شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 104320

گیلان قطب دهم تشخیص DNA کشور است

سلامت نیوز : مدیرکل پزشکی قانونی گیلان گفت: گیلان قطب دهم تشخیص DNA کشور است اما هنوز آزمایشگاه ندارد.

فریبرز آیتی فیروزآبادی امروز در گفت‌وگو با فارس در رشت نبود ساختمان مناسب برای تشریح، معاینه، مراجعه و انتقال جسد به ویژه کالبدشکافی را یکی از عمده‌ترین مشکلات اداره کل پزشکی قانونی گیلان دانست.

وی اظهار کرد: مردم از سراسر گیلان برای تشخیص دلیل مرگ، متوفیان خود را به رشت می‌آورند.

این مسئول با بیان اینکه مسئولان برای راه‌اندازی سالن تشریح شهرستان‌های انزلی، رودبار و صومعه‌سرا مساعدت کنند، افزود: احداث این پروژه‌ها چند سال متوقف شده است.

آیتی فیروزآبادی ادامه داد: این پروژه‌ها تا پایان سال باید به اتمام برسند زیرا اعتباری در سال جدید برای تکمیل آنها در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی احداث سالن تشریح و آزمایشگاه سم‌شناسی و ژنتیک گیلان در منطقه لاکان رشت، افزود: این پروژه بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا تابستان 93 به اتمام برسد.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان گفت: پروژه آزمایشگاه و سالن تشریح اداره‌ کل پزشکی قانونی استان گیلان در زمینی با متراژ 6 هزار متر مربع در حال احداث است.

وی نیاز اساسی برای افتتاح این پروژه مهم در گیلان را مستلزم تزریق به موقع اعتبارات ذکر کرد.

آیتی فیروزآبادی گیلان را قطب دهم تشخیص DNA کشور دانست و تصریح کرد: به دلیل نبود اعتبارات کافی، آزمایشگاه DNA هنوز راه‌اندازی نشده و کار این پروژه به مدت یک سال متوقف شده است.

وی احداث و راه‌اندازی یک آزمایشگاه تخصصی ویژه تشخیص DNA در گیلان را بسیار مهم خواند و گفت: گیلان به دلیل همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند در بحث تشخیص DNA و جرم‌شناسی فعالیت‌های خوبی ارائه دهد.

آیتی‌فیروزآبادی با بیان اینکه تشخیص DNA برای مواردی مانند تشخیص نسب، تعیین هویت و ... کاربرد دارد، اظهار کرد: احداث آزمایشگاه DNA در گیلان موجب جلوگیری از صرف هزینه‌های سنگین برای مراجعه به دیگر استان‌ها و جلوگیری از صرف زمان طولانی برای اعلام نتایج می‌شود.

وی تصریح کرد: در کشور 9 قطب تشخیص DNA از طرف سازمان پزشکی قانونی معرفی و در برخی از آنها آزمایشگاه راه‌اندازی شده است.

این مسئول یادآور شد: اداره کل پزشکی قانونی گیلان برای پرداختی‌ها به کارکنان نیز با مشکل مواجه است و امسال وضعیت چندان مساعدی نداشتیم.

وی با بیان اینکه درآمد حاصل از مراجعات مردمی به این نهاد به حساب خزانه دولت می‌رود افزود: سال گذشته حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان از پرداخت فیش‌های مراجعه کنندگان به حساب دولت واریز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha