تحقیقات جدید نشان می‌دهد کسانی که بطور بیمارگونه و از سر عادت دروغ می‌گویند مغز آنها ناهنجاریهای ساختاری دارد.

سلامت نیوز : تحقیقات جدید نشان می‌دهد کسانی که بطور بیمارگونه و از سر عادت دروغ می‌گویند مغز آنها ناهنجاریهای ساختاری دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز هلث از نیویورک، دکتر آدریان راین و یالینگ یانگ از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس و همکارانش دریافتند افرادی که بنابه عادت دروغ می‌گویند و فریب کاری می‌کنند مقدار ماده خاکستری قشر پیشانی مغز آنها در مقایسه با افراد عادی کمتر و ماده سفید آن بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران اوتیسم تحقیقات قبلی نشان داده است هنگامی که افراد معمولی دروغ می‌گویند قشر پیشانی مغز فعالتر می‌شود. گمان می‌رود این بخش از مغز در یادگیری رفتار اخلاقی و احساس پشیمانی نقش داشته باشد.از آنجا که ماده خاکستری مغز از سلولهای مغزی تشکیل شده است و ماده سفید مغز ارتباطات بین این سلولها را تشکیل می‌دهد، دروغ گوها استعداد بیشتری برای دروغ گویی و محدودیتهای اخلاقی کمتری دارند.

محققان یک مجموعه مصاحبه و آزمایشهای روان شناسی از گروهی از داوطلبان انجام دادند تا ‪ ۱۲‬دروغ گوی بیمارگونه ، ‪ ۱۶‬فرد مبتلا به اختلال شخصیتی ضداجتماعی که هیچ گونه سابقه دروغ گویی نداشتند و ‪ ۲۱‬فرد طبیعی را از هم بازشناسند.

محققان با استفاده از شیوه ام آرای مغز شرکت کنندگان را بررسی کردند.نتایج بدست آمده نشان داد مقدار ماده سفید مغز در دروغ گوها ‪ ۲۶‬درصد بیشتر از مبتلایان به اختلال شخصیتی و ‪ ۲۲‬درصد بیشتر از افراد عادی است.

مقدار ماده خاکستری مغز دروغ گوها ‪ ۱۴‬درصد کمتر از افراد عادی بود.

پژوهشگران می‌گویند مبتلایان به اختلال اوتیسم که نمی‌توانند دروغ بگویند نسبت میزان ماده خاکستری به سفید مغزشان متضاد با دروغ گوهای شرکت‌کننده در این مطالعه است. با آنکه اوتیسم یک اختلال پیچیده است و نمی‌تواند الگویی برای دروغگویی محسوب شود ، اما نتایج این بررسی بر روی کودکان اوتیسمی و نتایج ام آر آی در مورد دروغ گویی در افراد طبیعی با یافته‌های جدید در مورد بزرگسالان دروغ گو یکسان است و بیانگر آن است که قشر پیشانی مغز در استعداد دروغ گویی نقش دارد.

کودکان کم سن و سال دروغ گوهای خوبی نیستند، اما با رسیدن به سن ‪۱۰‬ سالگی که مقدار ماده سفید مغز افزایش بسیار ناگهانی پیدا می‌کند مهارت بسیار زیادی در دروغ گویی پیدا می‌کنند.این یافته‌ها کاربردهای عملی ندارد اما اگر تایید شود می‌تواند در تشخیص تمارض، در دادگاههای جنایی، کمک به پلیس در کشف دروغ در افراد مشکوک ، و آزمونهای قبل از استخدام مفید واقع شود.نتایج این مطالعه در شماه ماه اکتبر مجله ‪Journal Psychiatry‬ ‪ British‬منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha