ممنوعیت دوشغله‌شدن پزشکان مشروط بر واقعی شدن تعرفه‌هاست

سلامت نیوز : عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از واقعی نبودن نرخ تعرفه و سرانه درمان در کشور تاکید کرد: تا زمانی که قیمت خدمات درمانی واقعی تعیین نشود، امکان اجرای قانون ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد صاحب الزمانی، درباره قوانین محدود کننده دو شغله بودن پزشکان گفت: فعالیت پزشکان در دو یا چند مرکز درمانی، از دیر باز در کشور وجود داشته و تا زمانی که تعرفه خدمات درمانی واقعی نشود و بخش خصوصی با بخش دولتی تناسب نداشته باشد، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ممنوعیت اشتغال پزشکان در دو مرکز درمانی خصوصی و دولتی، موضوعی بود که در قانون برنامه چهارم توسعه گنجانده شده اما نه وزارت بهداشت در دولت قبلی و نه وزارت بهداشت فعلی توانایی عملیاتی کردن آن را ندارند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه میان نرخ خدمات درمانی در بخش دولتی و خصوصی، تفاوت زیادی وجود دارد، تاکید کرد: اجرای این قانون تنها در زمانی امکان پذیر است که تعرفه های بخش خصوصی و بخش دولتی نزدیک به هم شده، تعرفه های درمان واقعی تعیین شوند و سرانه درمانی در کشور به درستی اعلام شود.

به گفته صاحب الزمانی، زمانی که سرانه درمانی در کشور واقعی در نظر گرفته شود، تعرفه‌ها نیز درست شده و در نهایت پزشک تصمیم می‌گیرد یا در بخش خصوصی فعالیت کرده یا در بخش دولتی بماند چرا که درآمدش از طریق این تعرفه‌ها تامین می‌شود و نیازی به دو شغله بودن نیست.

او ادامه داد: تفاوت حقوق در بخش دولتی و خصوصی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، همین هم باعث شده تا پزشکان بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی را به دولتی ترجیح دهند، چرا که برایشان به صرفه‌تر است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اجرای این قانون بازتاب منفی در میان جامعه پزشکی دارد، گفت: اجرای آن باعث می شود تا بیمارستان‌های دولتی از پزشک خالی شود. از این رو تا زمانی که مشکل سرانه و تعرفه درمان حل نشود، امکان اجرای این قانون نیز وجود ندارد.

صاحب الزمانی، در ادامه به نقش رسانه‌ها در انعکاس مسائل و مشکلات جامعه پزشکی که همه به سرانه و تعرفه های درمان هم مربوط می‌شود اشاره کرد و افزود: خوب است در برنامه‌هایی مانند برنامه دکتر سلام شبکه آموزش و یا سایر برنامه های پزشکی، موضوع تعرفه های درمان و سرانه‌ها نیز مورد بحث قرار گیرد، چرا که تمام مشکلات بیمارستان‌ها، پزشکان و بیماران همه به دلیل واقعی نبودن نرخ تعرفه هاست.

به گفته وی، مطرح شدن این موضوعات در رسانه ملی سبب می شود تا مسوولان نسبت به این موضوع حساس شده و تلاش‌هایشان را جدی‌تر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha