برنامه داریم که در هفته ۴۱ میلیون دلار برای قربانیان مناقشات سوریه درد اخل و خارج از کشور هزینه کنیم/برنامه داریم که در هفته ۴۱ میلیون دلار برای قربانیان مناقشات سوریه در داخل و خارج از کشور هزینه کنیم/ ۳ درصد از پناهندگان داخل ایران؛ تحت پوشش برنامه جهانی غذا هستند.

ایران همچنان جزو بزرگ‌ترین میزبانان پناهندگان است

سلامت نیوز: برنامه داریم که در هفته ۴۱ میلیون دلار برای قربانیان مناقشات سوریه درد اخل و خارج از کشور هزینه کنیم/برنامه داریم که در هفته ۴۱ میلیون دلار برای قربانیان مناقشات سوریه در داخل و خارج از کشور هزینه کنیم/ ۳ درصد از پناهندگان داخل ایران؛ تحت پوشش برنامه جهانی غذا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا؛ در نشست خبری که در پی سفر دو روزه ارتارین کازین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) برگزار شد؛ این مقام سازمان ملل گفت: علی رغم بازگشت داوطلبانه صد‌ها هزار از اتباع افغان و عراقی در دهه گذشته؛ ایران همچنان از بزرگ‌ترین میزبانان پناهندگان است. ایران در سه دهه گذشته دومین کشور پناهنده پذیر  و در میزبانی گروه بزرگ پناهندگان افغان بسیار سخاوتمند بوده است. این اولین دیدار من پس از ۱۵ سال از ایران است و از موقعیت ایجاد شده بسیار خوشحال هستم زیرا اکنون در رابطه با پناهندگان با چالشهای روز افزونی روبرو هستیم.

وی در ادامه افزود: ما به این دلیل که ایران مرزهای خود را برای پناهندگان باز گذاشته است، این اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران را ارج می‌نهیم. در طی این سفر با وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و معاونشان و همچنین معاونان وزیر امور خارجه و رئیس اداره اتباع بیگانه دیدار داشتم و علاوه بر آن از اردوگاه شهید ناصری که محل زندگی بسیاری از پناهندگان افغان است نیز بازدید کردم. امیدوارم که آینده روشنی برای آن‌ها وجود داشته باشد علی رغم اینکه بسیاری از آنان در ارودگاه بدنیا آمده و به این کشور وابسته هستند.

این مقام ارشد سازمان ملل ادامه داد: برنامه‌های ما در ایران هنوز کافی نیست و امیدواریم بتوانیم با کمک بسیاری از دولت‌هایی که به ما کمک می‌کنند؛ اقدامات موثرتری انجام دهیم و بتوانیم یک مکانیزیم مناسب تجمیع منابع مالی نیز داشته باشیم. امیدواریم دولت‌ها نیز اولویت را به کودکان و زنان و پناهندگان بدهند.

وی ادامه داد: WFP نیز آمادگی دارد که در صورت بروز بلایای طبیعی و شرایط اضطراری در ایران کمکهای لازم را انجام دهد.

کازین در جمع خبرنگاران درمورد وضعیت پناهندگان سوری و گرسنگانی که در ارودگاه گرموک دمشق قرار دارند، گفت: سازمان جهانی غذا تاکنون از ۵/۴ میلیون نفر در داخل کشور سوریه و ۸/۱ میلیون نفر از پناهندگان سوری در کشور همسایه مانند اردن وترکیه و مصر و... حمایت می‌کند. تلاش ما این است که بتوانیم همه قربانیان این مناقشه را پوشش بدهیم. تلاشهایی برای فرستادن غذا به گرموک نیز داشته‌ایم اما تاکنون موفق نشده‌ایم، اما در اردوگاههای دیگر مانندکویت که با مشکلات مالی و دیگر مشکلات روبرو بودند؛ توانستیم اقداماتی انجام دهیم.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در مورد کشورهای افریقایی افزود: ما بیش از ۹۰ میلیون نفر را تحت حمایت داریم که یکی از این گروه‌ها مردم افریقا هستند. ایران در افریقا کمکهای بسیار زیادی را انجام داده است برای مثال ۲۵۰هزار دلار کمک از دولت ایران برای چالشهای افریقا به دست wfp رسیده است یادر طوفان هایا، کشور ایران جز اولین کشورهایی بود که ۱۵۰ هزار دلار کمک کرد و سخاوتمندی مردم ایران همواره زبانزد جامعه بین‌المللی است. هرچندکه دولت ایران برای ارائه غذا ارائه دهنده عمده ما نیست.

وی افزود: تمام کشورهای جهان ما را در اجرای این برنامه کمک می‌کنند. در مورد مسئله سوریه نیز با نمایندگان وزارت خارجه کویت و دیگر کشورهای منطقه صحبتهایی شده و امیدواریم که موثر واقع شود.

کازین در مورد وضعیت پناهندگان اردوگاه شهیدناصری گفت: من بسیار خوشحال شدم که دیدم در این اردوگاه کودکان نیازمند به غذا وجود ندارد و در اکثر موارد نیاز افراد برطرف شده است و حتی خودشان مشغول به کار هستند. اما این چالش، چالش آسیب پذیری است و wfp موظف است که به سالمندان و گروههای خاص و دیگر کمک کند. ما قبل از اینکه کودکی به سوءتغذیه مبتلا شود باید اقدام کنیم و تاکنون ۳ درصد جمعیت پناهندگانی که درایران وجود دارند را پوشش داده‌ایم.

وی در مورد اصلی‌ترین پیام wfp گفت: ۵۰ سال است که سازمان ما با گرسنگی می‌جنگد و ما ابزار جامعه بین الملل برای پایان دادن به گرسنگی هستیم. هدف اصلی ما کمک برای سلامتی افرادی است که در مناقشات قرار دارند. اما پیام اصلی ما این است که توانمندسازی کنیم. در کشور‌هایی مانند سوریه و یمن ما کمک‌هایی داشتیم و سعی ما بیشتر این بوده است که به تولید کشاورزان این مناطق کمک کنیم. توانمندسازی سبب تغییر می‌شود.

کازین ادامه داد: در زمینه توانمندسازی زنان نیز اقدامات بسیاری انجام شده است برای نمونه در سال ۲۰۱۲ در مناطقی که به دلیل شرایط اقلیمی دچار خشکسالی بودند؛ برنامه‌ای اجرا کردیم که زنان بتوانند زمان بارش باران آب را جمع آوری کنند و دربین خرمن کاری و کاشت سبزی بکارند و علاوه بر آن به آن‌ها هزینه‌هایی داده شد تا در هنگامی که مردانشان در جنگ هستند بتوانند خانواده را سیر کنند و درآمدزایی داشته باشند تا خانواده و جامعه مقاوم شوند.

این عضو سازمان ملل متحد گفت: در سال ۲۰۱۳؛ ۲/۴ میلیارد دلار جمع آوری کرده‌ایم و هدف اصلی ما اکنون سوریه و مناطق اطراف آن است. برنامه داریم که در هفته ۴۱ میلیون دلار برای قربانیان مناقشات سوریه در داخل و خارج از کشور هزینه کنیم و به غیر از آن هم در ۸۰کشور دنیا برنامه‌هایی داریم و بیش از ۹۰میلیون نفر را پوشش می‌دهیم.

وی ادامه داد: کشور‌های ارائه دهنده اصلی ما اکنون از ما خواسته‌اند که تمرکزمان را روی برخی از کشورهای خاص متمرکز کنیم. در طول این سال‌ها کشورهایی بودند که گاهی کمک دهنده بودند و گاهی کمک گیرنده. این نشست‌ها را باید در سراسر دنیا داشته باشیم تا میزان مشارکت کنندگان را بیشتر کنیم.

کازین در پاسخ با این سوال که آیا کشوری به wfp بدهکار است و آیا امریکا به تعهدات خود به این سازمان تاکنون عمل کرده است، گفت: اکنون در جامعه جهانی امریکا کمک‌های خوبی به ما به مبلغ ۴/۱ میلیارد دلار کرده است و تاکنون ۸۰٪ قولهایی که جامعه جهانی به ما داده برآورده شده است. کمک به ما داوطلبانه است و هیچ کشوری به ما بدهکار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha