پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10448

یک متخصص تغذیه گفت: دیابتی‌های کم وزن، سبزیجات و انواع مغزها و عرقیات گیاهی بدون قند را مصرف کنند.

دکتر حسن مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دیابت بیماری متابولیک غدد درون ریز است که احتمال ابتلا در افراد مختلف وجود دارد و در محیط های مختلف شیوع و بروز آن متفاوت است.

وی کنترل عوامل محیطی اعم از رژیم غذایی، تحرک بدنی و ورزش را در پیشگیری از این بیماری موثر دانست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد با بیان این که 15 تا10 درصد از دیابتی‌ها مبتلا به دیابت نوع 1 هستند، گفت: این نوع از دیابت اغلب در سنین پایین و در سنین 12تا 14 سالگی در پسران و 10 تا 12 سالگی در دختران شیوع بیشتری دارد.

وی در ادامه گفت: در دیابت نوع اول گاهی سلول‌های لوزالمعده انسولین ترشح نمی‌کنند لذا این دسته از افراد اجبارا از روش درمانی تزریق انسولین باید استفاده کنند.

دکتر مظفری گفت:90 درصد از دیابتی‌ها به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند که این نوع در سنین بزرگسالی رخ میدهد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در دیابت نوع 1 مهمترین مسئله استفاده به موقع از انسولین است تا نوسانات قند خون را به حداقل برساند و از سوی دیگر، مراقبتهای تغذیه‌ای در این نوع دیابت از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی عدم مصرف مواد قندی ساده مانند نوشیدنی‌ها، شکلات و شیرینی، انواع قند و شکر و نبات که دارای ساختمان ساده‌ای هستند را از جمله نکات مورد توجه در دیابتی‌ها عنوان كرد و افزود: از آنجا که این مواد به سرعت جذب بدن شده و قند خون را افزایش می‌دهند بنابراین باید مصرف این مواد را محدود كرد.

وی با بیان اینکه استفاده از منابع غذایی حاوی قند‌های پیچیده همچون نان سبوس دار باید به عنوان میان وعده در این افراد استفاده شود، توصیه کرد: دیابتی‌ها می‌توانند از نان سنگک و جو که دارای فیبر غذایی است نیز استفاده نمایند؛ چرا که مصرف بیش از حد مواد غذایی که قند پیچیده دارند (برنج و سیب زمینی) سبب چاقی و افزایش قند خون می‌شود.


وی حبوبات و سبزیجات را به لحاظ دارا بودن ویتامین C و انواع مغزها (بادام، گردو، پسته و سویا) وعرقیات گیاهی بدون قند را برای دیابتی‌های نوع اول توصیه کرد و افزود: امروزه فرآورده‌های رژیمی وجود دارد که این دسته از بیماران می‌توانند گاهی اوقات از آن استفاده کنند ولی مصرف بلند مدت آنها عوارضی را در پی دارد.

دکتر مظفری خاطرنشان كرد: از آنجا که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مکررا در معرض خطر افت یا افزایش قند خون هستند لذا باید قند خون به ویژه زمان ورزش کردن کنترل شود.

وی توصیه کرد: دیابتی‌ها باید گلوگز قند خون را قبل و حین ورزش به وسیله دستگاه گلوکومتر اندازه گیری كرده و متناسب با میزان قند خون ورزش کنند و با تغییر انسولین رژیم غذایی را تنظیم نمایند.

وی افزود: افراد دیابتی نوع 1 علاوه بر این که قند خونشان نوسان دارد، چربی خونشان به درستی نمی‌سوزد و مواد و اجسام کتونی در خونشان تولید می‌شود که شرایط بحرانی را برای بیمار ایجاد و زمانی که این اجسام در خون افزایش یافت در هنگام ورزش كردن در فرد محدودیت ایجاد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه کرد: دیابتی‌ها باید حتی‌الامکان 1 الی 2 ساعت قبل از ورزش یک وعده غذایی مصرف کنند و در طول ورزش‌های شدید حداقل 30 دقیقه یک بار از مکمل‌های غذایی دارای کربوهیدرات استفاده کنند.

وی تاكید كرد: وجود میان وعده در بین وعده‌های غذایی اصلی جهت ثبات قند خون و نیز نظم رژیم غذایی و منظم شدن داروهای تجویز شده در کنترل بیماری حائز اهمیت است.

این متخصص تغذیه در پایان توصیه کرد: به منظور جلوگیری از افت گلوگز، هنگام خوابیدن در شب از میوه‌جات حاوی قند اندک استفاده شود و نیز کودکانی که تمایل به خوردن شیرینی و شکلات دارند از آنها مراقبت‌ بیشتری به عمل آید تا اختلالی در روند بیماری حاصل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha