دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 104496

هوش کودک تان را افزایش دهید

سلامت نیوز : هوش انسان تحت تأثیر دو عامل اصلی یعنی وراثت و محیط قرار دارد. سال‌های نخستین زندگی دوره ای بسیار تاثیرگذار در تعیین میزان هوش است و به این ترتیب روشن می‌شود که پدر و مادر نقش مهمی در رشد ذهنی فرزند خود دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ؛ فعالیت های ساده زیادی وجود دارد که هر پدر و مادری می‌تواند از آنها برای افزایش توانایی ذهنی کودک شیرخوار خود استفاده کند.

در ادامه به بررسی چند شیوه مهم و اثبات شده می پردازیم:

  با کودک خود صحبت کنید

بین تعداد کلماتی که یک کودک می‌شنود و هوش او، رابطه مستقیمی وجود دارد. هر قدر بیشتر با فرزند خود صحبت کنید، دایره کلمات او افزایش می‌یابد. البته بهتر است تنها در مورد موضوعات ساده صحبت کنید، زیرا کودک در این سنین توانایی درک مفاهیم انتزاعی و پیچیده را ندارد. برای نمونه با او در مورد اسباب‌بازی‌ها  صحبت کنید.

همچنین اگر کودک سعی کرد مفهومی را به شما منتقل کند، سعی کنید آن را در قالب جملاتی بیان کنید. برای نمونه اگر کودک دستش را به طرف شیشة شیر دراز کرد، می‌توانید به او بگویید «الان شیشة شیرت رو می‌خوای؟». به این ترتیب کودک کم کم می‌آموزد که واژگان و جملات را با مفاهیمی که در ذهن خود دارد ارتباط دهد.

  برای کودک تان کتاب بخوانید

خواندن کتاب برای کودک سبب ایجاد پیوند عاطفی بین شما و فرزندان تان می‌شود و همچنین به او در یادگیری کمک می‌کند. کودک به این ترتیب با مفاهیم اولیه خواندن و نوشتن هم آشنا می‌شود. همچنین تصاویر موجود در کتابخانه می‌توانند به افزایش توان ذهنی کودک کمک کنند.
برعکس بزرگ‌ترها، بچه‌ها هرگز از تکرار خسته نمی‌شوند. کودکان از این که داستانی را بارها و بارها بشوند لذت می‌برند. وقتی داستانی را یک بار دیگر برای کودک می‌خوانید، حافظه و توانایی او در به خاطر سپردن بخش‌های مختلف آن تقویت می‌شود.

  از دست‌هایتان برای ارتباط با کودک استفاده کنید

بهره‌گیری از زبان اشاره برای برقراری ارتباط با کودک پیش از این که توانایی حرف زدن بیاب  می‌تواند سودمند باشد. پژوهش‌های علمی موید این امر است که «زبان اشاره» اثر مثبتی بر بهره هوشی و رشد زبانی کودک دارد. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کالیفرنیا به انجام رسیده نشان می‌دهد کودکان زیر دو سالی که حدود بیست علامت اشاره‌ای آموخته بودند زودتر از سایر کودکان، حرف زدن معمولی را آغاز کرده و از بهره هوشی بالاتر هم برخوردار شدند.

  تغذیه مناسب کودک را فراموش نکنید

کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند، از بهره هوشی بالاتر نسبت به کودکانی که شیر خشک مصرف می کنند برخوردارند. همچنین هر قدر دوره تغذیه با شیر مادر طولانی‌تر باشد، بهره هوشی هم به همان میزان بالاتر خواهد بود.

با این ‌حال اگر از شیر خشک برای تغذیه فرزندان تان استفاده می‌کنید، زیاد نگران نباشید. به طور کلی تفاوت ضریب هوشی میان این دو دسته از کودکان آن‌قدرها هم زیاد نیست. البته باید به یاد داشته باشید که حتماً از شیر خشک غنی شده با آهن برای تغذیه کودک استفاده کنید. مطالعات دانشمندان دانشگاه میشیگان نشان داده کودکانی که در دوره شیرخوارگی دچار کمبود آهن بودند، در دوره نوجوانی از نظر هوشی و حرکتی از هم سن و سالان خود عقب تر بودند.

   هر روز کودک تان را برای مدتی تنها بگذارید
 
اسباب‌بازی‌ها می‌توانند نقش مهمی در تقویت توانایی‌های ذهنی کودک داشته باشند، اما نباید فراموش کنید که کودک باید هر روز کمی هم تنها باشد تا بتواند توانایی تمرکز خود را تقویت کند. در واقع کودک باید چند دقیقه‌ای تنها باشد و بتواند بدون اسباب بازی خودش را مشغول کند.


  کودک تان را در آغوش بگیرید

وقتی کودک بداند که نیازهایش تأمین می‌شود و در محیطی با آرامش زندگی می‌کند، تمایل دوچندانی برای کاوش در محیط اطرافش می‌یابد. کودک تان را در آغوش بگیرید، در چشمانش نگاه کنید و کلمات محبت‌آمیزی به او بگویید. همچنین یکی از عواملی که سبب علاقه کودک به حرف زدن می‌شود، تمایل او برای برقراری ارتباط است. با در آغوش کشیدن و ابراز محبت به کودک تان نه تنها پیوندی عاطفی موجود را تقویت می‌کنید، بلکه می‌توانیم توانایی‌های هوشی او را نیز افزایش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha