15 درصد مردم سندروم روده تحریک‌پذیر دارند

سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد تهران گفت: در کل جامعه 15 درصد مردم سندروم روده تحریک‌پذیر دارند و 20 درصد ریفلاکس؛ اما از تعداد افرادی که به متخصص گوارش مراجعه می‌کنند 20 درصد سندروم روده تحریک‌پذیر و 30 درصد ریفلاکس دارند.

رضا ملک‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به پرسش شهروندان در مورد بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر، اظهار داشت: سندروم روده تحریک‌پذیر همراه با ریفلاکس - ترش کردن و سوزش سر دل - 50 درصد از مراجعات مردم به پزشکان رشته گوارش در کشور را تشکیل می‌دهد که خوشبختانه این دو بیماری خطرناک نیستند و باعث کوتاه شدن عمر انسان نخواهند شد و فقط مشکل اصلی آن است که بر کیفیت زندگی افراد تأثیر می‌گذارند.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در گذشته تصور می‌شد سندروم روده تحریک‌پذیر علتی ندارد اما تحقیقات نشان داده که به علت اختلالات خیلی مختصر ژنتیکی و همچنین نوع میکروب طبیعی موجود در روده، افراد به این بیماری دچار می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تجربیاتی که افراد از نظر خانوادگی و اجتماعی در طول رشد پیدا می‌کنند و جنبه های عمیق روحی و روانی می‌تواند به این بیماری منجر شود.

وی علائم این بیماری را متنوع دانست و گفت: مهمترین علامت آن دردهای مبهم شکمی، نفخ، اسهال، یبوست و کسالت عمومی است که این موارد خیلی شایع است و 15 درصد مردم این علائم را دارند.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: گروهی از افراد نگران سلامت خود هستند و خیلی به پزشک مراجعه می‌کنند و در مراجعات بیش از حد پزشک با تشخیص‌های عجیب و غریب و بررسی‌های غیرضروری مواجه می‌شوند که باعث افزایش هزینه بر دوش مردم و دولت خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در کل جامعه افراد سالم 15 درصد مردم سندروم روده تحریک‌پذیر دارند و 20 درصد ریفلاکس دارند، اما از تعداد افرادی که به متخصص گوارش مراجعه می‌کنند، 20 درصد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر و 30 درصد مبتلا به ریفلاکس هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha