موج سوم درمان اعتیاد در راه است/ آشنایی پزشکان با عوارض جسمانی شیشه

سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از معرفی موج سوم درمان اعتیاد به درمانگرها و پزشکان عمومی حاضر در نخستین همایش شاغلین رشته های پزشکی خبر داد.

دکتر علی فرهودیان در گفتگو با مهر اظهارداشت: در کارگاههای درمان اعتیاد که در نخستین همایش شاغلین رشته های پزشکی برگزار می شود، نسبت به معرفی کار غربالگری و بررسی اولیه درمانهای اعتیاد به افراد درمانگر و پزشکان عمومی اقدام می شود.

وی با بیان این مطلب که درمان اعتیاد بر سه محور قرار دارد، گفت: محور اول شامل مواد مخدر تازه ای است که وارد کشور می شود که در راس آنها، مواد محرک و شیشه قرار دارد. 

این متخصص روانپزشکی با تاکید بر آشنایی پزشکان و درمانگران با شیوه های درمان مواد محرک، تصریح کرد: پزشکان باید با عوارض جسمانی سوءمصرف شیشه و نحوه برخورد با این قبیل مواد محرک آشنا شوند.

فرهودیان، محور دوم را درمان اصلی اعتیاد عنوان کرد که بر اساس روان درمانی و رفتار درمانی با فرد معتاد انجام می شود.

به گفته دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، محور سوم نیز سامل روان درمانی ها و درمانهایی است که در دنیا مطرح شده اند و به احتمال زیاد در آینده جایگزین درمانهای فعلی خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلینیکهای معدودی در کشور بر اساس محور سوم درمان اعتیاد فعالیت می کنند که از آنها به عنوان موج سوم درمان نام برده می شود.

فرهودیان افزود: موج سوم درمان اعتیاد، نسل جدیدی از درمانها هستند که عمر آنها در دنیا به بیش از 15 سال نمی رسد و خیلی شناخته شده نیستند.

وی گفت: در کارگاههای نخستین همایش شاغلین رشته های پزشکی، قرار است اصول و فلسفه وجودی موج سوم درمانهای اعتیاد به افراد درمانگر و پزشکان عمومی معرفی شود.

نخستین همایش شاغلین رشته های پزشکی از 9 تا 11 بهمن ماه جاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود. این همایش دارای 26 امتیاز بازآموزی است و در حدود 126 رشته پزشکی، پیراپزشکی،‌ پرستاری و... در این همایش شرکت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha