شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 104332

سلامت چشم‌ها در دستان شماست

سلامت نیوز : چشم‌ها دیده‌بان بدن هستند در نتیجه حفظ سلامت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، سلامت چشم‌ها علاوه بر اینکه دید مناسبی به انسان می‌بخشد، سلامت جسم را نیز تضمین می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ بنابراین پزشکان همواره توصیه می‌کنند تا افراد با رعایت برخی اصول بهداشتی و معاینات منظم، از سلامت چشم‌های خود اطمینان حاصل کنند.

 مراقب تغذیه خود باشید
حفظ سلامت چشم‌ها با کمک مصرف موادغذایی سالم و مغذی را شاید بتوان یکی از ساده‌ترین راه‌ها دانست. مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که برخی مواد ازقبیل اسیدهای چرب امگا 3، لوتئین، روی، ویتامین C و E اغلب مانع از بروز مشکلات چشمی ناشی از بالا رفتن سن می‌شوند که از این میان می‌توان به آب مروارید اشاره کرد. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم‌پیچ و انواع دیگر کلم، انواع ماهی شامل سالمون و ماهی تن، تخم‌مرغ، آجیل، لوبیا و سایر منابع پروتئینی غیر از گوشت، پرتقال و انواع میوه‌های دایره‌ای‌شکل یا آب‌میوه کمک زیادی به حفظ سلامت چشم‌ها می‌کند. از آنجایی که دیابت ازجمله علل نابینایی در افراد بزرگسال به‌شمار می‌رود، این مواد مانع از ابتلا به دیابت در افراد می‌شود همچنین مصرف مواد غذایی متعادل وزن بدن را در حد اعتدال نگه می‌دارد.

 سیگار ممنوع
پزشکان توصیه می‌کنند تا برای داشتن دید بهتر از استعمال دخانیات و سیگار جدا خودداری کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض ابتلا به آب مروارید و آسیب وارده به عصب بینایی قرار دارند.

 عینک آفتابی فراموش نشود
یکی از مواردی که تأثیر بسزایی در حفظ سلامت چشم‌ها ایفا می‌کند، استفاده از عینک‌های آفتابی است که از چشم‌ها دربرابر اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می‌کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه‌های نور خورشید، خطر ابتلا به آب مروارید و برخی ناراحتی‌های چشمی را افزایش می‌دهد. پزشکان برای کاهش این خطرات استفاده از عینک‌های آفتابی را توصیه می‌کنند که 99 تا 100 درصد از چشم‌ها را در برابر اشعه‌های نور خورشید محافظت می‌کنند. لنزهای قطبی تشعشع مستقیم آفتاب به داخل چشم را موقع رانندگی کاهش می‌دهد. لنزهای تماسی به خودی خود محافظ اشعه UV آفتاب هستند ولی برخی متخصصان توصیه می‌کنند بهتر است همزمان با لنزهای تماسی، از عینک‌های آفتابی استفاده کنید.

 مراقبت همیشگی از چشم‌ها
افرادی که در محیط‌های کار یا خانه در معرض مواد خطرناک هستند باید هنگام کار از عینک‌های محافظ چشمی استفاده کنند. در ورزش‌هایی که بیشتر از توپ‌های کوچک استفاده می‌شود، چشم‌ها در معرض آسیب هستند. بنابراین محافظت از چشم‌ها با استفاده از کلاه‌هایی که دارای ماسک بوده و صورت پشت این حفاظ قرار می‌گیرد، از اهمیت زیادی برخوردار است.


کاربران رایانه مراقب باشند
شاید به جرأت بتوان گفت که کار با رایانه در سال‌های اخیر بیشترین آسیب را به چشم‌های کاربران وارد کرده و به مشکل شایعی در میان این افراد تبدیل شده است. ساعت‌ها خیره ماندن به مانیتور مشکلاتی را برای چشم‌ها ایجاد می‌کند که به مرور زمان می‌تواند خطراتی را متوجه افراد کند. خستگی چشم‌ها، تاری دید، دشواری تمرکز در فاصله دور، خشکی چشم، سردرد، درد در نواحی گردن، کمر و شانه‌ها از جمله عوارض کار با رایانه محسوب می‌شود.  محققان توصیه می‌کنند که کاربران رایانه با رعایت برخی اصول سلامت می‌توانند چشم‌های خود را حفظ کنند. افرادی که با رایانه کار می‌کنند باید فاصله خود را تا سیستم حفظ کرده و از شیشه‌های محافظ استفاده کنند. کاربران از خیره‌شدن به صفحه مانیتور خودداری کرده و هر چند ثانیه یک‌بار حتما پلک بزنند تا رطوبت چشم تأمین شود. از سوی دیگر قرار دادن میز رایانه در مکانی از اتاق که پشت به نور باشد، تابش نور خورشید به صفحه مانیتور و جذب آن توسط چشم‌ها را به حداقل می‌رساند. در زمان کار با رایانه، هر 20 دقیقه چشم از صفحه برداشته و به دور دست نگاه کنید و تعداد پلک زدن خود را افزایش دهید.

از طرف دیگر، هر 2 ساعت یک بار از پشت‌میز کار برخاسته و حدود 15 دقیقه به چشم‌ها استراحت دهید.  کارشناسان به‌منظور حفظ سلامت چشم‌ها توصیه می‌کنند تا در فواصل معینی برای معاینه چشم‌ها به پزشکان متخصص مراجعه کنند. این معاینات، افراد کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و حتی والدین باید کودکان خود را هرچند وقت یک‌بار برای معاینه نزد پزشک ببرند. در جلسه‌های معاینه چشمی، پزشک علاوه بر تشخیص قدرت بینایی فرد، سلامت چشم‌ها را بررسی کرده که برخی مواقع، بیماری‌های احتمالی چشمی شناسایی می‌شوند. بنابراین، تشخیص تعدادی از بیماری‌های چشمی در مراحل اولیه، سرعت بهبودی را بالا برده و درمان‌ها را مؤثرتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha