واکنش سازمان نظام پزشکی به انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی بگیر

سلامت نیوز : معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ضمن انتقاد به انتشار اسامی 14 پزشک به عنوان زیرمیزی بگیر، گفت: این موضوع با دیدگاهی اصلاحی در حال انجام بود و قرار بر رسانه‌ای شدن موضوع نبود.

دکتر محمد جهانگیری در گفت‌وگو با (ایسنا)، در واکنش به انتشار اسامی 14 پزشک به عنوان زیرمیزی‌بگیر از سوی برخی رسانه‌ها و سایت‌ها، گفت: این موضوع در حال پیگیری بود و قرار نبود چنین اتفاقی بیفتد. به نظر ما انتشار این اسامی در رسانه‌ها به هیچ وجه کار درستی نبود؛ چرا که بسیاری از مفسدین اقتصادی در کشور وجود دارند و چه بسا افراد خاصی هم بوده‌اند، اما هیچ گاه چنین اقدامی در مورد آنها اعمال نشده است.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی به هیچ وجه با چنین اعمالی و اینکه اسامی افراد را رسانه‌ای کنند، موافق نیست. در این مورد اخیر هم باید گفت که عده‌ای مطرح شده بودند و سازمان هم در حال بررسی موضوع بود، با آنها صحبت می‌کنیم تا مشخص شود مشکل کجا بوده و چه اتفاقی در سیستم افتاده است. این امر فرایندی بود که در حال پیگیری بود، حال این که 14 نفر بودند یا کمتر و بیشتر؛ بحثی کلی است. از طرف دیگر دیدگاه کلی و سیاست‌های کلان کشور این نیست که اعتماد به جامعه فرهیخته پزشکی کشور خدشه‌دار شود.

جهانگیری در این باره افزود: در این زمینه دیدگاه سازمان نظام پزشکی، روش پالایش داخل سازمانی و در راستای اهداف قانونی و همچنین حمایت از مردم و جامعه پزشکی است. این موضوع اخیر با دیدگاه اصلاحی در حال انجام بود و ما با این افراد صحبت‌هایی کرده بودیم، بسیاری از آنها نیز متعهد بودند که اگر اتفاقی هم قبلا افتاده، دیگر انجام نخواهد شد. در مجموع چنین شیوه برخوردی با جامعه پزشکی به هیچ وجه مناسب نیست.

وی ادامه داد: سازمان در جامعه پزشکی به دنبال شیوه‌های انتظامی نیست بلکه شیوه‌های اصلاحی و افزایش بهره‌وری و عملکرد جامعه پزشکی را دنبال می‌کند. ما ارتقای اعتماد مردم به جامعه پزشکی را دنبال می‌کنیم. از طرفی هم اگر عده بسیار قلیلی اقداماتی برخلاف عرف انجام دهند، جامعه پزشکی و دستگاه‌های نظارتی به صورتی صحیح و خارج از هیجانات و تنش‌های اجتماعی به آن رسیدگی می‌کند. نظر همه بزرگان و بویژه مقام معظم رهبری نیز آن است که جایگاه رفیع جامعه پزشکی حفظ شود؛ چرا که پزشکان خدمات بسیار شایسته و بزرگی انجام داده‌اند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ایثارگری‌های جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس را یادآور شد و افزود: جامعه پزشکی در زمان جنگ، بحران‌های اقتصادی و حتی اکنون علیرغم افزایش افسارگسیخته تورم و محدودیت‌های خاص خود، بهترین خدمات را ارایه داده‌اند. این همه ایثارگری نباید تحت‌الشعاع اقدامات عده‌ای قلیل، قرار گیرد.

وی با بیان این که رسانه‌ای کردن چنین اقداماتی به جامعه، مردم و اعتماد مردم به جامعه پزشکی آسیب می‌زند، افزود: اگر هم وزارت بهداشت لیستی را اعلام کرده به صورت محرمانه بوده است؛ چرا که وزارت بهداشت نیز دستگاهی نظارتی است و صرفا اقدامات خود را اعلام کرده اما اعلام عمومی آن از نظر ما مورد قبول نیست چه بسا اصلا قرار هم بر اعلام عمومی نبود. چنین اقدامی بویژه برای جامعه پزشکی خارج از عرف نظارتی و عملکردی است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی به کارگروه‌های تشکیل شده با حضور انجمن‌های علمی – تخصصی اشاره کرد و گفت: با حضور انجمن‌های علمی – تخصصی، کارگروه‌های خوبی را در سازمان نظام پزشکی تشکیل داده‌ایم و در این زمینه یکی از اهداف ما بحث‌های نظارتی است. اکنون مباحث مربوط به ارتقای کیفیت خدمات و اصلاح فرایندها، شناسایی پزشکان فعال و مباحثی از این قبیل را پیگیریم. در کنار آن موارد تخلف احتمالی را نیز شناسایی کرده و جهت اصلاح آن از ابزار قانونی موجود در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی استفاده می‌کنیم. مواردی از تخلف وجود داشته که آن‌ها را فرا خوانده‌ایم، صحبت‌ کرده‌ایم و اصلاح شده است. البته مواردی هم بوده که در بحث‌های انتظامی، برخورد‌های لازم صورت گرفته اما قرار نیست که این موارد رسانه‌ای شده یا تنشی به جامعه وارد شود؛ چرا که در هر صنفی برخوردهایی با افرادی خاص صورت می‌گیرد.

وی مجددا خدمات جامعه پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: خدمات جامعه پزشکی سرآمد تمام خدمات در جامعه است؛ از تحقیقات پزشکی گرفته تا ثبت اختراعات، تولید، افزایش شاخص‌های سلامتی و ... بر این اساس جامعه پزشکی از لحاظ عملکردی بسیار سرامد است و این شایسته نیست که با آن بی‌مهری‌ شود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: از رسانه‌ای شدن این موضوع نگران و دلخور شدیم. به عنوان معاون سازمان نظام پزشکی اعلام می‌کنم که این کار شایسته‌ای نبود و انشالله که بتوانیم آن را اصلاح کنیم. اقدامات بسیار ارزشمندی توسط پزشکان در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و مطب‌ها صورت می‌گیرد و موارد تخلف احتمالی هم اصلاح خواهد شد. در همه جای دنیا نیز چنین اتفاقاتی صورت می‌گیرد اما این نامهربانی‌ها با جامعه پزشکی در کشور ما گاهی منحصر به فرد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha