یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 104418

آیا كاری از دست «قهرمان زمین» برنمی‌آید؟

سلامت نیوز : اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست كشور كه خود زمانی به عنوان یكی از اعضای شورای شهر تهران رفع مشكلات آلودگی هوای پایتخت را با صدای بلند فریاد می‌زد، دور از انتظار كارشناسان محیط‌زیست و مردم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ تشویق خانم ابتكار به خروج مردم از پایتخت به دلیل لاینحل بودن مشكل آلودگی هوا آب سردی بود كه بر سر مردم تهران ریخته شد آن هم در شرایطی كه شهردار تهران اعلام كرده بود معضل آلودگی هوای پایتخت بدون انتقال پایتخت از تهران تنها با هم افزایی مدیریتی و تشكیل مدیریت یكپارچه در این مسئله قابل حل است؛ هرچند در مسئله آلودگی هوای تهران مدیریت شهری مسئول و پاسخگو نیست. پیشنهاد شهردار تهران به دور از نگاه‌های سیاسی و مشكلات موجود در حوزه محیط‌زیست در حالی مطرح شد كه در سال‌های اخیر تمامی تلاش مدیریت شهری تهران تبدیل پایتخت به شهری برای زندگی، شهری با المان‌های ارتقای زندگی و در نهایت كلانشهری نمونه در جهان بوده است.

خروج تهرانی‌ها از پایتخت قبل از انتقال پایتخت!

«خانواده‌هایی كه كودك بیمار یا خردسال دارند توصیه می‌كنم از تهران بروند كه این راه سریع‌ترین راه برای گریز از آلودگی هواست. ما همه نگران كودكان خود هستیم راه‌حل عاجل بیرون رفتن از تهران است.» این جمله تنها توصیه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست كشور به پایتخت نشینان بود كه تنها راه نجات آنها بیرون رفتن از تهران است. بعد از مطرح شدن طرح انتقال پایتخت از تهران، پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور برای خروج تهرانی‌ها از پایتخت نشان داد كه به رغم هشدارهایی كه در 8 سال گذشته كارشناسان محیط‌زیست نسبت به بی‌توجهی دولت به كاهش آلودگی هوا داده بودند، دولت جدید نیز تنها راهكارش بعد از خروج پایتخت از تهران خروج تهرانی‌ها از پایتخت است برای اینكه زنده بمانند و كودكان‌شان به بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان دچار نشوند. اما سوال اینجاست كه با بیرون رفتن پایتخت نشینان از كلانشهری همچون تهران آیا مشكل آلودگی هوا كه در دو دولت قبل مسئولان را مجبور به دعا كردن، كرده بود، در این دوره حل خواهد شد؟ آیا با انتقال پایتخت از تهران دیگر هوای تهران صاف خواهد شد؟

چرا فعالان محیط‌زیست كه در دو دولت قبلی اجرای راهكارهای اصولی و علمی را به مسئولان بی‌تفاوت هشدار می‌دادند اكنون كه خود بر مسند متولیان محیط‌زیست قرار گرفته‌اند با زبان بی‌زبانی می‌گویند كه كاری از دستشان بر نمی‌آید جز خروج تهرانی‌ها از پایتخت؟ آیا این فعالان محیط‌زیست در زمانی كه مدافع حقوق مردم در كاهش آلودگی هوا در شورای شهر بودند اكنون راهكار عملیاتی‌ای برای حل این مشكل ندارند؟ آنچه كارشناسان محیط‌زیست از صحبت‌های اخیر معاون رئیس‌جمهور برداشت می‌كنند، این است كه به نظر می‌رسد دیگر كاری از دست«قهرمان زمین» بر نمی‌آید. اما دردناك‌تر از همه زمانی است كه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود و در این لایحه توجهی به گسترش حمل و‌نقل عمومی و رفع مشكلات آلودگی هوا نه تنها در تهران بلكه در سایر كلانشهرها نشده است، آن هم در شرایطی كه برای انجام طرح انتقال پایتخت از تهران بودجه 100 هزار میلیارد تومانی آن دیده شده است.

تنها كویر لوت روی خط زلزله قرار ندارد

تهرانی‌ها عادت كرده‌اند در زمانی كه هوای تهران در شرایط اضطرار قرار می‌گیرد، طرح‌هایی همچون انتقال پایتخت از تهران و فرار تهرانی‌ها از این شهر مطرح می‌شود، تا اینكه بادی بوزد و باران و برفی ببارد و تهرانی‌ها قدری نفس بكشند. رئیس كمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران اعتقاد دارد كه انتقال پایتخت از تهران دردی را دوا نمی‌كند و همچنان تهران، تهران می‌ماند. محمد حقانی با تاكید بر اینكه هیچ شهری را نمی‌توانیم جایگزین تهران كنیم، به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «یكی از اشكالاتی كه برای تهران می‌گویند این است كه این شهر روی گُسل زلزله قرار دارد كه باید سوال شود غیر از كویر لوت، كجای ایران روی گُسل زلزله قرار ندارد؟»

حقانی ادامه می‌دهد: «پایتخت مركز تجلی كاركردهای نظام اجتماعی یك كشور است و افرادی كه در تهران سُكنا گرفته‌اند، به خاطر خوش آب و هوایی آن نیامده‌اند بلكه بسیاری از آنها برای نزدیك شدن به مركز قدرت اقتصادی به تهران آمده‌اند.» او با اعلام اینكه وقتی در مورد تهران صحبت می‌كنیم باید مجموعه شهری تهران را مورد توجه قرار دهیم، تاكید می‌كند: «تهران از چند دهه پیش به سمت حاشیه نشینی پیش رفت و به عنوان نمونه مگر كرج تا چند سال قبل چه تعداد جمعیت داشت؟ روزانه سه چهار میلیون مهمان به تهران می‌آیند كه هزینه‌های آنها بر عهده مردم تهران است در صورتی كه دولت باید این هزینه‌ها را تامین كند. در حال حاضر جمعیت تهران و حومه آن به 12 میلیون نفر رسیده و اخیرا هم وزیر راه و شهرسازی گفته‌اند برای جمعیت 15 میلیون نفری تهران آماده باشید.» رئیس كمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران تاكید می‌كند: «به جای تمركز زدایی از تهران باید در مدیریت كشور تمركز زدایی كنیم، چرا كه انتقال پایتخت هیچ مشكلی را حل نخواهد كرد.»

مدیریت یكپارچه، راه‌حل رفع مشكل آلودگی هوا

هرچقدر كه متولیان محیط‌زیست رفع مشكل آلودگی هوا را اقدامی زمان‌بر و در برخی موارد غیر ممكن می‌دانند، اما در مقابل مدیران شهری بر این باورند كه با ایجاد مدیریت یكپارچه در این زمینه می‌توان این مشكل را برای همیشه در تهران حل كرد. رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز بر این باور است كه مشكل آلودگی هوا با مشاركت مردم، دولت و مجلس طی یك اقدام جهادی و انقلابی قابل حل است. علی محمد شاعری با اعلام اینكه از ابتدای سال تاكنون تهران 132 روز هوای آلوده داشته و این آمار نسبت به سال گذشته با 2 درصد افزایش روبه‌رو بوده است، تاكید می‌كند: «سال‌های پیش با مشكل پسماند و مدیریت آن در پایتخت مواجه بودیم اما با مشاركت همگانی و آموزش اصولی اكنون این موضوع سال‌هاست به‌خوبی در تهران مدیریت می‌شود. مشكل آلودگی هوا نیز با مشاركت و اقدام جهادی و همكاری همگانی قابل رفع است.»رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور می‌شود: «شهرداری تهران حفظ محیط زیست از آلودگی را به‌عنوان اولین حق شهروندی ساكنان خود می‌داند و در این زمینه فعالیت می‌كند و آمادگی دارد آلودگی هوای تهران را برطرف كند؛ به شرطی كه دولت این اقدام را حمایت كند و اختیارات و اعتبارات لازم برای شهرداری تهران فراهم شود.»

پیدا كنید پرتقال فروش را !

تعطیلی مدارس و ادارات، اجرای طرح زوج و فرد از در منازل پایتخت نشینان تنها راه‌حل‌هایی است كه در دو دهه اخیر به عنوان اولین و آخرین راه‌حل متولیان محیط‌زیست اجرایی شده است. البته در این زمینه رئیس سازمان محیط‌زیست كشور ضمن اینكه اعمال طرح زوج و فرد را كاری عاجل و ضربتی می‌داند اما مطرح می‌كند كه در حال تهیه طرحی هستیم تا محدودیت‌ها را از روی پلاك خودروها به سن فرسودگی خودروها معطوف كنیم؛ چرا كه راهور اعلام كرده است كه این توان وجود دارد تا محدودیت‌ها بر اساس سن خودرو و میزان آلایندگی تعیین شود. خروج خودروهای فرسوده از پایتخت و سایر كلانشهرها یكی از طرح‌های امیدوار كننده‌ای بود كه كارشناسان محیط‌زیست بر این باور بودند كه اگر این طرح كه تاكید به اجرای آن در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه كشور نیز آمده است، به درستی از سوی دولت عملیاتی شود، درصد قابل توجهی از آلودگی هوا در كشور برطرف می‌شود.

اما عدم مدیریت در اجرای این طرح باعث شد كه خروج خودروهای فرسوده از گردونه فعالیت به یكی از طرح‌های شكست خورده در دو دولت گذشته تبدیل شود. اما مسئله مهم دیگری كه در این میان وجود دارد، این است كه برخی از سازمان‌های متولی عدم اجرای وظایف قانونی خود را بر گردن یكدیگر می‌اندازند. خودروسازان می‌گویند كه وزارت نفت در تولید سوخت با كیفیت یورو4 كوتاهی كرده است و مسئولان پتروشیمی نیز خودروسازان را در عدم تولید خودروهای استاندارد مقصر می‌دانند و در این میان تنها جان مردم است كه میان سازمان‌های متولی پاسكاری می‌شود. به عنوان مثال احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در واكنش به اظهارات اخیر معصومه ابتكار رئیس سازمان محیط‌زیست كه خودروسازان و سوخت خودروها را عامل آلودگی هوای تهران معرفی كرده بود، با اعلام اینكه در حال حاضر حدود 3 میلیون خودرو كاربراتوری و فرسوده در كشور وجود دارد، می‌گوید: «به اعتقاد بنده این خودروها معادل 20 تا 30 برابر یك خودرو یورو 2 در سطح شهرها آلایندگی هوا ایجاد می‌كنند.»

نعمت بخش ادامه می‌دهد: «معتقدیم خروج خودروهای فرسوده باید در كشور با سرعت بیشتری همراه شود البته در این مسیر باید بودجه‌ای را نیز برای تكمیل تجهیزات مراكز معاینه فنی قرار دهیم چرا كه در حال حاضر متاسفانه فقط در كلانشهر تهران امكان تست خودروهای یورو 4 وجود دارد و در سایر استان‌ها چنین تجهیزاتی پیش‌بینی نشده است.» دبیر انجمن خودروسازان با تاكید بر اینكه در سال‌های گذشته مصوباتی برای تسریع در خروج خودروهای فرسوده از سطح كشور داشته‌ایم، یادآور می‌شود: «در كنار این امر خودروسازان نیز براساس آخرین مصوبه دولت باید از اول سال 93 به شرط سوخت سراسری یورو 4 تولیدات خود را با استاندارد یورو 4 وارد بازار كنند اما باید بگویم به دلیل عدم توزیع سراسری سوخت چنین چیزی هنوز میسر نشده است.» این مقام مسئولا حتی ادعا كرده است كه هم‌‌اكنون خودروسازان 30 درصد محصولات خود را با استاندارد یورو 4 تولید می‌كنند به گفته او، در حال حاضر خودروهایی همانند تیبا،‌ تینا، مگان، ال 90، 206،مزدا 2، مزدا 3 و محصولات كرمان موتور و مدیران خودرو با استاندارد یورو 4 و خودروهایی همانند پژو پارس، سمند با استاندارد یورو 2 و یورو 4 تولید می‌شود البته در خودروهای پرتیراژ نیز هنوز تصمیم نهایی در رابطه با تولید آنها با استاندارد یورو 4 صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha