دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 104480

فرزند بیشتر، حمایت عاطفی بیشتر

سلامت نیوز : یک روانپزشک با اشاره به توجه والدین نسبت به فرزندان هم‌جنس، وجود دو فرزند از دو جنس را در برقراری تعادل در خانواده موثر دانسته و برلزوم تساوی امکانات در جامعه تأکید کرد.

فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت:‌ معمولاً پدر و مادر نسبت به فرزندان هم‌جنس خود توجه ویژه‌ای دارند، بنابراین به نظر می‌رسد برای وجود تعادل در خانه داشتن حداقل دو فرزند، از دو جنس لازم است.

وی افزود: فرزندانی که خواهر و برادر ندارند، از تعامل با کودک دیگر محروم می‌مانند و به دلیل تعامل صرف با والدین، توجه و مراقبت بیش از حد از والدین خود خواهند دید.

این روانپزشک تصریح کرد:‌ کودکی که با افراد دیگر ارتباط دارد، مهارت‌‌های کلامی و غیر کلامی بیشتری می‌آموزد.

وی ادامه داد: کودکان در این حالت یاد می‌گیرند که چگونه به لحاظ عاطفی و فکری با دیگران ارتباط برقرار کنند و حل مشکلات خود را از همان کودکی یاد بگیرند.

فدایی گفت: کودکان تک فرزند از مهارت‌های اجتماعی سالم بهره نمی‌برند و برای ورود به جامعه آماده نمی‌شوند. آنها وقتی برای نخستین بار وارد جامعه می شوند و معضلات آن را می بینند امکان دارد به دلیل نداشتن مهارت کافی دچار مشکلاتی شوند.

وی افزود: معمولاً فرزندان پسر با سرمشق قرار دادن پدر همانندسازی می‌کنند و تبدیل به پدر، همسر و مردی خوب می‌شوند.

وی ادامه داد: از طرفی دختران نیز با الگو قرار دادن مادر، تبدیل به مادر، همسر و بانویی خوب می‌شوند.

وی گفت: تعامل بین دو جنس در خانواده موجب می‌شود تا کودکان هویت مرتبط با جنس خود را بهتر کسب کنند تا در نهایت به تعادل هویت جنسی برسند.

وی افزود: وجود یک فرزند در خانواده موجب می شود تا تمام سرمایه گذاری عاطفی والدین به تک فرزند منحصر شود، در حالی که اگر خانواده دو یا بیشتر از دو فرزند داشته باشند سبب تقسیم این سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: برخی دیدگاه‌ها در جامعه تغییر کرده است. در گذشته مراقبت از افراد سالمند به عهده فرزندان بود، اما اکنون به مراکز مراقبت از سالمندان واگذار شده است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هر کس باید متناسب با فرهنگ جامعه خود رفتار کند. با توجه به فرهنگ غنی ایرانی که خانواده را نهادی مستحکم می‌داند، وجود فرزندان بیشتر حمایت عاطفی بیشتری در پی دارد.

وی با اشاره به این نکته که برخی خانواده‌ها به دلیل ایجاد امکانات بهتر تک فرزندی را ترجیح می‌دهند تصریح کرد: بهترین کار این است که برای همه افراد جامعه امکانات مساوی در زمینه آموزش و بهداشت و درمان وجود داشته باشد. اینکه برخی از امکانات آموزشی بهتری نسبت به دیگران برخوردار باشند، بی‌عدالتی است.

این متخصص بهداشت و روان گفت: همچنین همه افراد جامعه به لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی باید در سطح مناسب و یکسانی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: نبود تساوی امکانات در بین خانواده ها، وجود تبعیض بین کودکان را از همان ابتدا در آنها نهادینه می‌کند. اینکه برای برخی امکانات بیشتری در نظر بگیریم ناعادلانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha