دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 104475

سونامی بیماریهای کلیوی در راه است

سلامت نیوز : دبیر هیأت مدیره انجمن بیماران کلیوی نسبت به بروز سونامی بیماری‌های کلیوی در آینده هشدار داد و گفت: مسئولان برای پیشگیری از این سونامی از همین امروز باید برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ داریوش آرمان، دبیر هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور گفت: آمارهای موجود در 168شعبه و نمایندگی انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور نشان می دهد در حال حاضر دستکم حدود 70هزاربیمار دیالیزی و پیوند کلیه تحت پوشش این انجمن بوده و از تسهیلات مختلف فراهم شده  انجمن استفاده می کنند.

وی افزود: این در حالی است که در صورت بی توجهی مردم به خصوص افراد بالای 50سال نسبت به  سلامت کلیه هایشان، در سال های آتی شاهد سونامی بیماران کلیوی خواهیم بود.

داریوش آرمان با بیان این مطلب افزود: استاندارد های جهانی می گوید سالانه بین  15تا 17درصد به تعداد بیماران دچارنارسایی حاد کلیه در کشورهای مختلف دنیا اضافه می شود.

وی گفت: البته در خوشبینانه ترین شرایط و با توجه به وجود حدود 10میلیون ایرانی مبتلا به دیابت و میلیون ها هموطن مبتلا به فشارخون نباید دور از تصور دانست که در آینده نه چندان دورکشور ما نیز با حجم قابل توجه بیماران جدید مبتلا به نارسایی حاد کلیوی و دیالیزی روبه رو خواهیم بود.

وی افزود: این درحالی است که طی سالهای اخیر و به دلیل کم توجهی به حوزه سلامت ، یکی ازمهمترین مشکلات انبوه بیماران دیالیزی ،کمبود بخش ها و دستگاههای دیالیز،  بوده است که انجمن حمایت از بیماران کلیوی و همچنین بیماران کلیوی را به عنوان تنها متولی و حامی غیردولتی این بیماران دردمند و خیل عظیم بیماران با چالش های جدی مواجه کرده است.

آرمان تصریح کرد: در حال حاضر برخی دستگاههای دیالیز در مراکز درمانی کشور قدمتی حدود20تا 25 سال دارند .حال آنکه  مر مفید باکیفیت ترین این دستگاهها حدود 5 تا 7 سال است.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی اضافه کرد: تأسف بارتر اینکه در برخی مراکز درمانی به دلیل حجم بالای بیماران دیالیزی و کمبود جدی بخش و دستگاه‌ دیالیزبرخی دستگاهها چند شیفت 5ساعته کار می‌کنند و این رویه بی تردید کیفیت دیالیز رابه شدت پایین می‌آورد .ضمن اینکه برخی ازبیماران نیزبه خاطر همین مشکلات و کمبودها به جای سه نوبت دیالیز در هفته دو نوبت دیالیز می شوند.

تحریم و تلفات پرشمار بیماران  دیالیزی

وی گفت: در چنین شرایطی و با توجه به تحریم های ناجوانمردانه دارویی و مواد اولیه دارویی و کمبود شدید داروهای حیاتی بیماران صعب العلاج به خصوص بیماران دیالیزی و پیوند کلیه که از سال گذشته شدت گرفت متأسفانه شاهد آمارقابل توجه مرگ و میر بیماران دیالیزی و پس زدن کلیه تعداد قابل توجهی از این عزیزان بودیم.

وی اضافه کرد: اما خوشبختانه با تغییرات مدیریتی، بارقه های امید، خیلی زود در بیماران صعب العلاج از جمله هزاران بیمار دیالیزی و پیوند کلیه پدیدار شده است. هرچند انتظار از بیمه های پایه و شورای عالی بیمه این است که فرانشیز برخی اقلام دارویی این بیماران نیز رایگان شود تا دغدغه های این بیماران و خانواده هایشان اندکی کاهش یابد.

کمبود ۳ هزار دستگاه دیالیز در کشور

دبیرهیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور خاطرنشان کرد: بررسی های کارشناسان انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی حاکی از این است که در حال حاضر دستکم نیازمند واردات هزار دستگاه دیالیز در کوتاهترین زمان ممکن هستیم.

ضمن اینکه برای بازسازی ،نوسازی ،راه‌اندازی و تجهیز بخش های جدید نیازمند 2هزاردستگاه دیالیز پیشرفته هستیم.

آرمان گفت: در همین حال توسعه بخش‌های دیالیز نیز باید در دستور کار فوری دولت و وزارت بهداشت قرارگیرد تا با توجه به تعداد قابل توجه بیمارانی که در آینده به بیماران دیالیزی کشور اضافه می شوند شاهد مشکلات مضاعف برای این موضوع بسیارحیاتی نباشیم.

وی اضافه کرد: برای آینده نه چندان دور که ناگزیر در انتظارکشور است باید از امروز برنامه ریزی کرد.کما اینکه کم کاری های دست اندرکاران دولت گذشته در این بخش را نیز باید به طور جدی و اورژانسی سامان بخشید.

پیشگیری ازسونامی بیماران کلیوی نیازمند برنامه ریزی امروز

وی تاکید کرد: صرفنظر از این مشکلات که هریک برای بیماران دیالیزی وخانواده هایشان  به مثابه کوهی از مصائب است و البته بخشی از دهها مشکل ریز و درشت آنها، نباید فراموش کرد که امروز با یک برنامه ریزی درست و کارشناسی و ارائه آموزش های دایمی به مردم  می توان از سونامی بیماران کلیوی در آینده جلوگیری کرد.

سالمندی و بیماری های کلیوی

آرمان افزود: باید توجه داشت که فدراسیون جهانی کلیه امسال و به مناسبت روزجهانی کلیه(13مارس-22 اسفند)شعاری با عنوان سالمندی و پیشگیری از بیماری های کلیوی را تعیین کرده است که اهمیت موضوع افزایش سن و امکان ابتلابه بیماری کلیوی را یادآور شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور تأکید کرد: این انجمن بدون هیچگونه حمایت دولتی و فقط از طریق کمکهای نیکوکاران و خیرین افتخار 35سال خدمتگزاری به بیماران را در کارنامه فعالیتش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha