مواد‌مخدر دیگر محدود به تریاک و هروئین و شیشه نیست، امروزه مواد‌مخدر با اسامی و اشکال جدید به بازار ‌می‌آیند که نه‌تنها برای مصرف امکانات خاصی نمی‌خواهند بلکه فاقد بو، دود و گاهی مزه هستند اما تأثیرات آن به‌شدت مخرب‌تر از مواد‌مخدر سنتی است.

مواد مخدر با اسامی جدید جان می‌گیرند

سلامت نیوز: مواد‌مخدر دیگر محدود به تریاک و هروئین و شیشه نیست، امروزه مواد‌مخدر با اسامی و اشکال جدید به بازار ‌می‌آیند که نه‌تنها برای مصرف امکانات خاصی نمی‌خواهند بلکه فاقد بو، دود و گاهی مزه هستند اما تأثیرات آن به‌شدت مخرب‌تر از مواد‌مخدر سنتی است.
کروکودیل، ماشروم، نخ، برنز و کاغذ اسامی هستند که در عرصه مواد‌مخدر جدید به بازار آمده‌اند و مصرف‌کنندگان را برای مصرف هر چه بیشتر و متنو‌ع‌تر به‌خود می‌خوانند.

تنوع محصولات

تنوع در نامگذاری مواد‌مخدر و توهم‌زا یکی از شگردهایی است که در چند سال گذشته بر بازار مواد حاکم شده است، ‌از آنجا که حس تنوع طلبی یکی از نیازهای اساسی مشتریان را شکل می‌دهد گردانندگان بازار با توجه به این احساس خریداران با عوض کردن نام مواد‌مخدر تلاش می‌کنند تا مشتریان را نسبت به ماده‌ای جدید مشتاق کنند. خریداران مواد‌مخدر گاهی با تکیه بر سابقه‌ مصرف نوع خاصی از مواد کیفیت آن را ارزیابی می‌کنند و چنانچه این نوع ماده را فاقد کارایی لازم بدانند بلافاصله محصول مورد نظر از چشم مشتریان می‌افتد و بازارش کساد می‌شود، در همین هنگام فروشندگان مواد برای اینکه بازار را از دست ندهند نام جدیدی برای کالایشان دست‌وپا می‌کنند تا بازار را همچنان در مشت خود نگه دارند.

چیستند و چه می‌کنند

گل، یکی از رایج‌ترین مواد‌مخدری است که سرشاخه‌های ترد و جوان گیاه شاهدانه است و خشک‌شده این گیاه را در سیگار پیچیده و می‌کشند، ازجمله عوارض این ماده اضطراب، حملات همراه با وحشت‌زدگی، خنده‌های بی‌مورد، خشکی دهان، ضربان قلب بالا، فراموشکاری، سندروم بی‌انگیزگی و اشتهای سیری ناپذیر است. برنز، ماده‌ای است که برای مصرف باید آن را روی یک قطعه یخ بگذارند. این ماده در تماس با یخ ذوب شده و به دود تبدیل می‌شود، استنشاق دود حاصل در فرد احساس سرخوشی پدید می‌آورد.

خروج از حالت هوشیاری، اشتباه در محاسبه فاصله‌ها (دورها را نزدیک دیدن و برعکس) ازجمله عوارض برنز است. نخ، ماده دیگری است که دور سیگار پیچیده و کشیده می‌شود و یا ابتدا خراش‌هایی روی پوست بدن ایجاد می‌کنند و سپس این ماده را که شکل ظاهری‌اش چیزی شبیه نخ‌های خیاطی است درون خراش‌ها گذاشته می‌شود و از این طریق جذب بدن می‌شود.

اختلال‌های رفتاری و از دست دادن تعادل و کاهش سطح هوشیاری ازجمله عوارض نخ است. کاغذ هم شبیه به کاغذهایی در ابعاد 2در یک سانتی متر است که فرد آن را روی سطح پوست خود قرار می‌دهد و معمولا در محل‌هایی که نبض بدن می‌زند جذب بیشتری دارد. این ماده هم شخص را دچار سرخوشی و گیجی می‌کند. عوارضی که نام برده شد تنها در ابتدای مصرف است و استفاده بلندمدت آن عوارض خطرناکی دارد. برخی از این مواد دروازه ورود به استفاده از مواد‌مخدر قوی‌تر است و برخی از آنها خودشان آنقدر خطرناک هستند که ظرف 4‌ماه جان مصرف‌کننده را می‌گیرند.

تفننی مواد می‌زنم

بسیاری از کسانی که مواد‌مخدر و توهم‌زا مصرف می‌کنند، در واقع خود را مصرف‌کننده نمی‌دانند و با تأکید بر اینکه من تفننی مصرف می‌کنم تا آنجا که می‌توانند از واقعیت فاصله می‌گیرند. یکی از آنها که یک جوان 33ساله است در این‌باره گفت: هر وقت مسافرت می‌روم و موقعیتی جور می‌شود کمی مصرف می‌کنم اما این دلیل نمی‌شود که معتاد باشم. به‌نظر من آدم معتاد کسی است که هر روز مواد مصرف کند، کسی که هرازگاهی مواد می‌کشد معتاد نیست.او در پاسخ به این‌سؤال که تا حالا شده 6‌ماه مواد مصرف نکنی؟ پاسخ داد: مثل این ‌است که شما از من بپرسید تا حالا شده 6‌ماه مسافرت نرفته باشی؟ خب مسلما نشده ولی اگر منظورتان این است که با این سؤال به من ثابت کنید که معتادم باید بگویم که باز هم نمی‌پذیرم، اصلا چه اصراری هست که استفاده‌کنندگان تفننی مواد را به نام معتاد به هم معرفی کنید؟

مرگ روزانه 9نفر بر اثر مخدرها

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم هست اعلام کرده که روزانه 8تا 9نفردر کشور براثر مصرف مواد جان خود را از دست می‌دهند و توضیح داده که: اعتیاد و مواد‌مخدر باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌هایی همچون سرقت، طلاق، قتل، تجاوز به عنف؛ همسر آزاری و کودک‌آزاری می‌شود و روزانه نیز 8تا 9نفر جان خود را بر اثر مصرف مواد‌مخدر ازدست می‌دهند. وی تأکید کرده که یک میلیون و 325هزار نفر معتاد داریم. اگرچه رحمانی فضلی تعریف مشخصی از معتاد ارائه نداده اما گفته که از سال 86به بعد درنظرسنجی‌هایی که نیروی انتظامی انجام داده موضوع مواد‌مخدر و اعتیاد نخستین نگرانی مردم بوده است.

گردانندگان بازار مواد‌مخدر با دسترسی به اطلاعاتی درباره‌ سلیقه‌، ذائقه و نیازهای مشتریانشان برای گسترش هرچه بیشتر فعالیت در بازار تلاش می‌کنند. ‌گسترش دهندگان بازار تا آنجا پیش می‌روند که هر مشتری فقط با یک تلفن می‌تواند مواد‌مخدر را در محل مورد نظرش تحویل بگیرد، ‌ساقی‌ها و فروشندگان خرده‌پای مواد‌مخدر این روزها بازار خود را با قوانین و مقرراتی همراه‌کرده‌اند تا علاوه بر گسترش منظم بازار بتوانند مشتریان مطمئنی نیز برای خود دست‌وپا کنند. از طرف دیگر مصرف‌کنندگان نیز با خیال به‌دست آوردن مواد باکیفیت به این قوانین تن می‌دهند. این روزها برای تهیه‌ مواد‌مخدر کافیست یک شماره تلفن و یک اسم رمز را بلد باشید تا در نخستین فرصت مواد‌مخدر و توهم‌زا را در محل مورد نظر‌تان تحویل بگیرید.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha