تاثیر رژیم‌غذایی پرچرب مادران باردار بر مغز جنین

سلامت نیوز : نتایج یک بررسی آزمایشگاهی نشان می‌دهد رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری می‌تواند رشد مغزی جنین را تغییر دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ گروهی از پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در آمریکا در بررسی‌هایی که روی مغز موش‌ها انجام دادند، دریافتند که رژیم غذایی پرچرب موش‌های مادر ساختار مغزی بچه‌موش‌ها را تغییر داده و احتمال ابتلا به چاقی را در این بچه‌موش‌ها پس از بالغ‌ شدن تشدید می‌کند.

این گروه پزشکی بر اساس مشاهدات خود بیان کردند: این نوع رژیم غذایی در دوران بارداری می‌تواند بر افزایش چاقی شکمی کودک از طریق تغییر در مولکول وراثتی DNA تاثیر بگذارد.

مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد موش‌های ماده‌ای که در دوران بارداری از رژیم غذایی پرچرب مصرف می‌کنند، بچه‌هایی با هیپوتالاموس تغییر یافته به دنیا می‌آورند. غده هیپوتالاموس بخشی از مغز است که در تنظیم متابولیسم بدن نقش دارد. این بچه‌موش‌ها بیشتر با خطر احتمالی ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 در مقایسه با بچه‌موش‌هایی بودند که مادران آنها حین بارداری رژیم غذایی معمولی داشتند.

«تاماس هوروات»، یکی از محققان این مطالعه گفت: معتقد هستیم اینها فرآیندهای زیست‌شناختی اساسی هستند که بر انسان‌ها نیز تاثیر می‌گذارند و در چگونگی ابتلای آنان به اضافه وزن موثرند.

هور وات همچنین افزود: لازم است در این زمینه بررسی‌های بیشتری روی حیوانات و انسان‌ها انجام شود اما روشن است رژیم غذایی سالم در طول بارداری از انتقال اضافه وزن والدین به کودکان جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha