سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1043

جراحی جسور و جوان، بیمار 70 ساله ای را عمل جراحی قلب می کند اما این عمل ساده و عادی نیست. پروفسور ورتلی برای نخستین بار در جهان پارگی ایجاد شده در قلب پیرزن 70 ساله را ترمیم کرده تا گامی بی سابقه در دنیای جراحی های پیچیده پزشکی برداشته باشد. وی در حالی که مشتاقانه از تمایلش برای سفر به ایران و انجام چنین عملی در کشورمان خبر می دهد، تنها 5 روز پس از این عمل موفقیت آمیز به تشریح جزئیات آن پرداخته است.

ترمیم پارگی قلب غلبه دانش بر مرگ بود
 پروفسور ورتلی از دانشگاه آدلاید استرالیا در گفتگوی مشروح با  مهر با اشاره به این نکته که بیمار عمل شده در آستانه مرگ حتمی قرار داشته است، گفت: این عمل جراحی از هر حیث بی سابقه و قابل توجه است. سن بالای بیمار و وضعیت بحرانی در کنار فساد ایجاد شده در ماهیچه های قلبی، همه و همه دست به دست هم داده بودند تا با عمل جراحی تقریبا غیر ممکنی مواجه شویم. اما من و تیم جراحی نا امید نشدیم و تنها با استفاده از تکنیک پیشرفته ای از تصویربرداری MRI  ماهیچه های قلب این بیمار را بررسی کرده و توانستیم پارگی ایجاد شده در آن را ترمیم کنیم.

بیمار که پاتریشیا وارویک نام دارد به رغم سن بالا (70 سال) توانست، این عمل پیچیده قلبی را تحمل کند و به آینده امیدوار شود. به گفته پروفسور ورتلی، این بیمار در کودکی به رماتیسم قبلی مبتلا شده و طی سال های اخیر به جهت افزایش ناراحتی های قلبی، دچار فساد و انحطاط بافت ها و ماهیچه های قلبی شده که این مساله در نهایت به بروز پارگی در قلب وی منجر شده است.


پروفسور ورتلی- پزشک نخستین عمل ترمیم پارگی قلب در جهان

وی در ادامه به خبرگزاری مهر گفت: خانم پاتریشیا دچار مشکلات عدیده ای شده بود. پارگی ایجاد شده در قلبش به شکل گیری توده خطرناک خونی در قلبش منجر شده بود و هر لحظه امکان انفجار آن و در ادامه مرگ سریع و حتمی بیمار وجود داشت.

پروفسور ورتلی تحمل و خوش بینی خانم پاتریشیا را در این عمل فوق العاده پیچیده ستود و گفت: معمولا چنین بیمارانی پیش از تشخیص نهایی پزشک متخصص جان خود را از دست می دهند و در این مورد خانم پاتریشیا یک استثنا است.

وی استفاد از تکنیک خاص و جدیدی از MRI را در این عمل جراحی مورد تاکید قرار داد و گفت: توانستیم با استفاده از گیره و ابزارآلات موجود جراحی قلب، پارگی ایجاد شده را مسدود کرده و در ادامه آن را ترمیم کنیم.

پروفسور ورتلی وضعیت عمومی خانم پاتریشیا را فوق العاده توصیف کرد و افزود: این عمل جراحی در بیمارستان سلطنتی آدلاید استرالیا و در هشتم فوریه انجام شد. ما در این عمل جراحی از هیچ گونه ربات هوشمندی استفاده نکردیم. فساد بافت های قلبی وی به حدی بود که امکان بخیه نیز وجود نداشت. اما ما در این جنگ موفق شدیم.

وی در خاتمه به طرح های آتی اش برای سفر یه کشورهای نظیر هند و چین و انجام اعمال جراحی پیچیده قلبی اشاره کرده و خاطر نشان کرد: در صورتی که تقاضایی مطرح شود با کمال میل و خوشحالی به ایران سفر خواهم کرد تا به بیمارانی از این دست کمک کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha