یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 104396

اعتیاد عامل 50 درصد طلاق‌ها

سلامت نیوز : روز گذشته از نظر اخبار حوزه اعتیاد روز پرترافیکی بود و شاهد انتشار اخبار و آمارهای جدیدی درباره اعتیاد و موضوعات وابسته به این آسیب اجتماعی بودیم. البته پیش از این نیز شاهد انتشار اخبار و آمارهای گوناگونی از زبان مدیران و کارشناسان مرتبط با این حوزه بودیم که هر از چندگاهی فضای رسانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و با انتشار خبر و آمار‌های هشداردهنده تلاش می‌کنند به خانواده‌ها و بویژه جوانان نسبت به آثار و تبعات منفی این بلای خانمانسوز هشدار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ مواردی که تا پیش از این درباره این آسیب اجتماعی مطرح شده بود بیشتر مربوط به کاهش سن اعتیاد یا نوع مواد مصرفی در بین اقشار خاص و همچنین ساخت و تولید مواد مخدر صنعتی جدید در داخل کشور بود اما تازه‌ترین اخباری که درباره وضعیت اعتیاد در کشور منتشر شد، از ابعاد گسترده این بلای خانمان‌سوز در بخش‌های گوناگون کشور حکایت داشت، اخباری که به نقل از دو مدیر بلندپایه در حوزه اعتیاد در کشور در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و در بین اظهارات این دو مدیر نکات قابل توجهی مانند «نقش جامعه مداحان و شبکه اجتماعی آنها در پیشگیری از اعتیاد در جامعه و همچنین آمار 50 درصدی طلاق‌ها در کشور به دلیل اعتیاد برجسته بود».

دغدغه اول خانواده‌ها

روز شنبه عبدالرضا رحمانی‌فضلی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با کانون مداحان و شعرای آیینی کشور در سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در حال حاضر یک میلیون و 325 هزار معتاد داریم که از سال 86 تاکنون با نظرسنجی انجام شده از سوی نیروی انتظامی و دستگاه‌های مرتبط مشخص شده که اولین دغدغه خانواده‌ها مواد مخدر و سپس بیکاری است.

اعتیاد دلیل 50درصد طلاق‌ها

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به آمار جالبی اشاره کرد که تا پیش از این چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به بالا رفتن آمار طلاق در جامعه اشاره کرد و افزود: 50 درصد طلاق‌های جامعه به دلیل اعتیاد است و این در حالی است که آمار طلاق بشدت در کشور بالا رفته و از هر 6 مورد ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود، حال اگر این افراد فرزندانی هم داشته باشند با معضل عظیمی مواجه خواهیم بود.

نقش مداحان در پیشگیری از اعتیاد

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه تنها راه پیشگیری از اعتیاد اجتماعی کردن است، گفت: در این راه شبکه‌های اجتماعی مانند جامعه مداحان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. به گفته وی، شبکه اجتماعی مداحان تأثیرگذارترین شبکه است در حالی که در دنیا سازمان‌های مردمی و شبکه‌های اجتماعی رکن پنجم دموکراسی محسوب می‌شوند در کشور ما جریان روحانیت و مداحان یک شبکه قوی اجتماعی بوده و مساله تازه‌ای نیست بلکه از 1400 سال پیش در کشور وجود داشته است و می‌توان از این ظرفیت بهترین استفاده را برد.

آمار‌های خانم مشاور

یکی دیگر از مدیرانی که روز گذشته درباره معضل اعتیاد اخبار تازه‌ای را عنوان کرد زهرا بنیانیان مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده بود که فراخور حوزه فعالیتش آمارهای قابل‌توجهی را در حوزه زنان بیان داشت. به گفته بنیانیان، از 7 هزار و 377 زن زندانی در کشور 60 درصد آنها به دلایل مرتبط با جرائم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کردند که بیشتر آنها خود از این مواد مخدر استفاده می‌کردند.

بیشترین سوء‌استفاده از زنان

نکته دیگری که از سوی این مقام مسؤول اعلام شد این بود که بیشترین سوء‌استفاده از زنان در حوزه جابه‌جایی مواد مخدر است و بیشترین جرم زنان مرتبط با مواد مخدر است که در نهایت آنها به زندان راه پیدا کرده‌اند که بازگشت به زندگی این گروه از زنان با توجه به نگاه و فرهنگ عمومی جامعه سخت‌تر از مردان است.به گفته بنیانیان، جرم زنان زندانی در جرائم دیگری همچون سرقت یا موارد منکراتی به مراتب کمتر از مواد مخدر است، به‌گونه‌ای که تنها 12 درصد زنان به جرم سرقت و 10 درصد زنان به دلایل منکراتی راهی زندان می‌شوند و 60 درصد آنها در نتیجه جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان می‌روند.

زنان چه موادی مصرف می‌کنند؟

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره نوع گرایش زنان به مواد گوناگون صنعتی به مهر گفت: تریاک، شیشه، الکل، کراک افغانی، هروئین، حشیش و اکستازی به ترتیب در اولویت مواد مخدر مورد نظر زنان ایرانی است که بیش از 55 درصد از زنان از تریاک، 22/26 درصد شیشه، 63/22 الکل و 94/15 درصد از کراک افغانی استفاده می‌کنند.

استان‌های رکورددار

بنیانیان به آمار شهرها و استان‌هایی که بیشترین معتاد زن را دارند نیز اشاره کرد و افزود: 12 استان خوزستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان، فارس، کرمانشاه، تهران، البرز، قم و خراسان رضوی بالاترین میانگین استفاده از مواد مخدر را در میان زنان ایرانی دارند.

دلایل مصرف مواد در بانوان

وی درباره دلایل گرایش زنان به مواد مخدر اظهار داشت: یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که 3/9 درصد از این آمار مربوط به زنان است که مهم‌ترین علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلافات روحی - روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است.

15 تا 19 سن شروع اعتیاد

این در حالی است که به باور بنیانیان نکته قابل توجه آن است که بیش از 50 درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف مواد مخدر را بین 15 تا 19 سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه عنوان کرده‌اند. بنابراین سن 15 تا 19 سال باید از سوی دستگاه‌ها به عنوان سنی بحرانی معرفی شود تا بتوان برنامه‌ریزی‌های ویژه برای آگاه‌سازی در میان دختران نوجوان انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha