یك گزارش فرهنگستان ملی علوم آمریكا نشان می‌دهد قرار گرفتن به مدت كوتاه در معرض ازون یا دودمه با مرگ زودرس ارتباط روشنی دارد كه این نكته باید در ارزیابی فواید كاهش آلودگی هوا برای سلامت مردم مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، این یافته‌ها برخلاف اظهارات برخی از مقامات كاخ سفید است كه شواهد موجود را برای اثبات ارتباط بین مرگ زودرس و دود مه كافی نمی‌دانند و می‌گویند هنگام تعیین فواید هوای پاك نباید شمار افرادی كه به دلیل پاكی هوا نمی‌میرند به حساب آورده شوند گزارش میزگرد ‪ ۱۳‬نفره شورای تحقیقات ملی فرهنگستان علوم آمریكا با بررسی شواهد به این نتیجه رسیده است كه قرار گرفتن در معرض ازون محیط با مرگ زودرس ارتباط دارد.

قرار گرفتن كوتاه مدت در معرض ازون می‌تواند بیماریهای ریوی را تشدید كند ، افراد را بیمار و روانه بیمارستانها كند و بالقوه به مرگ بینجامد.

اداره بودجه و مدیریت كاخ سفید در بررسی مقررات كیفیت هوا ، ارتباط بین مرگ و میر و آلودگی هوا را زیر سوال برده است.

فرانك اودانل رییس دیده بان هوای پاك كه یك نهاد مستقر در واشنگتن برای دفاع از حق مردم برای برخورداری از هوای پاك است گفت این گزارش مدرك محكمی برای ارایه به دولت بوش است كه همواره می‌كوشد ارتباط میان مرگ زودرس و دودمه را كم اهمیت نشان داد.

ویكی پاتون از صندوق دفاع محیط زیست گفت یافته‌های این فرهنگستان علوم تردید و انكارهای كاخ سفید را در مورد ارتباط اثبات شده مرگ زودرس با قرار گرفتن در معرض ازون مردود می‌شمارد.

میزگرد فرهنگستان علوم آمریكا، قرار گرفتن كوتاه مدت به میزان تا ‪ ۲۴‬ساعت در معرض میزان بالای ازون را بررسی كرد، اما اعلام نمود در مورد قرار گرفتن طولانی در معرض این گاز باید مطالعات بیشتری انجام شود.

ازون سطح زمین از تركیبات آلی و اكسید نیتروژن حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی تشكیل می‌شود و غالبا به صورت دودمه یا مه زردرنگی كه در هوا می ماند دیده می‌شود.

قرار گرفتن در معرض ازون یك علت اصلی بیماری تنفسی است و به ویژه سالمندان، مبتلایان به بیماریهای تنفسی و كودكان را تحت تاثیر قرار می‌دهد مرگ زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض ازون در بین مبتلایان به بیماری قلبی و ریوی بیشتر مشاهده می‌شود. این مرگها منحصر به كسانی نیست كه احتمال زیادی دارد ظرف چند روز آینده بمیرند.

دانشمندان می‌گویند نمی‌توانند مشخص كنند كه دقیقا وجودچه میزان ازون در هوا برای انسان سالم است اما معتقدند كه مطمئنا این حد كمتر از میزانی است كه اكنون برای سلامت عمومی مجاز اعلام شده است.

طرفداران محیط زیست و بهداشت می‌گویند مطالعات و بررسی‌ها نشانگر آنست كه دودمه در تشدید مشكلات تنفسی نقش داشته و عامل هزاران مرگ در سال است اما اداره مدیریت و بودجه كاخ سفید در چندین مورد بر سر ارتباط میان دود مه و مرگ افراد با سازمان حفاظت محیط زیست آمریكا اختلاف نظر دارند.

این اداره در تدوین برخی مقررات در مورد آلودگی هوا ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ زودرس را كم اهمیت تلقی كرده و باعث شده است فواید كاهش آلودگی برای سلامت انسانها محاسبه نشود.

ماه گذشته سازمان حفاظت محیط زیست آمریكا تصمیم گرفت استانداردهای سلامت ازون را سخت تر كند و غلظت مجاز این گاز را در هوا كاهش دهد.

هنگامی كه بررسی‌های مقرون به صرفه بودن این اقدام انجام شد اداره بودجه و مدیریت اعلام كرد تردید زیادی در مورد ارتباط میان مرگ‌ها و سطح ازون وجود دارد.


استاندارد میزان ازون در هوا از ‪ ۸۰‬به ‪۷۵‬قسمت در میلیارد كاهش یافته است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha