6میلیون ایرانی درگیر مبارزه با اعتیاد

سلامت نیوز : در چند وقت اخیر این چندمین بار است كه وزیر كشور در مورد آسیب‌های موادمخدر هشدار می‌دهد و این‌بار می‌گوید كه روزانه 8 تا 9 نفر جان خود را براثر مصرف موادمخدر از دست می‌دهند. تیغ تیز انتقادات دكتر رحمانی‌فضلی اما جایی است كه مسئولان را مورد اشاره قرار می‌دهد: «هنوز جامعه و حتی برخی از مسئولان از اهمیت پرداختن به مسئله مبارزه با این پدیده شوم بی‌اطلاع هستند.» به گزارش تهران امروز، وجود بیش از یك میلیون و 300هزار معتاد دائمی در كشور و آمار رو به رشد مصرف مواد محرك مانند شیشه، باعث شده كه حساسیت‌ها نسبت به این آسیب خانمان سوز بیشتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ آمارهای رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر نشان می‌دهد حدود9درصد از معتادان كشور را زنان تشكیل می‌دهند، 45 درصد معتادان کشور زیر 29 سال دارند، شیشه به دومین ماده پرمصرف كشور تبدیل شده و میانگین سن معتادان نیز به زیر 21سال رسیده است. همه اینها باعث شده تا موضوع اعتیاد به عنوان آسیب جدی در كشور مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد. همین آمارهای نگران‌كننده، برای وزیر كشور هم تبدیل به دغدغه‌ای جدی شده تا به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشستی خبری به بررسی آسیب‌هایی كه با رشد اعتیاد، در جامعه رو به فزونی می‌نهند بپردازد. دكتر رحمانی فضلی می‌گوید: «اعتیاد و موادمخدر باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها همچون سرقت، طلاق، قتل، تجاوز به عنف؛ همسر آزاری و کودک آزاری می‌شود و روزانه نیز 8 تا 9 نفر جان خود را بر اثر مصرف موادمخدر از دست می‌دهند.» او در ادامه در رابطه با عمق نفوذ اعتیاد در جامعه می‌گوید: «با احتساب بعد خانوار حدود 6 میلیون نفر به‌طور مستقیم با موادمخدر درگیری دارند که این رقمی قابل توجه و نیازمند بسیج عمومی برای حل این مسئله است.» وزیر كشور 3عامل فقر، بیکاری و تجرد را در گسترش اعتیاد موثر می‌داند. موضوعی كه كارشناسان هم با او هم عقیده هستند.

جای افراد كاربلد خالی است

علیرضا یگانگی، كارشناس حوزه اعتیاد، سخنان وزیر كشور در چند ماه گذشته را نقطه امیدی از عزم جدی مسئولان برای رسیدن به یك طرح جامع درباره مبارزه و كاهش آمار معتادان در كشور می‌داند. او به تهران امروز می‌گوید: جای بسی خوشبختی است كه حساسیت به موضوع اعتیاد در بالاترین رده‌های نظام وجود دارد.

این كارشناس آسیب‌های اجتماعی در ادامه با اشاره به انتقاد اخیر وزیر كشور درباره عدم اطلاع درست برخی از مسئولان از مسئله اعتیاد می‌افزاید: این ایراد درست است. چون این یك واقعیت است،كه جنبه سیاسی انتخاب مسئولان در كشور ما بیشتر است تا جنبه كارشناسی. در خیلی از مواقع و مسائل پررنگ بودن جنبه‌ سیاسی برای انتخاب آنها ایرادی ندارد و قابل قبول است ولی متاسفانه در برخی مسائل مثل موادمخدر و ورزش و... این جنبه خوب نیست زیرا باز هم مسائل سیاسی را دخیل می‌كنیم. اگر مسائل سیاسی در حوزه‌های اجتماعی به ویژه در حوزه اعتیاد وارد شود افرادی كاربلد به واسطه متعلق نبودن به یك جناح سیاسی به كار گرفته نمی‌شوند.

مردم به حوزه‌های اجتماعی پا بگذارند

سعید معید‌فر نیز با اشاره به اینكه لزوما بین آسیب‌های اجتماعی و آگاهی مسئولان ارتباطی وجود ندارد، به تهران امروز می‌گوید: به فرض كه مسئولان از این آسیب‌ها اطلاع داشته باشند. آنها چه می‌توانند بكنند؟ كسانی كه در ارتباط با آسیب‌ها باید فعال باشند عمدتا خود جامعه و نخبگان جامعه هستند. اگر آگاهی‌های این افراد تاثیر بگذارد قطعا تغییراتی در آسیب‌ها ایجاد می‌شود ولی اگر این قشر كارشناس از بدنه تصمیم‌گیری‌ها جدا شوند دیگر نمی‌توان به حل مسائلی مانند اعتیاد امیدوار بود و در سال‌های گذشته بدنه تصمیم‌گیری دقیقا از همین موضوع لطمه دید.این جامعه‌شناس، ادامه می‌دهد: مسئولان به هر حال كسانی هستند كه در جابه‌جا شدن و تغییر مسئولیت‌ها هستند و خواه ناخواه آنها یك ارتباط همیشگی و نزدیك با آسیب‌ها ندارند.

او ادامه می‌دهد: مسئولان باید در این مسئولیت‌ها نقش اطلاع‌رسانی‌شان را به خوبی ایفا كنند و اجازه بدهند كه جامعه ما نسبت به مشكلات مربوط به خودش واقف باشد و آگاهی و نقش پیدا كند. این جامعه‌شناس در ادامه می‌افزاید: وقتی وزیر كشور می‌گوید كه مسئولان هنوز از اهمیت خطرات موادمخدر بی‌اطلاع هستند، به این معنا می‌گوید كه تخصص لازم را در این حوزه‌ها ندارند. شناخت لازم را در این زمینه باید از طریق كار پیوسته در آن حوزه پیدا كرد. نمی‌توان یك فردی را آورد سركاری گذاشت و گفت كه آگاهی پیدا كن. مهم این است كه آن فرد پیش از ورود به آن مسئولیت در آن حوزه تخصص و شناخت لازم را داشته باشد. در چنین شرایطی ممكن است موثر باشد ولی مشكل این است كه در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی ما كار را به دست كاردان نمی‌دهیم بلكه اینجا هم متاسفانه مثل حوزه‌های دیگر پست‌ها را صرفا به عنوان فرصتی برای افراد در نظر می‌گیریم نه برای جامعه.

دكتر سعید معیدفر در ادامه تاكید می‌كند: متاسفانه ارتباط بین دولتمردان ما با حوزه‌های تخصصی و نخبگان جامعه و با كسانی كه در متن فعالیت در حوزه‌ آسیب‌ها و مسائل اجتماعی هستند در سال‌های گذشته و در دولت‌های نهم و دهم بریده شد. به همین دلیل هم طی سال‌های گذشته هر سال نسبت به سال قبل مشكلات و آسیب‌های ما بیشتر شد و مردم و جامعه تاوان افزایش این آسیب‌ها را دادند كه حوزه اعتیاد یكی از آنها بود.

معیدفر در ادامه پیشنهاد می‌دهد: ما همه امیدواریم با تغییر دولت در سال‌های پیش‌ رو فضایی ایجاد شود و افرادی سر كار بیایند كه پیش‌تر برای آن مشكلات كار كرده‌ باشند و تجربه كسب كرده باشند و با جان و دل در آن پست صرفا كارشان خدمت به مردم و آسیب‌دیدگان باشد تا موضوعات آسیب‌های اجتماعی كه الان در كشور ما مورد مطالعه محققان و پژوهشگران قرار گرفته مورد اهمیت واقع شود و در تصمیم‌گیری‌ها به عنوان منابع مرجع به آنها نگاه كنند در این شرایط است كه منابع‌انسانی و فكری ما هدر نمی‌رود و بدنه كارشناسی به كمك مسئولان دولتی می‌آیند تا در مورد دغدغه‌هایی كه افرادی مانند وزیر كشور دارند اقدام عاجلی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha