دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 104471

پیش‌بینی اعتبارات حوزه سلامت در بودجه 93

سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 با بیان اینکه فصل بهداشت و سلامت در لایحه پیشنهادی دولت در رتبه چهارم قرار دارد، تحلیلی از نحوه پیش‌بینی اعتبارات مربوط به ردیف‌های بهداشت و درمان و سلامت ارائه کرد.

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، در تشریح اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده در بخش سلامت و بهداشت، یادآور شد: مجموعه اعتبارات فصل بهداشت و سلامت در بودجه 93 شامل 47 برنامه است و 25 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که نسبت به قانون بودجه سال 92 رشد 24 درصدی دارد.

وی افزود: همچنین اعتبارات وزارت بهداشت 27 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به رقم مصوب سال گذشته 21 درصد رشد دارد و بیشترین رشد مربوط به ستاد وزارت بهداشت است که اعتبار آن 45 درصد رشد داشته است. همچنین سهم دانشگاه‌ها از این افزایش بودجه 33 درصد است به طوری‌که سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی 66 درصد از کل اعتبارات وزارت بهداشت است.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 یادآور شد: علیرغم اهمیت اجرای بند «ب» ماده 34 قانون برنامه پنجم در خصوص 10 درصد سهم سلامت از منابع عمومی دولت، اعتبارات این بند در بودجه سال آینده 9 درصد کاهش یافته است.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: همچنین اعتبارات پیش‌بینی شده برای بند «ب» ماده 34 قانون برنامه پنجم با توجه به اینکه نحوه اجرای هدفمندی در سال بعد هنوز مشخص نیست به نظر صوری است. علاوه بر این اعتبار اختصاص یافته به این بند در جهت کاهش سهم هزینه‌های مردم از سلامت است در حالیکه کمک به اجرای سیاست‌های جمعیتی هم در ردیف همین بند دیده شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه در بودجه سال 93 فصل بهداشت و سلامت در میان 21 فصل پیش‌بینی شده در لایحه در رتبه چهارم قرار دارد، افزود: این اولویت بیانگر این موضوع است که دولت بخش سلامت را در اولویت قرار داده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سهم 32 درصدی بهداشت در قانون بودجه سال 92، تصریح کرد: این سهم در لایحه بودجه 93 به 27 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این سهم بخش درمان 48 درصد بوده که به 54 درصد افزایش یافته است و سهم دارو همانند سال گذشته 18 درصد پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی اعتبارات مالی بخش سلامت در ردیف‌هایی غیر از حوزه بهداشت و درمان، تاکید کرد: در فصل رفاه و تامین اجتماعی برخی برنامه‌ها مثل بیمه کارکنان دولت، بیمه‌های درمان، بیمه خدمات درمانی و ... برنامه‌هایی هستند که نهایتا در بخش سلامت هزینه می‌شوند.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 با بیان اینکه مجموعه اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال 93 نسبت به قانون بودجه 92 بیش از 28 درصد افزایش دارد، گفت: شاخص مهم دیگر 16 درصد سهم سلامت از منابع بودجه عمومی است که رشد آن نسبت به بودجه 92 پنج درصد پیش‌بینی شده است.

جعفرزاده ادامه داد: با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین کمبود منابع مالی به نظر می‌رسد دولت تلاش کرده بخش سلامت را در اولویت قرار دهد و از طرفی با توجه به اینکه ما همیشه با کمبود منابع اعتباری مواجه هستیم وزارت بهداشت باید منابع خود را در راستای عدالت در حوزه سلامت هزینه کند.

وی با اشاره به کاهش 22 درصدی اعتبارات متفرقه وزارت بهداشت نسبت به سال 92، گفت: این کار با بودجه‌ریزی عملیاتی و اصول متعدد بودجه‌ریزی مثل شفافیت و پاسخگویی مغایر است.

نماینده مردم رشت در مجلس رشد 40 درصدی حقوق و مزایا را نیز به دلیل اتخاذ سیاست‌های جدید وزارت بهداشت در حوزه منابع انسانی عنوان کرد.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 در ادامه اعتبار 17هزار و 944 میلیاردی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال 93 را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: از این میان هزینه اختصاصی 52 درصد از کل اعتبارات دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده، 45 درصد مربوط به اعتبارات هزینه‌ای و سه درصد مربوط به تملک دارایی است که این تملک نسبت به سال قبل 27 درصد کاهش دارد.

جعفرزاده با بیان اینکه از اعتبارات پیش‌بینی شده برای دانشگاه‌ها بیش از 54 درصد مشروط به کسب درآمد از بیمارستان‌هاست، تاکید کرد:‌ هرگونه اختلال در فرآیند وصول درآمد دانشگاه‌ها از قبیل پایین بودن توان بیماران در پرداخت یا تاخیر در پرداخت، عملکرد بیمارستان‌ها را دچار اختلال می‌کند و این وابسته بودن دانشگاه‌ها به درآمدهای اختصاصی می‌تواند منجر به ضعیف شدن بیمارستان‌ها در ارائه خدمات، افزایش سهم مردم از هزینه سلامت و بروز نارضایتی شود.

وی با اشاره به رشد 44 درصدی هزینه اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی، ادامه داد: 56 درصد آن مربوط به موسسات و مراکز پژوهشی است و از جهت اینکه تمرکز درآمد اختصاصی به موسسات منتقل شده نقطه قوت کار است زیرا مراکز بهداشتی و درمانی دولتی پتانسیل بالایی در کاهش هزینه مردم از سلامت دارند.

نماینده مردم رشت در مجلس همچنین اظهار کرد: از مجموع اعتبارات بخش دانشگاه‌های علوم پزشکی، بخش بهداشت و درمان با 88 درصد بیشترین سهم و موسسات و مراکز پژوهشی کمترین سهم را داشته‌اند و بخش بهداشت و درمان نسبت به سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

جعفرزاده در تحلیل خود از نحوه پیش‌بینی اعتبارات مربوط به حوزه سلامت در بودجه سال آینده، تاکید کرد: با توجه به توزیع مناسب اعتبارات انتظار می‌رود در سال آینده بخش بهداشت و درمان دانشگاه‌ها چالش‌های مالی کمتری داشته باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت: بخشی از اعتباراتی که در لایحه بودجه 93 برای وزارت بهداشت پیش‌بینی شده در قالب ردیف‌های مستقل در اختیار حوزه ستادی وزارت قرار دارد که نسبت به قانون بودجه 92، 45 درصد رشد داشته و این ناشی از رشد 56 درصدی هزینه‌های اختصاصی و رشد 29 درصدی منابع حاصل از هزینه‌های عمومی است.

وی یادآور شد: در سال 93 همچنین دو ردیف مطالعه هم‌گروهی و پاداش پایان خدمت اعضای هیات علمی ردیف‌های جدیدی هستند که با توجه به شرایط خاص کشور در تامین منابع عمومی پیش‌بینی شده و اعتباری هم برای مطالعات «کهرت» اختصاص یافته که با توجه به اینکه در درازمدت به نتیجه می‌رسد قابل توجیه نیست.

جعفرزاده با اشاره به رشد 88 درصدی مازاد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بر لزوم بررسی استراتژی‌های اتخاذ شده در بخش بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: اگر علت رشد، افزایش تعرفه‌های پزشکی باشد معنایش این است که سهم مردم از هزینه‌های سلامت بالا می‌رود.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 در پایان با اشاره به کاهش 54 درصدی اعتبار مربوط به فعالیت‌های آموزشی و دانشجویی نیز تصریح کرد: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در نظر دارد درصد پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف را کاهش دهد و در این زمینه ما وظیفه داریم درستی این سیاست را ارزیابی کنیم اما اگر این قصد هم در میان نباشد انتظار می‌رود با این میزان کاهش اعتبارات، کیفیت خدمات آموزشی و رفاهی دانشجویان در سال آینده دچار چالش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha