سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 104520

سلامت نیوز : همیشه عادت کرده بودیم برای موضوعاتی مانند اسامی مفسدان اقتصادی یا مدیران متخلف تنها واژه‌هایی مانند «اسامی محرمانه و غیرقابل انتشار» از زبان مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی بشنویم، واژه‌هایی که مدیران سازمان‌های نظارتی در واکنش به اعلام نشدن اسامی متخلفان به آن اشاره داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ اما انگار این‌بار در موضوع پرونده زیرمیزی پزشکان ماجرا کمی متفاوت است و اعلام اسامی تعدادی از سرشاخه‌ها و دانه‌درشت‌های زیر‌میزی‌بگیر چنان هیاهویی راه انداخته است که این ماجرا نه‌تنها بین افکار عمومی جامعه نقل می‌شود بلکه بین رسانه‌های گوناگون هم بازتاب گسترده‌ای داشته است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

اولین روز هفته جاری انتشار خبری با عنوان اسامی دانه‌درشت‌های زیرمیزی‌بگیر در حرفه پزشکی بازتاب گسترده‌ای داشت، بازتاب این خبر به دو دلیل بود، اول اینکه برای اولین بار یک سایت خبری اسامی کامل پزشکان متخلف با نوع تخصص آنها را منتشر کرد و دوم اینکه با توجه به دغدغه بخش گسترده‌ای از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی در بین افکار عمومی جامعه هم بازتاب گسترده‌ای داشت و در روزهای گذشته بسیاری از مردم به دنبال یافتن اسامی کامل این پزشکان هستند. جالب اینجاست که طبق مشاهدات خبرنگار «وطن امروز» به دلیل اعلام تخصص‌های پزشکان در این لیست، مردمی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، نام‌های کوتاه اعلام شده را با اسامی پزشکان مراکز تطبیق می‌دهند تا از مراجعه به پزشکان زیرمیزی‌بگیر پرهیز کنند.

آرایش مخالفان در برابر افشاگری رسانه‌ای

اما درست یک روز پس از انتشار این اسامی که از قضا به صورت اختصار و جزئی هم منتشر شده بود، شاهد صف‌آرایی و واکنش‌های تند مخالفان انتشار این اسامی در فضای رسانه‌ای کشور بودیم، در اولین واکنش معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از انتشار اسامی 14 پزشک به عنوان زیرمیزی‌بگیر انتقاد کرد. به گفته محمد جهانگیری، انتشار این اسامی در رسانه‌ها کار درستی نبود چرا که بسیاری از مفسدان اقتصادی در کشور وجود دارند اما هیچ وقت نامی از آنها برده نمی‌شود.

هیاهو بر سر اسامی پزشکان زیرمیزی‌بگیر!

اما این تنها واکنش به انتشار این اسامی نبود و به دنبال این اظهار نظر، روز گذشته– دوشنبه- یکی از معاونان وزارت بهداشت هم در اظهاراتی جوسازی درباره دریافت‌های غیرمتعارف را باعث بی‌نتیجه شدن پیگیری‌های قانونی وزارت بهداشت در این باره دانست. به گفته سیدسجاد رضوی، مدیرکل نظارت بر درمان و اعتباربخشی وزارت بهداشت، زمانی که بدون هماهنگی با مسؤولان وزارت بهداشت اقدام به انتشار اسامی برخی از پزشکان تحت عنوان پزشکانی که دریافت‌های غیرمتعارف داشته‌اند می‌شود، تمام اقدامات دیگر وزارت بهداشت برای کنترل این پدیده نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وی افزود: اسامی 14 پزشک اعلام شده در رسانه‌ها نیز تنها نمونه‌ای از فهرست ارسالی بوده و انجام اینچنین بررسی‌هایی برای اولین بار نبوده که اتفاق می‌افتاده است و بی‌تردید برای آخرین بار هم نخواهد بود.

نگویید زیرمیزی، بگویید دریافت غیرمتعارف

همچنین یکی دیگر از معاونان وزارت بهداشت هم در اظهارات جالب و قابل توجهی به فارس گفته که ما استفاده از واژه زیرمیزی را به این دلیل که به ارتباط عاطفی و معنوی پزشک و بیمار خدشه وارد می‌کند،‌ درست نمی‌دانیم و به جای آن باید از واژه «دریافت غیرمتعارف» استفاده شود. دریافت این مبالغ نیز معلول غیرواقعی بودن تعرفه و درآمد برخی پزشکان است. محمد آقاجانی همچنین در واکنش به انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی‌بگیر گفت: کار یک مسیر قانونی دارد که برای طی آن کمیسیون مشترکی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با عنوان دبیرخانه رسیدگی به دریافت‌های غیرمتعارف تشکیل شده که دو رویکرد کلی را دنبال می‌کند.

به فکر آبروی جامعه پزشکی باشید

اما روز گذشته در حالی که روز پرخبری درباره زیرمیزی پزشکان بود، علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در اظهاراتی خواستار حفظ آبروی جامعه پزشکی و برخورد قاطع مدیران وزارت بهداشت با پدیده زیرمیزی در جامعه شده است. به گفته مرندی، انتشار لیست پزشکان متخلف به هفته‌های قبل مربوط است و هنوز در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح نشده اما تا آنجا که من اطلاع دارم، از زمان وزارت وحیددستجردی به دفعات مطرح شده و وزارت بهداشت قرار بوده لیست را تهیه کند. به باور این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، متأسفانه برخی از این پزشکان که از نظر مالی اشتباه کردند معتقدند همین که هست و نمی‌خواهند از قانون تبعیت کنند، ما امیدواریم این تعداد معدود باشند چرا که آبروی جامعه پزشکی را می‌برند اما اگر برخوردی هم نشود آنها برای عده دیگر الگو می‌شوند. رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: این پزشکان حتی مصاحبه کرده‌اند که دریافت زیرمیزی‌های بالا حقشان است، به نظر می‌رسد باید خطی کشیده شود تا نظام و جامعه پزشکی بد نام نشود و وزارت بهداشت نیز به آن اذعان دارد تا هرگونه تلاشی انجام دهد تا آبروی جامعه پزشکی حفظ شود.

انتشار لیست پزشکان را به فال‌نیک بگیرید

هر چند این روزها معاونان وزارت بهداشت در واکنش‌های گوناگون به انتشار لیست پزشکان زیرمیزی‌بگیر انتقاد می‌کنند اما اگر نگاهی دقیق به وضعیت پدیده زیرمیزی در جامعه پزشکی داشته باشیم، متوجه رواج نگاه کاسب‌کارانه بین برخی از پزشکان و نگاه کالایی به بیمار در مراکز درمانی می‌شویم، نگاهی که در اثر همین امروز و فردا کردن‌ها برای مقابله با پدیده زیرمیزی و بروکراسی بسیار پیچیده برای برخورد با پزشکان متخلف، به وجود آمده است و بی‌شک در صورتی که در این شرایط با این آسیب جدی در حوزه درمان برخورد نشود، روز به روز شاهد پدیده‌های تازه‌تری بین برخی پزشکان متخلف خواهیم بود که هم آبروی نظام پزشکی را تهدید می‌کنند و هم باعث فشار مضاعف بر مردم و بیماران می‌شوند. پس شایسته است که انتشار لیست تعدادی از پزشکان متخلف را در این شرایط به فال‌نیک گرفته و این موضوع را زمینه‌ساز اقدامات عملی و برخود قاطع خود با پزشکانی کنیم که به بیمار نگاهی کاسب‌کارانه و کالامحور دارند. به قول معروف «هر وقت ماهی را از آب بگیری تازه است»، برای برخورد با پدیده زیرمیزی هم باید از همین امروز کار را شروع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha