشت: سخن شمس تبریزی در مقالات معروف است که آن خطاط سه‌گونه خط نوشتی؛ یکی او خواندی لاغیر، یکی را هم او خواندی هم غیر، یکی نه او خواندی نه غیر. آن خط سوم منم! ناخوانایی و با ابهام و ایهام‌گفتن ونوشتن، قدمتی طولانی در فرهنگ ما دارد...

 البته شاید در میان برخی مضامین عرفانی و شهودی گریز و گزیری از رمزی سخن گفتن و ناخوانایی نباشد اما هرچه هست این شیوه به روزمرگی ما هم گاه کشیده شده و حرفه‌مندی‌مان را دچار کرده است. از دیرباز طبابت در میان سایر حرفه‌ها قدر دیده و بر صدر نشسته است و طبیبان در پی آن رفته‌اند تا حصار و حفاظی رمزآلود و رازآمیز دور طب بکشند تا آن را از گزند مدعیان و نابلدان مصون بدارند و نگذارند لکه‌ خرده معلومات وخرافات بر دامن آن بنشیند. از این‌رو گفتمان طب را چنان سامان داده‌اند که واضح و آشکار و علنی نباشد. در گفتمان مدرن اما طبابت راززدایی شده است و همه‌فهمی و ارتباط ساده و آسان با بیمار و سایر اهالی سلامت، معیاری حرفه‌ای و به تبع آن اخلاقی فرض شده است.

هنوز اما رگه‌های رازآلودگی طب بر فرهنگ پزشکان، سایه افکنده است. ناخوانایی نسخ پزشکی ریشه در همین میل به ابهام و ایهام دارد. مردمان هم این بدخطی و ناخوانایی را انگار پذیرفته‌اند و در مسیر مطب تا داروخانه برای رمزگشایی از خطوط موازی یا دوایر متحدالمرکز نگاشته بر نسخه، درترددند. امروزه اما گستره گسترده فارماکوپه چنان است که به طرزی روزافزون این نسخه‌ها به جای بهبود، خطای پزشکی به بار می‌آورند. کافی‌ است داروخانه‌ای با خط طبیبی آشنا نباشد، آن وقت به راحتی مثلا آریپیپرازول با رابپرازول اشتباه می‌شود و شاید به جای نسخه، طومار روزگار بیمار پیچیده شود!

در حوزه سلامت، مستندسازی آن روی سکه‌‌ ارائه خدمات درمانی است. دوران پرونده‌های مقوایی که پزشک بر آن حاشیه می‌نوشت و نسخه‌های ناخوانایی که بوی بی‌حوصلگی می‌دهند گذشته است. درنگ کنیم. حیف است در فرهنگی که دست پزشکان خوب است، دست خطشان بد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    مطلب خوبی انتخاب شده است صرفنظرازاسم داروها که مشکل داروخانه هاست دستورات زیرنسخه هاهم اغلب ناخوانا هستند وداروخانه هم حوصله تفهیم آنراندارد.بایدتصمیم جدی دراین موردگرفته شود