راستگویی و مسئولیت‌پذیری را به نظام سلامت بازگردانیم

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با حضور در روزنامه ایران و بازدید از بخش‌های مختلف این مؤسسه مطبوعاتی از نقش رسانه در فرهنگ‌سازی حوزه سلامت و نیز رفع مشکلات موجود بر سر راه حوزه بهداشت و درمان کشور سخن گفت.دکتر سید حسن هاشمی در نشستی که با مدیر عامل، سردبیر و جمعی از خبرنگاران روزنامه ایران برگزار شد ضمن ابراز خرسندی از این نشست رسانه‌ای با اشاره به نزدیک شدن دهه مبارک فجر، از شهدای انقلاب به عنوان احیاگران شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی یاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وی در ابتدا با توصیف موقعیت روزنامه ایران اظهار داشت:‌  روزنامه ایران بحمد‌الله در این دوره بسیارمخاطب پیدا کرده و به عنوان یکی از روزنامه‌های وزین کشور مطرح  است و این نشان از عزمی است که دست اندرکاران این روزنامه  دارند. وی افزود: چهره روزنامه ایران‌ کاملاً متفاوت شده است و دلیل آن تفاوت مشی اعتدالی است که این رسانه به دنبال دولت در پیش گرفته است. دولت و کسانی که کمک رسان دولت هستند برای حل مشکلات مردم باید صبور باشند. بی‌تردید دعوا و اختلاف و پرخاشگری که متأسفانه مرسوم بوده و همچنان در برخی رسانه‌ها ادامه دارد، کمکی به مردم و معیشت مردم نخواهد کرد و نمی‌توان با اختلاف، آینده کشور را ساخت.

ضرورت فرهنگ‌سازی درباره پیشگیری
وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ از رسانه‌ها انتظار می‌رود اخلاق را رعایت کنند. موضوعی که در کشور بسیار غریب است هر چند در شرایط فعلی وضعیت بهتر شده است. اما در رسانه‌ها لازم است هر آنچه منعکس می‌شود از صحت و سلامت برخوردار باشد. وی با اشاره به توجه ویژه رسانه دولت به بخش سلامت کشور ادامه داد:‌ مشکلات این حوزه به جهت مردمی بودن بسیار زیاد است شاید بشود گفت که یکی از عمده‌ترین آن‌ها عدم توانمندی عمومی است در دانستن آنچه باید انجام دهند و یا نباید انجام دهند.

دکتر هاشمی با تأکید برضرورت فرهنگ‌سازی و پیشگیری در حوزه بهداشت و درمان کشور گفت:‌  بخش بهداشتی و فرهنگ‌سازی پیشگیری در نظام سلامت و الزاماتی که مانع از وقوع بیماری می‌شود مورد کم توجهی واقع شده است. به عنوان مثال چاقی و فشار خون دو عامل از 7 عامل اصلی مرگ و میر است. تقریباً 50 درصد مرگ‌ها به دلیل سکته مغزی و قلبی است و متهمان اصلی این رویداد فشار خون، عادات غذایی است که در بین مردم رواج پیدا کرده اما موضوع به این مهمی نادیده گرفته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ تولید 40 درصد علم کشور و پرداختن به موضوع سلامت مردم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی همه و همه جزئی از وظایف این وزارتخانه است. وزیر بهداشت با ابراز خرسندی از اعلام صادقانه کاستی‌ها در رسانه‌ها  اعلام کرد:‌ روزنامه ایران در رتبه‌بندی که در روابط عمومی وزارت بهداشت انجام شد، عنوان رتبه نخست و نقش اول  را در زمینه انتقاد از بخش سلامت  به خود اختصاص داد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ‌در این ایام شاهد هستیم، برخی از مسئولان به جای این‌که از مردم عذر‌خواهی کنند خیلی راحت فرافکنی کرده و تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند، مطمئناً پیچیده کردن موضوع و فرار از پاسخ اصلی نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

توجه مجلس به مشکلات حوزه سلامت
مقام ارشد وزارت بهداشت در ادامه درباره سلامت روانی جامعه ایرانی اظهار کرد:‌ جامعه نیاز به آرامش دارد، بی‌تردید مسیری که دولت طی می‌کند ادامه و عمق بخشیدن به این آرامش است.وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که بودجه این وزارتخانه دقیقاً چه میزان است پاسخ داد:‌ حقیقتاً باید گفت هنوز هیچ چیزی معلوم نیست  باید ببینیم همان‌طور که دوستان در کمیسیون تلفیق کمک کردند آیا صحن علنی هم استقبال خواهد کرد تا مشکلات حوزه سلامت که مشکلات مستقیم مردم است مورد توجه قرار بگیرد؟ بنابراین بستگی دارد به رأی نمایندگان مجلس که امیدواریم همان‌طور که در اظهار نظرها از حوزه سلامت حمایت کردند در عمل هم کمک‌کنند.

وی درباره اختصاص درصدی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت گفت:‌ در حال حاضر براساس برآورد صورت گرفته مبلغ 51 هزار میلیارد تومان در بخش هدفمندی یارانه‌ها در بخش نقدی و غیرنقدی  در نظر گرفته شده که از این میزان 42 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود. اما این‌که چه درصدی به حوزه سلامت اختصاص خواهد یافت معلوم نبوده و عدد و رقم‌های اعلامی گمانه‌زنی بیش نیست.

دکتر هاشمی اضافه کرد: درمورد بودجه آنچه می‌توان گفت در لایحه بودجه 11 درصد نسبت به سال قبل اعتبارات افزوده شده که اگر قرار باشد فقط همین میزان اعتبار به کمک وزارت بهداشت بیاید باید گفت مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود. با تورم 20 درصدی که پیش‌بینی می‌شود امیدواریم مواردی که در کمیسیون تلفیق تصویب شده نمایندگان به آن رأی دهند.

ترمیم سامانه بین جاده‌ای اورژانس کشور
وی درباره وضعیت نابسامان اورژانس کشور گفت:‌ اورژانس کشور بسیار ناتوان است و برحسب ساختاری نتوانسته کشور را پوشش کامل دهد. ما در حال حاضر امداد هوایی و دریایی نداریم و در مناطق محروم و جاده‌های فرعی هیچ پوششی از نظر خدمت‌رسانی وجود ندارد و آنجایی که پیش‌بینی شده یا پرسنل نداریم یا کم داریم و امکانات موجود بسیار فرسوده است، بنای ما خرید خدمت است. در این راستا براساس برآورد صورت گرفته برای ترمیم سامانه بین جاده‌ای و داخل شهری نیاز به 280 میلیارد تومان اعتبار است و در مجموع اورژانس کشور به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این پیشنهاد به سازمان برنامه و بودجه داده شده اما مورد تأیید قرار نگرفت و کمیسیون تلفیق نیز نظر مثبتی برآن نداشت.

طرح یکپارچه‌سازی بیمه
 دکتر هاشمی درباره موضوع یکپارچه‌سازی بیمه که قانون برنامه پنجم توسعه است، اظهار داشت:‌ این قانون باید به اجرا درآید، امکان ندارد بدون بیمه مناسب خدمات بهداشتی و درمانی مناسب ارائه شود. بالاخره یک بیمه خوب می‌تواند زمینه ساز خدمات مناسب در حوزه بهداشت و درمان باشد. دولت باید از مجلس بخواهد یکپارچگی بیمه در دستور کار قرار بگیرد. وی با اشاره به جلسه مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه افزود:‌ در این جلسه کارگروهی تشکیل شد تا بررسی‌های لازم را در زمینه ایجاد بیمه یکپارچه انجام دهند که امیدواریم سال آینده مقدمات آن فراهم شود.در این جلسه قرار شد شورای عالی بیمه هفته آینده تشکیل شود. برای تعیین تعرفه‌های سال 93 تا پایان بهمن ماه امیدواریم بتوانیم تعرفه‌ها را اعلام کنیم صرف نظر از این‌که هر اتفاقی برای هدفمندی یارانه‌ها بیفتد.

وی افزود:‌ کارگروه مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه قرار است  ظرف 3 هفته آینده تعریفی از بیمه پایه داشته باشند اما فکر می‌کنم تا پایان سال بتوانیم تعریفی از بیمه پایه در کشور ارائه دهیم و طرح را به مرحله عمل نزدیک کنیم. حداقل روشن خواهد شد اختلاف نظرها و یک نظام بیمه‌ای مطلوب چیست. وزیر بهداشت ادامه داد:‌ میزان درصد افزایش تعرفه‌ها مشخص نیست و تلاش خواهد شد رقم برای بخش دولتی و پزشکان عمومی و پزشکان مناطق محروم قابل توجه باشد. بیمه به نسبت افزایش اعتبارات که به تعبیری 62 درصد و به واقعیت حدود 43 درصد است از بیمه‌ها حمایت خواهند کرد. وزیر بهداشت درباره پرداخت حقوق عقب‌افتاده پزشکان در مناطق محروم گفت:‌  بالاخره  این پزشکان از ما طلبکار هستند و ما وظیفه پرداخت دیون را داریم، مطمئنم که حقوق اینها پرداخت می‌شود اما زمان آن را نمی‌توانم اعلام کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha