یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 104390

آقایان وضعیت اورژانسی است!

سلامت نیوز : یک عضو شورای شهر تهران گفت: «این انتقاد به خانم ابتکار وارد است که نگاه ایشان به معضل آلودگی هوای شهر تهران صرفا یک نگاه ریشه ای و بلند مدت است که البته ما منکر آن نیستیم اما در حال حاضر شرایط ایجاب می کند که یکسری اقدامات اورژانسی و کوتاه مدت نیز صورت بگیرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ معضل آلودگی هوا چه در تهران و چه در دیگر شهرهای بزرگ کشور گویی لاینحل است. اگر در گذشته حداقل اقدامات کوتاه مدت و اورژانسی همچون اجرای طرح  زوج و فرد خودروها صورت می گرفت امروز حتی شاهد اجرای چنین اقداماتی نیز نیستیم.

خانم دکتر ابتکار فوری ترین راهکار برای دورماندن از آلودگی هوا را خروج مردم تهران از شهر عنوان کرده است. آیا نباید در این شرایط حداقل همان اقدامات اورژانسی که به مثابه یک مُسکّن برای یک بیماری مزمن می باشد را انجام داد؟ آیا درست است که مسئله را با انفعال رها کرد و یا به پاک کردن صورت مسئله اقدام نمود؟

باید یکسری اقدامات اورژانسی انجام داد
ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با فرارو گفت: «فرمایش خانم ابتکار مبنی بر اینکه مردم از تهران بیرون بروند ناشی از یک کار تحقیقاتی و پژوهشی نیست و اینگونه صحبت ها و تصمیمات نمی تواند پاسخگوی مشکلات آلایندگی شهر تهران باشد.»

وی ادامه داد: «اگر مردم بخواهند از تهران بیرون بروند دیگر مشکلات خود را چگونه حل کنند؟ آیا برای این خانواده در بیرون از تهران مدرسه فراهم است که فرزند خود را آنجا ببرد؟ چگونه این کار را انجام دهد؟ اگر بخواهد دوباره با خودرو فرزند خود را ببرد و غروب آن را بازگرداند که دوباره همان آلودگی ناشی از خودرو ایجاد خواهد شد.»

وی افزود: «اصلا مردم تهران کجا باید بروند؟ مگر همه مردم تهران خارج از تهران دارای ویلا هستند که بروند آنجا؟ لذا این صحبت ناشی از یک کار تحقیقاتی و علمی نیست.»

قناعتی گفت: «در خصوص معضل آلودگی هوا باید دو نوع اقدام صورت بگیرد که یکی اقدام کوتاه مدت و اورژانسی و دیگری اقدام بلند مدت و ریشه ای است.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر ظرفیت اقدامات ریشه ای فراهم نیست و حصول آن نیازمند زمان بلند مدت است. لذا در حال حاضر و برای شرایط کنونی باید یکسری اقدامات اورژانسی انجام داد.»

وی افزود: «این اقدامات می تواند اجرای طرح زوج و فرد کردن خودروها، ایجاد محدودیت تردد در برخی از مناطقی که از آلودگی و حساسیت بیشتری برخوردار هستند و همچنین تعصیلی موقت برخی کارخانه ها که آلایندگی بالا دارند باشد.»

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: «در حالی که این اقدامات کوتاه مدت و اورژانسی در حال انجام است می توان به اجرای کارهای بلندمدت به خصوص در توسعه حمل و نقل عمومی همچون مترو اقدام کرد.»

وی ادامه داد: «اکنون این آمادگی در شهرداری وجود دارد که تا 50 کیلومتر مترو را توسعه دهد و اگر خانم ابتکار و دولت مردان لطف کنند در این حوزه به شهرداری تهران کمک کنند و اعتبار دهند می توان به جای توسعه سالانه 10 کیلومتر خط مترو 50 کیلومتر توسعه داد.»

وی افزود: «لذا این انتقاد به خانم ابتکار وارد است که نگاه ایشان به معضل آلودگی هوای شهر تهران صرفا یک نگاه ریشه ای و بلند مدت است که البته ما منکر آن نیستیم اما در حال حاضر شرایط ایجاب می کند که یکسری اقدامات اورژانسی و کوتاه مدت نیز صورت بگیرد.»

اقدامات اورژانسی در اختیار خانم ابتکار نیست
اما کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «با توجه به تعاملاتی که میان فراکسیون محیط زیست مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد واقعیت امر این است که تلاش و دغدغه دولت یازدهم از رئیس جمهور تا استاندار تهران این است که مشکلات عدیده زیست محیطی کشور در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت رفع شود.»

وی ادامه داد: «برنامه دولت این است که استاندارد سازی سوخت ایجاد شود و این موضوع را از وزیر نفت پیگیری می کنند. اکنون روزانه 15 میلیون لیتر بنزین یورو 4 که استاندارد است در کشور توزیع می شود، در حالی که این رقم با توجه به مصرف روزانه باید 70 میلیون لیتر در روز باشد.»

وی درباره صحبت خانم ابتکار اظهار کرد: «آنچه خانم ابتکار عنوان کردند در جواب سوال یکی از اعضای شورای شهر بوده که تنها اقدام فی الفور این است که مردم از تهران بیرون بروند.»

پیرموذن گفت: «اقدامات اورژانسی همچون اجرای طرح زوج و فرد خودروها کماکان به قوت خود باقی است منتهی اینگونه اقدامات صرفا مُسکّن است و دولت یازدهم به دنبال حل ریشه ای مشکل است.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر خانم ابتکار به دنبال این نیست که اینگونه اقدامات کوتاه مدت و اورژانسی انجام نشود بلکه این امر از اختیارات شورای تامین استان و شورای عالی بهداشت و محیط زیست استان است. لذا اگر نیازی به انجام اقدامات کوتاه مدت باشد باید استاندار و رئیس محیط زیست استان انجام دهند.»

وی افزود: «با این حال بنده نیز از خانم ابتکار مُجدّانه می خواهم که اقدامات اورژانسی را با همکاری سایر ارگان ها در سطح ملی و استان تهران پیگیری کنند و صورت مسئله را با پاک کردن حل نکنند؛ چرا که هجرت مردم چاره کار نیست.»

این نماینده مجلس تصریح کرد: «هرچند همانطور که عرض کردم این اقدام در اختیار ایشان نیست و شورای تامین استان باید تصمیم گیری کند. بنابراین امیدوارم با راهکارهای کوتاه مدت همچون اجرای طرح زوج و فرد و واردات فوری بنزین استاندارد مشکل حل شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha