زلزله بم معادل یک هفدهم زلزله در یکی از مناطق تهران است

سلامت نیوز : رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: حاشیه‌نشینی، گسترش بی‌منطق شهرها و نظارت نکردن بر مقاوم‌سازی ساختمان‌های بلند ‌مرتبه خطر و خسارت‌های پس از بلایای طبیعی از جمله زلزله را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن قدمی صبح امروز در سمینار کاهش خطر‌پذیری و مدیریت بحران در مناطق شهری که با حضور روسای جمعیت هلال احمر و نمایندگان صلیب سرخ برگزار شد اظهار داشت: حوادث و بحران‌های طبیعی همواره دغدغه بشر بوده اما با توجه به غفلت‌هایی که در برخی موارد به ویژه در کشورهای در حال توسعه به وجود آمده نتوانسته‌ایم به شرایط مطلوب برسیم.

وی گفت: بررسی آمار خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی در سه دهه گذشته نشان می‌دهد که هر سال این حوادث صد‌ها میلیارد دلار خسارات مالی و تلفات صدها هزار نفری به دنبال دارد.

وی توسعه بی‌حساب و بی‌منطق شهرها را از دلایل افزایش این خسارت‌ها عنوان کرد و گفت: در سال 1800 میلادی فقط دو درصد جوامع شهرنشین بودند که این رقم در سال 1950 به 30 درصد افزایش یافت. در سال 2000 میلادی به 47 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بیش از 60 درصد مردم دنیا شهرنشین شوند که معضلات و مشکلات خاص خود را در پی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: البته این موضوع در کشور ما اسفناک‌تر است به طوری که آمار شهرنشینی در 30 سال گذشته 31.4 درصد بوده که در سال 1390 به بیش از 70 درصد رسیده است.

وی گفت: در عین حال در سال 1335، 199 شهر در کشور داشتیم اما طبق آمار پایان شهریور سال 92 این رقم به 1228 شهر افزایش یافته است و جالب اینجاست که اکثر مسئولان و نمایندگان به دنبال تغییر دادن تقسیمات کشوری بدون در نظر گرفتن عوارض آن هستند.

قدمی به عوارض گسترش شهرها اشاره کرد و حاشیه‌نشینی را از جمله معضلات دانست و گفت: کسانی که در حواشی شهرها زندگی می‌کنند به دلیل فقر نسبی با مشکلات آب، فاضلاب و بهداشت و درمان مواجه هستند که ساخت و سازهای غیرفنی نیز در این میان مزید بر علت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بهسازی و مقاوم‌سازی اماکن عمومی به ویژه مدارس و بیمارستان‌ها را در کاهش خطر‌پذیری مناطق شهری بسیار موثر دانست و اضافه کرد: بیمارستان‌ها یکی از اصلی‌ترین وظایف را در مدیریت بحران برعهده دارند و در حوادث وقتی بیمارستانی خراب می‌شود مدیریت بحران با افت شدیدی مواجه می‌شود و حتی بیمارستان صحرایی هم آنچنان اثرگذار نیست و بیشتر باید روی سازه‌های اصلی و مقاوم حساب کرد. معضلی که اکنون گریبانگیر ما شده است.

وی ادامه داد: فقط بحث بیمارستان‌های فرسوده نیست بلکه مشکل اماکن نوسازی است که در حوادث تخریب می‌شود در حالی که قوانین دنیا می‌گوید ساختمان‌ها نباید در مقابل زلزله 5 تا 6 ریشتری آسیب ببیند البته در بسیاری از ساخت و سازهای بنیاد تعاون به ویژه در روستاها و ساختمان‌های یک طبقه و کم‌ارتفاع پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما نگرانی ما در شهرهای بزرگ و ساختمان‌های بلند است که هیچ نظارتی روی آن صورت نمی‌گیرد.

قدمی خاطرنشان کرد: افراد باید هم و غم خود را روی پیشگیری بگذارند و جمعیت هلال احمر باید روی آموزش همگانی با توان بیشتری کار کند. فکر نمی‌کنم در تمام حوادث جمعیت هلال احمر بیشتر از 10 درصد در از زیر آوار بیرون آوردن مجروحان نقش داشته باشد چون همیشه مردم حضور اولیه را سر صحنه حادثه دارند.

وی به نقش سازمان مدیریت بحران برای هماهنگی بین دستگاه‌های دخیل در مواقع بحران اشاره کرد و گفت: هماهنگی بین دستگاهی کار چندان آسانی نیست ولی نباید فراموش کرد که زلزله بم نمونه یک هفدهم یکی از مناطق تهران پس از زلزله است و از اکنون باید به فکر پیشگیری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha