"آموزش بیمار" باعث کاهش اضطراب و هیجانات بیماران می‌شود

سلامت نیوز : قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها با بیان این مطلب که هدف از آموزش به بیمار، کمک به بهبود کیفیت زندگی، ارتقاء سلامت جسمی - روانی و تقویت اعتماد به نفس وی است، گفت: مشارکت بیماران و جامعه در امر سلامت از طریق آموزش بیماران و همراهان منجر به افزایش رضایت مندی و جلب اعتماد بیشتر مدد جویان، کاهش اضطراب و هیجانات بیماران و همچنین درک بیشتر نیازهای فردی می‌شود.

دکتر سید حسن امامی رضوی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: هدف از آموزش به بیمار، کمک به بهبود کیفیت زندگی، ارتقاء سلامت جسمی - روانی و تقویت اعتماد به نفس وی است.

وی ادامه داد: آموزش سلامت باید در برگیرنده تمام فعالیت‌های آموزشی مربوط به بیمار شامل آموزش‌های درمانی، بهداشتی باشد که برای کمک به بیمار به منظور تصمیم گیری آگاهانه در مورد بیماری خود و کسب مهارت خود مراقبتی صورت گیرد.

رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، با بیان این مطلب که یکی از مهمترین محورهای حاکمیت بالینی، مشارکت بیمار و جامعه است، افزود: مشارکت بیماران و جامعه در امر سلامت از طریق آموزش بیماران و همراهان منجر به افزایش رضایت مندی و جلب اعتماد بیشتر مدد جویان، کاهش اضطراب و هیجانات بیماران و درک بیشتر نیازهای فردی آنها می‌شود.

امامی رضوی با بیان اینکه حاکمیت بالینی به عنوان یک مدل ارتقاء کیفیت خدمات بالینی مطرح است، گفت: موضوع آموزش به بیمار در محور تعامل با بیمار و جامعه به عنوان یکی از هفت محور حاکمیت بالینی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد و برنامه‌های آموزش سلامت به بیماران علی رغم اینکه به ظاهر ساده بوده و رسیدن به اهدافشان سهل به نظر می آید، کاری بسیار مشکل و نیازمند دقت و صرف انرژی فراوان است.

وی در پایان وجود واحد پیشگیری یا گروه آموزش به بیمار را از ملاک‌های مهم ارزیابی برای حاکمیت خدمات بالینی در آموزش به بیمار در بیمارستان‌ها عنوان کرد و افزود: برنامه مدون جهت آگاه سازی بیماران و همراهان در ارتباط با حقوقشان، همچنین ارائه خدمات درمانی و غیر درمانی قابل ارائه در مراقبت‌های پس از ترخیص از دیگر عوامل ارزیابی برای حاکمیت خدمات بالینی در آموزش به بیمار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha