سلامت نیوز : واکنش‌ها به این پدیده متفاوت است. برخی تا مرز انکار کامل پیش می‌‌روند و عنوان می‌‌کنند اطلاق «زیر میزی» به برخی دریافتی‌های پزشکان بی‌معنا و خیالبافی است. گروهی دیگر این پدیده را حاصل تعرفه‌های غیرواقعی می‌‌دانند. استدلال این است: وقتی تعرفه‌های غیرواقعی و غیرمنطقی برای خدمات پزشکی تعیین می‌‌شود در واقع راه را برای رابطه مالی غیررسمی و نامتعارف باز می‌‌کند و به وجود این رابطه چراغ سبز نشان می‌‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ در چند روز اخیر سایت خبری مجلس شورای اسلامی فهرستی محدود و 14 نفره از پزشکانی منتشر کرده که متهم به دریافت زیرمیزی هستند. اگرچه در این فهرست فقط نام اختصاری پزشکان متهم آمده است، اما گویی این پزشکان به‌قدر کافی شناخته شده و مشهور هستند تا ضمیر، مرجع خود را پیدا کند.  واکنش‌ها به انتشار این فهرست متفاوت بود. دکتر ایرج خسرونیا عضو هیأت‌مدیره نظام‌پزشکی تهران بزرگ، انتشار فهرست سیاه پزشکان را بازی با آبرو جامعه پزشکی دانست و گفت: این پزشکان به کشور خود علاقه دارند و به مردم خود خدمت می‌کنند و انجام اینگونه اقدامات تنها به معنای از دست‌دادن این اساتید است.  رئیس جامعه متخصصان داخلی گفت: بنده همه این 14 پزشک را می‌شناسم. هیچ‌کدام از این افراد پول اضافی از بیمار دریافت نکرده‌اند.

برخی از این پزشکان نوابغی هستند که عمل‌های جراحی نادر را انجام می‌دهند و اگر این افراد در داخل کشور اقدام به انجام این عمل‌ها نکنند، بیمار باید به خارج از کشور عزیمت کرده و هزینه‌های هنگفتی بابت درمان بپردازد. وی با بیان اینکه جالب است یکی از این پزشکان که نامش در این فهرست قرار گرفته است، حدود دو سال است که در ایران زندگی نمی‌کند، اظهار کرد: همچنین دو یا سه نفر از این پزشکان عمل‌های جراحی آنچنانی در ماه انجام نمی‌دهند. عضو شورای عالی سازمان نظام‌پزشکی با بیان اینکه چند نفر از وزارت بهداشت و مجلس به بیمارستان‌ها رفته و به‌صورت تصادفی و موردی پرونده‌های بیمارانی را که اعمال جراحی با قیمت‌های نسبتا بالایی برایشان انجام شده است بیرون کشیده‌اند، گفت: پس از آن با بیماران تماس گرفته و از آنان سؤال کرده‌اند که از این پزشکان شکایتی دارند یا خیر؟ هیچ‌کدام از این بیماران از پزشکانشان شکایت نداشتند. وی با اشاره به غیر‌واقعی بودن تعرفه‌های درمانی اظهار کرد: علاوه بر این اعمال جراحی که انجام شده، بسیار حساس و حیاتی بوده‌اند. به‌عنوان مثال یکی از این پزشکان برای انجام عمل جراحی پیوند دست بیش از هشت ساعت در اتاق عمل زمان صرف کرده و بابت انجام عملی که در آمریکا 80 هزار دلار هزینه دارد، حدود 1500 دلار دریافت کرده است. این مبالغ در قبال خدماتی که این پزشکان ارائه داده‌اند، چندان بالا نیست.

 تشوش اذهان عمومی
از سوی دیگر عضو شورای عالی نظام‌پزشکی با بیان اینکه نباید رابطه پزشک و بیمار به‌واسطه برخی کلی‌گویی‌ها خدشه‌دار شود، اظهار کرد: در این میان برخی حرکات ناپخته و به دور از انصاف می‌تواند این اعتماد را که سال‌های سال برای ایجاد آن تلاش شده است، مخدوش کند. انتشار اسامی پزشکان متخلف به‌صورت غیرشفاف ارمغانی جز تشویش اذهان عمومی نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، دکتر داریوش طاهرخانی در واکنش به انتشار فهرست پزشکان زیرمیزی‌بگیر از سوی رسانه‌ها گفت: فصل‌الخطاب قانون است و در حوزه بهداشت و درمان قوانینی مترقی داریم، ‌اما متأسفانه شاهد هستیم که در ادوار مختلف بسته به سلیقه دولتمردان، قوانین یاد شده، به‌طور کامل اجرا نشده‌اند.

 فهرست اسامی دانه‌درشت‌ها را تأیید یا تکذیب نمی‌کنم
عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با خورشید گفت: زیرمیزی در بخش پزشکی یک واقعیت عینی در جامعه است. وقتی بحث زیرمیزی مطرح می‌‌شود، بخش خصوصی و دولتی هر دو متهم هستند. هرچند که بیشتر رؤسای بیمارستان‌های خصوصی و دولتی افراد شریف و متعهدی هستند اما سکوت در برابر دریافت‌های زیرمیزی و خارج از ضوابط از بیماران ازسوی برخی پزشکان را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که شاید در کاسه فساد دست‌های آلوده زیادی است بدان معنا که ممکن است برخی از این رؤسا سهمی در دریافت زیرمیزی پزشکان داشته باشند. این نماینده مجلس معتقد است: اصل مشکل در بحث دریافت زیرمیزی از بیماران عدم هماهنگی تعرفه‌های پزشکی است. اما در هر حال این کار زشت و غیراخلاقی است و در شأن جامعه پزشکی کشور ما نیست.


فتاحی تأکید کرد: بیمارستان‌های بخش خصوصی اگر نتوانند نحوه برخورد پزشکان با بیمار را مدیریت کنند در مقابل قانون مسئول هستند؛ همچنین بخش دولتی دارای حق و حقوقی قانونی بوده به نحوی که اجازه دریافت حتی یک ریال از بیمار را ندارند چه رسد به دریافت زیرمیزی. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر به قدری پزشک تربیت کرده‌ایم که در حال حاضر چیزی حدود 8500 پزشک بیکار داریم که کار طبابت نمی‌کنند  و به دلیل درآمدهای کم به کارهای بازاری روی آورده‌اند. وی با اشاره به ضرورت پیداکردن راه‌حلی برای جلوگیری از این پدیده شوم ، افزود: در وهله اول این بیماران و خانواده‌هایشان هستند که باید جلوی چنین پدیده‌هایی را بگیرند و در مورد درمان بیمارشان احساسی برخورد نکنند و تسلیم چنین شرایطی نشوند. همچنین وظیفه مسئولان ذیربط فرهنگسازی در این خصوص و نظارت دقیق است تا بتوان با این پدیده برخورد کرد. عابد فتاحی تأکید کرد:‌ باید با دانه درشت‌ها و آنهایی که اسم و رسمی دارند و این خلاف قانونی را انجام می‌دهند، برخورد شود. در غیر این صورت هرروز شاهد شرایط بدتری در جامعه خواهیم بود. این مشکلات از فساد اقتصادی در کشور شروع شد و بعد به فساد اداری رسید.


وی در پاسخ به خورشید درباره تأیید یا تکذیب فهرست 14نفره منتشر شده در سایت خبرگزاری خانه ملت، بیان کرد: ما باید رسالت خود را در برابر مردم درست انجام دهیم و واقع‌گرا باشیم و اسامی تمام دانه‌درشت‌هایی که چنین عمل زشتی را انجام می‌‌دهند اعلام کنیم. اما درمورد فهرست اسامی 14نفره منتشر شده باید گفت که بنده این فهرست را نه تأیید و نه تکذیب می‌‌کنم؛ بلکه می‌گویم این اسامی باید از بدنه بیمارستان‌ها در بیاید و پزشکان سالم به جای پزشکان زیر میزی بگیر معرفی نشوند. این فهرست باید به وسیله دانشگاه علوم‌پزشکی و بدنه اصلی بیمارستان‌ها تأیید شود.

 کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کار جدیدی نکرده است
دکتر رضا لاری‌پور مدیرکل روابط‌عمومی سازمان  نظام‌پزشکی درباره فهرست منتشرشده از دانه‌درشــــــت‌های زیرمیزی‌بگیـــر گفت: برخی از افراد نام‌برده در این فهرست 14نفره در سازمان نظام‌پزشکی دارای پرونده غیرمتعارف هستند و سازمان هم آنها را بررسی کرده است. مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام‌پزشکی تأکید کرد: پیش از آنکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  بخواهد اسامی این 14نفر را عنوان کند، سازمان این کار انجام داده است. همچنین رسیدگی و بررسی پرونده‌های این افراد  در اولویت‌های کاری سازمان است و باید گفت فاش‌کردن نام اختصاری این افراد کار جدید و مهمی نیست، زیرا بسیاری از این افراد با همان نام اختصاری شناخته شده هستند و اگر اتهام وارده به آنها ثابت نشود، چه بسا جای شکایتی هم برایشان وجود خواهد داشت. دکتر رضا لاری‌پور افزود‌: درحال حاضر پرونده  بسیاری از پزشکان زیرمیزی‌بگیر در سازمان رسیدگی شده و از آنها خواسته‌ایم به سازمان نظام‌پزشکی مراجعه کرده و پاسخگو باشند. همچنین پرونده برخی دیگر در مرحله صدور رأی قرار دارد، اما به دلیل تراکم پرونده‌ها این پروسه طولانی شده است.


مدیرکل روابط‌عمومی سازمان  نظام‌پزشکی در پاسخ به این سوال خورشید در مورد اینکه آیا اسامی منتشره همگی رؤسای بیمارستان‌های خصوصی است، بیان کرد: اینکه الزاما این افراد رؤسای بیمارستان‌های خصوصی هستند به‌هیچ وجه درست نیست و تا زمانی که حکمی برای این افراد صادر نشده چنین اظهاراتی خلاف واقع است. وی در گفت: تا زمانی که تعرفه‌ها واقعی نشود در تمام حِرف این اتفاق‌ها می‌افتد. اما این اطمینان را می‌‌دهیم که طبق قوانین سازمان نظام‌پزشکی بعد از صدور حکم و تأیید اسامی پزشکان متخلف، اسامی تمام این افراد در نشریه سازمان نظام‌پزشکی منتشر خواهد شد. باید خاطرنشان کرد، درست است که برخی پزشکان دست به چنین پدیده زشت و شومی می‌‌زنند، اما بخش اعظم پزشکان کشورمان آنهایی هستند که طبق سوگندنامه به بقراط، بارعایت اخلاق حرفه‌ای و پزشکی بهترین خدمات را با کوچک‌ترین چشمداشتی به بیماران ارئه می‌‌دهند.

 انتقاد شدید وزارت بهداشت از انتشار فهرست تأییدنشده به عنوان زیرمیزی‌بگیران
 از سوی دیگر مدیرکل نظارت بر درمان و اعتبار بخشی وزارت بهداشت ضمن غیراخلاقی خواندن انتشار اسامی پزشکان به‌عنوان پزشکان زیرمیزی‌‌بگیر تأکید کرد که اسامی این پزشکان در حالی منتشر شده که تخلف مطرح شده تأییدیه نهایی نداشته و هفت مورد از این شکایت‌ها وارد نبوده است. دکتر سیدسجاد رضوی در واکنش به انتشار اسامی 14 پزشک به عنوان پزشکان زیرمیزی‌‌بگیر در برخی رسانه‌ها و سایت‌ها گفت: در زمینه برخورد با تخلفات پزشکی و رسیدگی به شکایات پزشکی همواره روند مشخصی وجود داشته؛ به‌طوری که پس از بررسی موضوع در دانشگاه‌ها، موارد مربوطه جهت بررسی بیشتر به تعزیرات و نظام پزشکی معرفی می‌شوند و در این مرحله در صورت تأیید تخلف طبق قانون برخورد لازم صورت می‌گیرد. وی افزود: این 14 اسم نمونه‌ای از لیست‌های ارسالی بوده به این معنی که انجام این‌چنین بررسی‌هایی برای نخستین‌بار نبوده و بی‌تردید برای آخرین‌بار هم نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha