محدود کردن سدیم و نوشیدنی‌های حاوی شکر در رژیم غذایی کودکان ضروریست

سلامت نیوز : محققان مرکز تحقیقات تغذیه و ورزش از دانشگاه دیکین (Deakin) استرالیا، طی مطالعه‌ای به بررسی ارتباط بین مقدار مصرف نمک و نوشیدنی‌های غنی از شکر در کودکان پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این مطالعه حدود 4300 کودک و نوجوان 2 تا 16 ساله استرالیایی شرکت داده شدند. به منظور بررسی مصرف غذاهای شور و نوشیدنی‌های شیرین، پرسشنامه‌ای که حاوی اطلاعاتی کامل در مورد آنچه طی 24 ساعت گذشته توسط شرکت کنندگان مصرف شده بود، تکمیل شد.

حدود 65 درصد از افراد شرکت کننده، نوشیدنی های حاوی شکر مصرف می‌کردند. کودکانی که حداقل یک لیوان نوشیدنی شکردار در روز مصرف می کردند نسبت به همتایان خود که نوشیدنی‌های شیرین مصرف نمی‌کردند، 26 درصد بیشتر احتمال ابتلا به اضافه وزن یا چاقی داشتند. به ازای هر یک گرم سدیم دریافتی، 46 گرم نوشیدنی شکردار بیشتری مصرف می شد.

به گفته محققان، یافته‌ها حاکی از آن است که محدود کردن نمکی که توسط کودکان مصرف می‌شود، می‌تواند منجر به کاهش اندازه دور کمر شود.

محققان می گویند البته عوامل مخدوش کننده‌ای مانند ورزش و فعالیت جسمانی در این ارتباط در نظر گرفته نشده بود. دور از ذهن نیست که کودکانی که ذائقه مصرف غذاهای شور در آنها قوی‌تر است تمایل بیشتری نیز برای مصرف نوشیدنی‌های شیرین داشته باشند. اما دقیقا مشخص نیست که دریافت بیشتر سدیم، مسئول اصلی تمایل بیشتر به مصرف نوشیدنی های شیرین باشد.

این محققان معتقدند: داده‌های حاصل از مطالعه، اطلاعاتی در مورد نحوه تاثیر نمک بر افزایش تمایل به مصرف نوشیدنی‌های شیرین نمی‌دهد. مشخص نیست در صورتی که کودکان مصرف سدیم خود را کاهش دهند، مصرف نوشیدنی آنها نیز کاهش یابد. اما ضرری ندارد که دسترسی کودکان را به غذاهای غنی از سدیم و نوشیدنی های حاوی شکر محدود کنید.

نتایج این مطالعه 10 دسامبر 2013 در مجله Pediatrics منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha