دانشمندان موفق شدند با پرورش دوباره تخمك‌های نابالغ زن در آزمایشگاه امیدی تازه را برای محافظت از بارداری زنانی ایجاد كنند كه تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از گاردین، داروهای ضد سرطان معمولاً باعث تخریب كیسه‌های ترشحی تخمدان در زنان می‌شوند كه در نتیجه آن تخمك‌های نابالغ تولید شده در همان حال باقی مانده و توانایی بالغ شدن توسط بدن را پیدا نمی‌كنند. به این ترتیب یك زن ممكن است از سرطان نجات یابد اما قدرت باروری خود را از دست می‌دهد.
مراكز متعددی در بریتانیا در حال حاضر با نگهداری بخش‌هایی از تخمك‌های زنانی كه قرار است تحت شیمی درمانی قرار گیرند امیدوارند تا روزی بتوانند با روش‌هایی این تخمك‌های را بالغ و بارور كنند.
اما تحقیقات جدیدی كه با هدایت خانم دكتر "اولین تلفر" در دانشگاه ادینبورگ انجام شده است گام بزرگی در رسیدن به این هدف قلمداد می‌شود.
وی موفق شد با افزودن هورمونهای رشد مصنوعی در آزمایشگاه به بافت‌ یك تخمك با موفقیت آن را رشد دهد.
دكتر "تلفر" گفت: این روش مزیت‌هایی را به ویژه در مقایسه با روش IVF دارد كه یكی از آن‌ها بلوغ 10 روزه تخمك با استفاده از این روش جدید است.
"تلفر" اعلام كرد كه البته هنوز هم كار زیادی باقی مانده است تا این تخمك‌های بالغ شده به روش آزمایشگاهی توانایی باروری بیابند اما امیدهای در این زمینه بسیار بالاست چرا كه آزمایشات و مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده كه تخمك‌هایی كه به این روش بالغ شده‌اند توانایی باروری موفق را دارند.
وی فاصله زمانی و علمی تا رسیدن به نتیجه كامل در این‌باره را بین 5 تا 10 سال دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha