شایعترین سرطان زنان/ زنان ایرانی 10 سال زودتر مبتلا می شوند

سلامت نیوز : یک فوق تخصص خون گفت: ورزش، تناسب اندام و کنترل وزن، کاهش مصرف چربی و روغن نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر حسن واحدیان اردکانی با بیان اینکه سرطان پستان یکی از شایعترین سرطانها در بانوان است، تصریح کرد: در کشورهای غربی از هر ۸ نفر یک نفر مبتلا به سرطان پستان و در کشور ما تقریبی این آمار یک به ده است.

وی افزود: در کشورهای اروپایی معمولا در سنین بعد از یائسگی فرد مبتلا به این سرطان می‌شود اما در ایران متاسفانه 10 سال زود‌تر (میانسالی) مبتلا می‌کند.

واحدیان با تاکید بر تشخیص زود هنگام این بیماری افزود: اگر بیماری را زود هنگام و قبل از اینکه به غدد لنفوی زیر بغل، کبد، ریه، استخوان انتشار یابد تشخیص دهیم درمان موثر‌تر است.

وی درباره نحوه تشخیص زود هنگام گفت: تشخیص زود هنگام با روشهای بیماریابی قابل انجام است. اولین اقدام بیمار یابی معاینه ماهیانه پستان در تمام خانمهای بالای ۲۰ سال و بعد از قاعدگی است.

واحدیان افزود: در زنان بالای ۴۰ سال بیمار یابی توسط ماموگرافی است که سالیانه انجام می‌شود و توسط پزشک بررسی شده و با این روش بیماری در مراحل اولیه شناسایی می‌گردد.

این استادیار دانشگاه درباره توده‌های سفت و چسبنده که بصورت ثابت تا ماه بعد در سینه لمس می‌شود هشدار داد و گفت: با احساس این توده‌ها باید به پزشک مراجعه نموده تا در صورت نیاز توسط جراح نمونه برداری شده یا نمونه برداری سوزنی تحت هدایت سونوگرافی انجام شود.

واحدیان درباره درمان این بیماری گفت: بعد از تشخیص نوبت به درمان است که با جراحی و برداشتن قسمت پستان و حذف توده داخل ان است و بعد از آن معمولا ۶ ماه شیمی درمانی انجام می‌شود

وی افزود: این شیمی درمانی باعث می‌شود که در اکثر موارد عود بیماری کاهش یابد و از اساسی‌ترین قسمت‌های درمان سرطان پستان است.

این فوق تخصص خون با اشاره به یافته‌های اختصاصی پاتولوژی و مطالعات تخصصی گفت: در برخی افراد تقریبا ۲۰ درصد نیاز به داروی هرسپتین است که این درمان ۶ ماه تا یکسال ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه سرطان بیماری لاعلاج نیست افزود: اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و اقدامات درمانی صورت گیرد در ۸۰ درصد موارد فرد بهبود می‌یابد.

واحدیان درباره نگرانی خانمها در خصوص زیبایی ظاهریشان نیز اظهار نمود: بانوان نگران زیبایی خود نباشند زیرا با تشخیص زود هنگام جراحی با حفظ پستان صورت می‌گیرد و حتی می‌توان قبل از جراحی شیمی درمانی کرده تا توده کوچک شده و بعد جراحی کرد.

وی افزود: حتی در موردی که ظاهر پستان دستخوش تغییر می‌شود می‌توان از جراحی پلاستیک استفاده نمود پس بانوان جان خود را به خاطر حفظ زیبایی فدا ننمایند.

این فوق تخصص خون درباره علل سرطانها گفت: سوابق خانوادگی و ژنتیکی، مصرف سیگار و قلیان، چاقی، مصرف قرص‌های هورمونی و تاخیر در ازدواج و زایمان اول (فاصله زمانی اولین قاعدگی تا اولین زایمان خیلی زیاد نباشد) از مهمترین علل سرطان سینه محسوب می‌شوند.

واحدیان در پایان تاکید کرد: ورزش، تناسب اندام و کنترل وزن، کاهش مصرف چربی و روغن نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha