دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷

افت اهدای خون در تهران

سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون گفت: شاخص‌های اهدای خون در تهران ۳.۶ درصد کاهش داشته و نسبت به گذشته افت کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی اکبر پور فتح‌الله امروز در مراسم تودیع مدیرکل انتقال خون تهران خاطرنشان کرد: طی 2 سال اخیر سازمان انتقال خون با معضلات متعددی روبه‌رو بوده و یکی از مباحث مطرح شده در زمان ورودم به این سازمان این بود که در برابر اعتبار 70 میلیارد تومانی، 210 میلیارد تومان بدهی داشتیم.

وی ادامه داد: بودجه ما دولتی است و علیرغم تورم، رشد اعتباری سالانه ما محدود است همچنین 70 درصد بودجه را صرف ملزومات می‌کنیم که در این مدت اخیر رشد روز‌افزونی داشته است.

پور فتح‌الله مشکل مدیریتی را یکی دیگر از مسائل پیش رو عنوان کرد و گفت: یک گسست سازمانی داشتیم و از طرفی تهران که یک چهارم خون کشور در آن تهیه می‌شود. شاخص‌هایش آن طور که باید رشد نداشته و با افت شاخص اهدا مواجه بوده‌ایم.

وی گفت: در حالی که در سطح کل کشور دو میلیون واحد خونی دریافت می‌شود. سهم تهران 370 هزار واحد بوده و 3.6 درصد کاهش اهداء داشته‌ایم که این رقم در اهدای خون مستمر و اهدای خون بانوان نیز به چشم می‌خورد.

رئیس سازمان انتقال خون با ت‌کید بر اینکه نگاه به نیروی انسانی در سازمان انتقال خون و انتقال خون تهران تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: طبق دستور وزیر بهداشت در مرحله اول یکسان‌سازی حقوق پرسنل اجرا شده و حق جذب و حق مسکن پرداخت می‌شود اما این را می‌دانیم که تمام هزینه‌های ترانسفیوژن، کراسمچ و حتی تزریق خون توسط پرستار در بیمارستان دریافت می‌شود ولی کارمند انتقال خون بابت این کارها حتی کارانه‌ای نمی‌گیرد.

پور فتح‌الله اهدا کنندگان خون را سرمایه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: مطالعات نشان داده که هرچقدر هم نگرش جامعه را تغییر دهیم باز بیشتر از 5 درصد جامعه را نمی‌توان به اهدای خون ترغیب کرد. ما باید روی این ظرفیت محدود به خوبی کار کنیم که تکریم از اهدا کنندگان در این میان بسیار مهم است.

پور فتح‌الله با انتقاد از میزان جلب رضایت اهدا کنندگان گفت: ما باید با هر روشی حتی دادن یک آبمیوه 15 تا 20 دقیقه پس از اهدا فرد را نگه داریم تا خون اهدا شده جایگزین شود و فرد خدای نکرده با شوک یا افت فشار مواجه نشود.

وی تاکید کرد: باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که مشکلات موجود در انتقال خون به اهداء کنندگان منتقل نشود.

ظهر امروز با حضور رئیس سازمان انتقال خون فاطمه نادعلی، به عنوان مدیرکل جدید انتقال خون تهران معرفی شد و از زحمات قاسم اسلامی مدیر سابق تقدیر بعمل آمد.

فاطمه نادعلی دکترای تخصصی خون شناسی و بانک خون را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha