دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 104463

بحران آب جدی است

سلامت نیوز : وزیر نیرو روز گذشته اعلام كرده كشور به سمت بحران آب پیش می‌رود. این موضوع از سوی نمایندگان مجلس و كمیسیون انرژی هم به خوبی درك می‌شود. همه باید این واقعیت را بپذیریم كه كشور در حال ورود به یك بحران جدی در حوزه آب است. سطح آب‌های زیرزمینی كاهش یافته، در مناطق مختلف چاه‌های عمیق‌تر حفر شده و سفره‌های آب زیر زمینی تا حد بسیار هشدار دهنده‌ای ذخایرشان كم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ منتظر ماندن برای افزایش بارش‌ها و دلخوش كردن به مواهب طبیعی دیگر كارساز نیست و برای عبور از این شرایط باید كاری كرد. یكی از مهم‌ترین دلایل سرعت گرفتن این بحران، خشكسالی‌های اخیر است كه پیش‌بینی می‌شود ادامه دار هم باشد. برداشت از آب‌های زیر زمینی هم همزمان با این خشكسالی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. مصرف بی‌رویه آب مخصوصا در بخش كشاورزی یك هشدار جدی است و در شرایط فعلی باید برای كنترل آن برنامه‌ریزی كرد. فشار بیش از حدی كه به ذخایر آبی كشور وارد شده از توان آن خارج است و ما در حال حاضر با یك وضعیت خطیر مواجه هستیم. اولین قدم برای كنترل این بحران افزایش بهره‌وری خصوصا در بخش كشاورزی است.

باید روش‌های كشت را اصلاح كرد. در حال حاضر براساس آمارهای مستند، ما در بخش كشاورزی بیش از 40 درصد آب مورد مصرف را هدر می‌دهیم. تلاش برای کاهش اتلاف این حجم از آب می‌تواند کمک موثری به حفظ ذخایر آبی کشور باشد. در كنار اصلاح روش مصرف باید به فكر روش‌های انتقال هم بود. در سال‌های اخیر در این زمینه كوتاهی‌های زیادی شده و سیستم‌های انتقال آب كشور چه در بخش كشاورزی و چه در بخش خانگی و شهری به هیچ‌وجه منطبق بر استانداردهای جهانی نیست و در برخی مناطق حدود 40 درصد آب هم در شبكه انتقال هدر می‌رود. البته بحث‌هایی هم در مورد جدا‌سازی آب قابل شرب با آب غیرقابل شرب در بخش خانگی مطرح است كه نیاز به كارشناسی بیشتر دارد. در كنار این اقدامات به‌دنبال انتقال آب از خارج از كشور هم باید بود. در شرق كشور می‌توان با كشورهای پاكستان و افغانستان وارد همكاری شد كه البته مذاكراتی هم انجام شده است.

ضمن اینكه انتقال آب از عمان و خزر هم باید جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد. اما در كنار تمام این اقدامات یكی از موثرترین راه‌ها هم فرهنگ‌سازی است. واقعیت این است كه فرهنگ مصرف آب در كشور ما ضعیف است و مردم هنوز متوجه وخامت اوضاع نیستند. باید به كمك رسانه‌های جمعی خصوصا صداوسیما این فرهنگ مصرف اصلاح شود. مردم ما باید بپذیرند كه ایران به عنوان یك كشور نیمه خشك از نظر منابع آبی وضعیت خوبی ندارد و اگر مصرف به همین روال ادامه داشته باشد به زودی با یك بحران جدی مواجه می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha