دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 104454

گفت‌وگو درباره لیست سیاه در خودروی وزیر

سلامت نیوز : گفت‌وگوی تفصیلی در خودروی وزیربهداشت درباره لیست پزشکان دانه‌درشت و دیدگاه‌ رهبرمعظم انقلاب در رابطه با اعتماد مردم به پزشکان،نکات جالبی را به همراه داشت به خصوص اینکه ترافیک خیابانهای پایتخت لحظات طولانی‌تر شدن مصاحبه را شیرین‌تر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ در پی انتشار گزارشی مبنی بر انتشار و اعلام لیست 14 نفر از پزشکان دانه درشت زیرمیزی بگیر، واکنش‌های متفاوتی رخ داد و این در حالی بود که مسلماً نظر و دیدگاه مهمترین فرد حوزه سلامت کشور، یعنی وزیر بهداشت درباره این گزارش بسیار می‌توانست راهگشا و مهم تلقی شود، براین اساس پس از انتشار این گزارش و در ادامه واکنش‌های متفاوت رسانه ای و همچنین از طرف جامعه پزشکی، تماسی درباره این گزارش مبنی بر چرایی انتشار این مطلب صورت می‌گرفت که گویای آن بود تا دقایقی دیگر وزیر بهداشت در جریان انتشار کامل این گزارش قرار خواهد گرفت و حال این در شرایطی بود که هاشمی پس از جلسه ای مهم، در حال بازدید از یک موسسه مطبوعاتی بود، بنابراین فرصت مناسبی بود تا پس از انتشار چنین گزارشی در کمتر از چند ساعت بتوان پاسخ وزیر بهداشت را جویا شد، پاسخی که بسیاری از افراد علی الخصوص جامعه پزشکی و بیماران منتظر شنیدن آن بودند.

با سرعت به سمت آن موسسه مطبوعاتی رفته و تا پایان بازدید به انتظار هاشمی که عنوان می‌شود یکی از نزدیکترین وزرای دولت یازدهم به رئیس جمهور هست می‌مانی، پس از 40 دقیقه، وزیر بهداشت را مشاهده میکنی که به همراه همسر، مشاوران و تیم روابط عمومی وزراتخانه با بدرقه مسئولان موسسه مطبوعاتی مربوطه به سمت درب خروجی و اتومبیل وزارت پیش می‌رود، دیگر مجالی نبود، به سمت وزیر رفته و مانند همیشه، هاشمی با خونگرمی دیار خراسانی خود، سلام و علیک می‌کند و چون هنوز نامت را به خوبی در ذهن ندارد با نام خبرگزاری ات احوالت را می‌پرست که (چطوری آقای تسنیم) اینجا چه میکنی؟

احوال پرسی وزیر همانا و کنجکاوی همراهان که غالباً هم می‌شناسندت همانا، البته همه لبخند بر لب، بدرقه و خداحافظی مسئولان موسسه مطبوعاتی که با گزارش تصویری (عکاسی) همراه بود به شروع یک مصاحبه با رسانه ای دیگر نزدیک می‌شد که یکی از همراهان وزیر عنوان کرد، آقای هاشمی، یک گزارش درباره ... کار کرده، که وزیر نیز مانند گذشته حساسیتش برانگیخته و جویای گزارش می‌شود که در کمتر از چند ثانیه گزارش پرینت شده از طرف همان همراه که در دستش بود تقدیم هاشمی می‌شود، که یک لحظه جای خبرنگار با وزیر جا به جا می‌شود، یعنی این بار این وزیر بود که می‌پرسید این چه گزارشی که کار کردی؟

به سرعت همان زمان جا به جای جایگاه‌ها، از هاشمی می‌پرسی، جسارتاً آقای وزیر، ما از شما سئوال داریم و به ما، مردم، بیماران و جامعه پزشکی کشور، علی الخصوص پزشکان عمومی و جوان درباره این گزارش و این لیست؛ شما پاسخ بدهید که چه نظری دارید و چه اقدامی می‌خواهید انجام دهید، که در این لحظه محافظ وزیر که از قبل درب خودرو را باز کرده بوده، هاشمی را به داخل خودرو هدایت و تمام سعی اطرافیان نیز به منتفی کردن مصاحبه بود که وزیر بهداشت در اقدامی غیرمنتظره رو بهت می‌کند و می‌گوید: ماشین که نداری، بشین بریم، در راه با هم صحبت می‌کنیم.

سوار شدن داخل خودرو وزیر، آرزوی هر فعال رسانه ایست که بدون هیچ دغدغه ای بتواند با شخص اول وزارتخانه گفت‌وگوی متفاوت انجام دهد، فرصت بهتر از این دیگر وجود نداشت، اوج اعتماد یکی از وزرای کابینه دولت به فعالان رسانه در حال تجلی بود، بدون هیچ معطلی و در برابر دیدگان تمام همراهان وزیر سوار خودرو می‌شوی و یک گفت‌وگوی متفاوت و به دور از جنس هر نوع مصاحبه پشت میزی، که البته باید عنوان کرد یک گفت‌وگوی خودرویی را با هاشمی کلید می‌زنی.

وقتی ترافیک به فریاد می‌رسد

هاشمی پس از حرکت خودرو، بار دیگر علت انتشار این گزارش را جویا می‌شود که پس از اطلاع از اینکه سند اسامی را مجلسیان رسانه ای کرده‌اند، مانند رفتارهای گذشته اش که ناشی از هوش و درایتش است درخواست می‌کند تا گزارش را به خوبی مطالعه کند، نمی‌توانی نپذیری. هاشمی مشغول مطالعه می‌شود و ضربان قبلت تندتر از ثانیه‌های ساعت به تبش می‌افتد که نکند اتومبیل وزیر به سرعت به وزارتخانه برسد که صحنه ترافیک سنگین اتوبان در جلوی چشمانت، تبدیل به زیباترین صحنه زندگی کاریت می‌شود، ترافیک یعنی زمان بیشتر برای مصاحبه در داخل خودرو وزیر، بهتر از این امکان نداشت. آن شعر سپید را در ذهنت تکرار میکنی: هیچ چراغ قرمزی در این شهر سبز نشود.ترافیک، عاشقتم...

در حین مطالعه وزیر، با وی تماس‌های گرفته می‌شود که هاشمی به محافظ دستور می‌دهد که در فرصتی دیگر پاسخ خواهد داد، مطالعه وزیر تمام می‌شود، می‌خواهی مصاحبه را شروع کنی که وزیر درخواست می‌کند کمی فکر کند، می‌پرسد حالا چی بگم، که میگویی: هر آنچه به خیر مردم و جامعه پزشکی است، مانند چند بار دیگر از گوشه عینکش نگاه معناداری در واکنش به سئوالات می‌کند و می‌گوید: بنده در این مورد ( لیست 14 پزشک دانه درشت زیرمیزی بگیر و معضل دریافت غیرمتعارف «زیرمیزی پزشکی» ) قبلاً نظر خودم را گفته‌ام و الان هم بنا ندارم حرف جدیدی بزنم. چیزی که در حال حاضر از شما و تمام رسانه‌ها خواهش می‌کنم این است که در فضایی که بودجه کشور بسته می‌شود ما دوباره آدرس اشتباه ندهیم.

همه باید کمک کنیم، الان سیاست‌گذاران ما بیش از گذشته متوجه مشکلات حوزه سلامت شده‌اند. ما باید از این مسیر سربلند بیرون بیاییم و دوباره نباید با فضاسازی، ذهن‌ها را از موضوع اصلی که دریافت سهم سلامت از تولید ناخالص ملی است و سال‌های سال بود که مغفول مانده بود منحرف کنیم.

هاشمی همچنانکه شمرده و با احتیاط صحبت می‌کند، ادامه می‌دهد: در وهله دوم باز خواهش می‌کنم که افراط و تفریط را کنار بگذاریم. معتقد هستم آن چیزی که کشور را به این روز کشانده، افراط و تفریط است، بنده در زمینه دریافت‌های غیرمعقول و غیرمنطقی قبلاً هم قول داده‌ام که به موقع به این مسئله خواهیم پرداخت و این به معنای آن نیست که هم‌اکنون کاری انجام نمی‌دهیم، اما کار ما بی‌سروصدا است و در حال شناسایی هستیم و با کمک سازمان نظام پزشکی برای چنین افرادی پرونده‌هایی تشکیل می‌دهیم و یک روزی دستگاه قضایی به سراغشان خواهد رفت.

می‌دانید ما اختیاراتمان در این زمینه بیشمار نیست ولی مراکزی که این افراد در آن فعالیت می‌کنند یعنی بیمارستانهای خصوصی و حتی ممکن است در بیمارستان‌های دولتی نیز باشند. ما نیز علاقه‌مندیم که حتماً اطلاعاتی در این زمینه (بیمارستان‌های دولتی) به ما برسد زیرا دست ما در این حوزه بازتر است و به سرعت می‌توانیم با آن برخورد کنیم ولی در مورد بیمارستانهای خصوصی، آنها باید بدانند در ارزشیابی و امتیازاتی که به آنها داده خواهد شد و همچنین در زمینه قرار دادهایی که بیمه‌ها با آنها منعقد خواهند کرد، این سوابق سوء آنان لحاظ می‌شود.

هاشمی به نقش سازمان نظام پزشکی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: همیشه گفته‌ام که از سازمان نظام پزشکی به عنوان رئیس صنف پزشکی حمایت خواهیم کرد، بدون تردید برخورد با افراد متخطی در این صنف، قبل از هر چیز مورد تقاضای اعضای جامعه پزشکی، پیراپزشکی، پرستاران، دندانپزشکان و داروسازان است. بنابراین سازمان نظام پزشکی باید به وظیفه خود عمل کند. در همه قشرها افراد متخلف وجود دارد، هیچ فرقی نمی‌کند، در قشرهای دیگر، مثلاً در دستگاه قضا هم چنین مشکلاتی وجود دارد، ولی متاسفانه در دستگاه‌های اجرایی، مشاهدات مردم از این نوع مشکلات بیشتر است.

بنابراین اعتراف می‌کنیم افرادی وجود دارند که متخلف هستند ولی مردم بدانند که ما عزمی جدی در برخورد با آنان داریم که این مسئله بسیار کمک‌کننده در حفظ اعتبار جامعه پزشکی خواهد بود. به هر حال حفظ این اعتبار مهم است، مجموعه پزشکی مورد احترام مردم است، بنابراین صیانت اول از این اعتبار بر عهده متولی آن یعنی سازمان نظام پزشکی است و امیدوارم در این دوره سازمان نظام پزشکی، این مسئله را محقق کند.

هاشمی با تاکید بر ضرورت اعتماد داشتن به سازمان نظام پزشکی ادامه می‌دهد: مطمئن هستم سازمان نظام پزشکی در کنترل این افراد و برخورد با آنها در زمانی که لازم باشد حتماً تصویر متفاوتی نسبت به گذشته به نمایش خواهد گذاشت بنابراین لازم می‌دانم باز اعلام کنم که این موضوع آن طوری که رهبر معظم انقلاب خواستند دنبال می‌کنیم. ایشان در جلسه‌ای که تقریباً 2 ماه قبل با اعضای سازمان نظام پزشکی کشور داشتند، فرمودند: مقدس‌ترین حرفه، پزشکی است و حفظ اعتماد و رابطه مردم با پزشکان به حوزه سلامت خیلی کمک می‌کند، بنابراین درخواست کردن از رسانه‌ای کردن چنین مواردی پرهیز شود. براین اساس خواهش دوم من این خواهد بود که این مباحث را زیاد دامن نزنید. اعتماد کنید، ما دنبال کار هستیم ولی همانطور که رهبر انقلاب فرمودند کار ظریف و حساسی است.

وزیر بهداشت در نهایت درباره معضل دریافت‌های غیرمتعارف خاطرنشان می‌کند: بنده نمی‌گویم که ما این کار را به تاخیر بیندازیم. کارها در حال انجام است ولی با این شرایط به نوعی ما به شرایط 3 ماه قبل برگشته‌ایم و درست در زمانی که بودجه به مجلس می‌رود فکر می‌کنم این مسئله خوش‌سلیقگی نیست. در شرایطی که مردم به لحاظ معیشتی در تنگناهایی قرار دارند، نباید یک عده اندکی بدون توجه به حال و اوضاع مردم و بدون رعایت شئونات پزشکی دست به اعمال خلاف بزنند و باعث شوند اعتبار کل جامعه پزشکی زیرسئوال برود، بنابراین همه آگاه باشند که وزارت بهداشت با جدیت بیشتری به وظایف نظارتی خود عمل خواهد کرد و در این زمینه نیز پرونده‌هایی تشکیل شده است.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha