یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 104419

رایانه را حذف نکنید، دانش تان را بالا ببرید

سلامت نیوز : بازی با رایانه یا به اصطلاح بازی های رایانه ای دارای ابعاد مثبت و منفی گوناگونی هستند که هر یک از این ابعاد می تواند تاثیرات گوناگونی بر کودک داشته باشد. برخی از این بازی ها (به خصوص تولیدات داخلی) از محتوای آموزشی خوبی برخوردارند همچنین این بازی ها برای کودکان جالب و لذت بخش هستند و باعث سرگرمی آنان می شود. این هیجان علاوه بر این که برای فرزندان شما در این سنین مفید است می تواند لحظات مفرحی را برای آنان فراهم کند، از این رو نمی توان حذف کامل این بازی ها را پیشنهاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ با این حال، انجام بازی های رایانه ای همواره سودمند نخواهد بود و بسته به برخی عوامل می تواند با مضرات یا حتی گاه آسیب های جدی همراه باشد. شاید نخستین پیامد منفی این بازی ها میزان ساعاتی باشد که کودک صرف آن می کند وقتی که پرداختن به این بازی ها آن قدر کودک را مشغول کند که در کارهای روزمره او اخلال ایجاد شود و یا به صورت افراطی باعث دور شدن او از درس و اجتماع شود آن گاه دیگر نمی توان به بازی های رایانه ای به عنوان یک سرگرمی یا وسیله ای برای آموزش نگاه کرد و باید نگران ادامه این رفتارهای کودک باشید، همچنین نوع و محتوای برخی از بازی ها نیز می تواند بسیار آسیب زا باشد؛ به عنوان مثال بازی هایی که با خشونت، قتل و خونریزی همراه است و یا اینکه با ارزش‌های خانواده اسلامی- ایرانی در تضاد است حتی به مدت کوتاه نیز می تواند آثار نامطلوبی بر کودک بگذارد.

چه باید کرد؟

بنابراین شاید بهترین شیوه برای افزایش نتایج مطلوب و کاهش مضرات این بازی ها، ارائه بازی هایی با محتوای مناسب و محدود کردن زمان بازی است اما نمی توان به طور ناگهانی ساعات بازی کودک را کاهش دهید یا محتوای بازی ها را تغییر دهید. بدین منظور ابتدا بهتر است کودک خود را بهتر بشناسید و دریابید که چه کارهای دیگری می تواند علاقه او را به خود جلب کند تا با فراهم کردن آن، سرگرمی مناسب جایگزینی برای اوقات فراغت کودک بیابید.

تفریحات نشاط آوری مثل رفتن به پارک و یا شرکت در فعالیت های ورزشی از راهکارهای مناسب است. همچنین همراهی والد نیز در انجام این سرگرمی ها و ارائه پاداش در صورت موفقیت های هر چند کوچک در این تفریحات یا ورزش ها می تواند تاثیر این راهبردها را افزایش دهد. همچنین می توانید، انجام بازی رایانه ای را موکول به انجام برخی مسئولیت های خانوادگی (مثل خرید نان) یا وظایف شخصی (مثل جمع کردن اتاق و وسایلش) کنید تا از این طریق لااقل از آسیب هایی که انجام طولانی مدت بازی ها دارند بکاهید.

منظم باشید

ایجاد نظم و داشتن برنامه های مشخص نیز بسیار موثر است. در خانواده هایی که در زمان تعطیلات، ساعات خواب و بیداری کودک از نظم خاصی پیروی نمی کند، یا خانواده هایی که نظر کودک را در برنامه ریزی فعالیت های اوقات فراغت مورد توجه قرار نمی دهند همچنین در محیطی که خانواده مدتی طولانی را به تفریح می پردازد، یا برعکس زمانی طولانی را بدون تفریح سپری می کند تمایل کودک نسبت به بازی های رایانه ای به شدت افزایش می یابد. در واقع کودک باید به صورت روزمره و مشخص از تفریحات سالم برخوردار باشد و فایده ای ندارد که با یک یا دو بار تفریح در هفته انتظار داشته باشیم که از علاقه کودک به این بازی ها کم شود.

قانون وضع کنید

مشخص کردن محدوده زمانی خاص برای انجام این بازی ها و ارائه بلافاصله پاداش برای رعایت این محدودیت نیز گام بعدی خواهد بود و حذف موقت برخی امتیازها به علت رعایت نکردن آن نیز الزامی است. البته در این زمینه تاکید می شود که پایبندی به ارائه پاداش و حذف امتیازها از سوی والدین حائز اهمیت است. نکته دیگر این است که باید به دنبال آن باشید که چه نقصانی در خانواده وجود دارد که باعث می شود کودک به طور کل از والدین دور و صرفا جذب بازی هایی در فضای مجازی شود؟!!

سخت گیری ممنوع

با این حال باید بدانید که پژوهشگران این حوزه انجام یک ساعت بازی رایانه ای در روز را چنانچه از محتوای مناسبی برخوردار باشد برای کودکان مضر نمی دانند از این رو این میزان بازی را نباید با سخت گیری بی جا محدود کرد مگر آنکه نوع بازی آسیب زا باشد که در این راستا همراهی با کودک برای انتخاب بازی مناسب و جهت دهی به گزینش های او مفید است.

نکته ای که در این زمینه باید مورد توجه شما والدین محترم قرار بگیرد این است که باید دانش خود را درباره رایانه، اینترنت، گوشی های همراه هوشمند و... بالا ببرید و بازی هایی را که از این طریق قابل ارائه است به خوبی بشناسید. در بسیاری از خانواده ها شاهد هستیم که اطلاعات رایانه ای و اینترنتی فرزندان حتی با وجود سن کم بسیار بیشتر از والدین شان است که این باعث می شود که پدر و مادرها نتوانند نظارت موثری بر فرزندشان داشته باشند و تنها کاری که از دست شان برمی آید حذف کلی رایانه و اینترنت از دسترس کودکان است که همان طور که اشاره شد روش صحیحی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha