چه عواملی در بروز سنگ‌های صفراوی موثر است

سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه 10 درصد مردم سنگ کیسه صفرا دارند، اظهار کرد: مصرف روزانه یک فنجان قهوه به علت افزایش انقباض کیسه صفرا، خطر بروز سنگ‌های صفراوی را کاهش می‌دهد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزایش سن از جمله عوامل ابتلا به سنگ کیسه صفرا است. شیوع این بیماری در زنان دو برابر مردان بوده و اگر دفعات حاملگی در زنان بیشتر باشد، شانس ابتلا به سنگ کیسه صفرا افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ابتلا به سنگ کیسه صفرا در میان افراد بالای 40 سال بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین زنان چاق بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

ابراهیمی دریانی نقش ژنتیک را نیز در بروز سنگ کیسه صفرا مهم عنوان کرد و گفت: اگر سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا در بستگان وجود داشته باشد، فرد دو برابر بیشتر شانس ابتلا به این مشکل را خواهد داشت. همچنین مصرف برخی داروها نیز می‌تواند خطر سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد که مصرف قرص‌های ضد حاملگی از جمله آنهاست. اگر میزان هورمون پروژسترون و استروژن در یک زن بالا باشد، فرد دچار اضافه وزن بوده و قرص‌های ضد حاملگی هم استفاده کند، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در وی چندین برابر می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: داروهای کاهش چربی خون، به ویژه داروی کاهش تری‌گلیسیرید و آنتی‌بیوتیک‌هایی چون سفتریاکزول نیز می‌تواند فرد را مستعد سنگ کیسه صفرا کند.

وی با بیان اینکه امروز رژیم‌های درمانی سخت برای کاهش وزن سریع هم می‌تواند باعث ایجاد سنگ صفرا شود، گفت: کسانی هم که نمی‌توانند از راه دهان غذا بخورند و در بیمارستان از طریق سرم، مواد غذایی دریافت می‌کنند نیز مستعد ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند.

ابراهیمی دریانی با بیان اینکه اعمال جراحی معده نیز به دلیل اینکه جلوی انقباضات کیسه صفرا را می‌گیرد، می‌تواند باعث سنگ‌سازی کیسه صفرا شود، گفت: برخلاف تصور مردم اگر کیسه صفرا برداشته شود، مشکلی برای فرد به وجود نمی‌آید. درواقع هر چقدر میزان کلسترول صفرا بیشتر و میزان اسیدهای صفراوی کمتر باشد، شانس فرد برای ابتلا به سنگ کیسه صفرا بالاتر خواهد بود.

این فوق تخصص گوارش و کبد توصیه‌هایی به منظور پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا، ارائه و اظهار کرد: افراد باید کمتر از چربی استفاده کنند به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن،‌ به هر میزان که چربی بیشتر باشد، خطر سنگ کیسه صفرا افزایش می‌یابد.

وی افزود: مصرف روزانه یک فنجان قهوه به علت افزایش انقباض کیسه صفرا، خطر بروز سنگ‌های صفراوی را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha