نشت جیوه از لامپ‌های کم‌مصرف اعصاب را مسموم می‌کند

سلامت نیوز : مسئول برنامه بهداشت تشعشعات وزارت بهداشت گفت: داشتن فاصله مناسب از لامپ‌های‌ کم‌مصرف و عدم شکستن این لامپ‌ها از جمله نکات بهداشتی است که خطر بخار جیوه و اشعه ماوراء بنفش را کمتر می‌سازد.

علی گورانی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در مشاوره سلامت در مورد لامپ‌های کم‌مصرف اظهار داشت: لامپ‌های کم مصرفی که در ذهن اکثر افراد جامعه است. لامپهای  clf است که همان لامپ‌های فلورسنت فشرده هستند اما لامپ‌های کم مصرف‌تر از این هم با پیشرفت تکنولوژی به بازار خواهد آمد.

مسئول برنامه بهداشت تشعشعات وزارت بهداشت گفت: لامپ‌های مهتابی، شکل بزرگ و غیر فشرده فلورسنت‌ها هستند و clf در اصل همان کوچک شده لامپ‌های مهتابی هستند.

گورانی تصریح کرد: در این لامپ‌ها مکانیسم تولید نور، تحریک الکتریکی بخارات جیوه است یعنی اتم‌های عنصر جیوه توسط جریان الکتریسیته تحریک شده و اشعه ماوراء بنفش تولید می‌کنند.

وی افزود: تولید کننده داخلی این لامپ‌ها لامپ یک لایه فلورسنت می‌چسباند تا ماوراء بنفش آن را تحریک کرده و تولید نور مرئی کند که در این مرحله ذکر دو نکته بهداشتی اهمیت خاص دارد.

مسئول برنامه بهداشت تشعشعات وزارت بهداشت گفت: جیوه فلز سنگینی است که نوروتوکسین است و می‌تواند اعصاب فرد را به دلیل سم‌های موجود درگیر و تحریک کند پس اگر این لامپ‌ها شکافته یا شکسته شوند بخار جیوه در فضا منتشر شده و به راحتی جذب بدن می‌شود و چون سیستم تنفسی جذب بالاتری دارد به راحتی جیوه را وارد بدن می‌کند.

وی افزود: افراد باید این آگاهی را داشته باشند که این لامپ‌ها را به هیچ وجه نشکنند چرا که این لامپ‌ها مشابه لامپ‌های رشته‌ای نیستند که اتفاقی در پی شکسته‌شدنشان رخ ندهد.

وی به وجود اشعه ماوراء بنفش در این لامپ‌ها اشاره داشت و گفت: اگر به دلائلی چون عدم کیفیت لایه و پودر فلورسنت،‌شکاف و ترک و هر دلیل دیگری، این اشعه از لایه فلورسنت عبور کند افراد در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرند.

مسئول برنامه بهداشت تشعشعات وزارت بهداشت تصریح کرد: کمترین فاصله‌ای که فرد می‌تواند با این لامپ‌ها داشته باشد 30 سانتی‌متر است و فاصله فرد نباید کمتر این مقدار شود.

گورانی به سیستم جمع‌آوری لامپ‌های سوخته‌ای از این دست اشاره داشت و گفت: برای اینکه این لامپ‌ها در معرض شکسته شدن قرار نگیرند باید سیستم‌هایی ایجاد شود که زباله‌های خطرناک خانگی را تحت پوشش قرار دهند و این‌گونه نباشد که این لامپ‌ها در سطل زباله قرار گیرند و در مراحل بعد چون ماشین حمل زباله یا در محل دفن شکسته شوند و اشعه ها را از خود بروز دهند؛‌ اگر چه افراد فکر می‌کنند که میزان آلودگی این لامپ‌ها کم است اما در هنگامی که جمع شوند می‌توانند آمار آلودگی را بالا ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha