سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 104521

سبقت زنان از مردان در تجردگرایی

سلامت نیوز : دوباره هشدار درمورد تجردگرایی جوان‌ها نگرانی‌ كارشناسان را برانگیخته است. آنها می‌گویند تغییر سبك زندگی، فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فقر مسائل فرهنگی در چند سال اخیر به‌ویژه در كلانشهر‌ها باعث فردگرایی جوان‌ها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ با نگاه به خانه‌های استیجاری می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید كه جوان‌ها به زندگی مجردی روی آورده و جمع‌گرایی ضعیف شده است که این مانعی برای تشکیل خانواده‌های جدید است. براساس نتایج سرشماری سال 90، آستانه تجرد قطعی مردان كشور در سال 1390 در گروه سنی 44-40 و در زنان 49-45 قرار دارد. در اغلب استان‌های كشور آستانه سن تجرد قطعی مردان در سن 39-35 و 44-40 و برای زنان در سن 44-40 و 49-45 سال است.

تجرد زنان بیشتر از مردان

دكتر حجیه بی‌بی رازقی نصرآباد درباره تجردگرایی جوان‌ها به روزنامه تهران امروز می‌گوید: تجرد دارای دو بخش تجرد فعلی و تجرد قطعی است. روندی كه ما الان در كشور داریم با توجه به میزان‌ ازدواج و بالا رفتن میانگین سنی ازدواج، تجرد هم در كل گروه‌ها روند افزایشی داشته است.مثلا آمار زنان بین 15 تا 19 سال مجرد در سال 1345، حدود 53 درصد بوده كه این آمار در سال 1390 به 87 درصد رسیده است. همچنین مجردهای در سنین 20 تا 24 از 13درصد سال 1343 به 47 درصد در سال 90رسیده و در سنین 25 تا 29 سال این آمار الان 26 درصد است. اما وقتی از تجرد قطعی حرف می‌زنیم منظورمان كسانی است كه بین 45 تا 49 و از سن 50 تا 54 ازدواج نكرده‌اند.

این عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، در ادامه درباره سن قطعی تجرد توضیح می‌دهد: وقتی آماری مبنی بر سن قطعی تجرد اعلام می‌شود، فرض جمعیت‌شناسان بر این است كه این فرد ازدواج نكرده و نخواهد كرد. دكتر رازقی در ادامه با اشاره به آماری كه در موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه وجود دارد می‌گوید:متاسفانه باید بگویم در سال‌های اخیر تجرد قطعی در ایران روند افزایشی داشته كه این آمار در زنان روند صعودی‌تری داشته است. این كارشناس حوزه خانواده در ادامه می‌گوید: آمار تجرد قطعی مردان از سال 1345 تا 1390 از 1.5 به 1.8 و برای زنان از 0.8 به 2.8 افزایش پیدا كرده است. عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینكه هنوز درصد ازدواج در جامعه ما نسبت به خیلی از كشورها بالاست و درصد بیشتری از جمعیت ازدواج می‌كنند، می‌افزاید: هنوز میزان تجرد بالایی نداریم و میانگین ازدواج به‌ویژه در زنان باز در برابر سایر كشورها به‌ویژه آسیای شرقی آنقدر بالا نیست.

وقتی آمارها نگران‌كننده می‌شوند

دكتر حجیه بی‌بی رازقی نصرآباد همچنین با بیان اینكه روند افزایشی تجردگرایی جوان‌ها نگران‌كننده است، ادامه می‌دهد: بین سال 1375 تا 1385 روند افزایش تجرد در بین زنان 0.6 تجرد قطعی داشتیم در حالی‌كه این رقم الان به 1.8 افزایش پیدا كرده است. او می‌افزاید:این آمار در سال 1385 تا 1390 به 2.8 رسیده و همین آژیر خطر برای جامعه‌ای با ویژگی‌های ایران است.


باید دولت برنامه‌ریزی كند

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در تحلیل اینكه در این شرایط چه باید كرد، می‌گوید: اگر این روند به همین نسبت شدت داشته باشد واقعا هر كسی نگران می‌شود. به همین دلیل حتما باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم كه جوان‌ها بتوانند تشكیل خانواده بدهند آن هم در زمان مناسب خودش. این زمان مناسب به عوامل مختلف بستگی دارد.

دكتر رازقی نصرآباد درمورد علت افزایش تجردگرایی جوان‌ها می‌گوید: مسلما عواملی كه در افزایش سن ازدواج تاثیر دارند در تجردگرایی جوان‌ها نیز موثر است. عوامل زیادی در این بحث دخالت دارند. درواقع عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در این مسئله دخیل است اما دلیلی كه بسیار در ازدواج مهم به نظر می‌رسد، بازار ازدواج است كه در یكی دو دهه اخیر مطرح شده است؛ اینكه افراد چقدر دسترسی به ازدواج دارند. در مباحث نظری سن ازدواج و تجرد سه عامل مهم وجود دارد. اول دسترسی افراد به همسر، دومین مسئله امكانات (اقتصادی و اجتماعی)، سومین عامل، تمایل افراد (تغییرات ایدئولوژیكی و نگرش جوان‌ها در مورد ازدواج) است.

به گفته عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، در جامعه ایران با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی عامل عمده تجردگرایی جوان‌ها، دو عامل عمده بحث امكان جوانان و دسترسی افراد بیشتر دخیل هستند. محدودیت‌های اقتصادی، شرایط نامطلوب اقتصادی، اشتغال، مسكن و... كه منجر به عدم تمایل یا تاخیر ازدواج می‌گردد. اما بحث دیگر مضیقه ازدواجی را هم داریم. مطالعات نشان می‌دهد كه برای یك جنس همسر مناسب (سنی، تحصیلی و...) وجود نداشته باشد و این محدودیت همسر منجر به این شود كه مضیقه ازدواجی و افزایش تجرد جوان‌ها پیش‌آید.

زندگی مجردی عدم كنترل خانواده‌ها بر جوانان‌ است

دكتر مریم نجابتیان نیز در مورد آسیب‌های زندگی مجردی به تهران امروز می‌گوید: كسانی كه از شهرستان‌ها به كلانشهر‌ها مهاجرت می‌كنند به تنها زندگی كردن عادت می‌كنند و در طولانی‌مدت از نظر روانی هم احساس خلأ درونی و عاطفی كرده و دچار افسردگی می‌شوند. این خلأ عاطفی و افسرده شدن آنها در نهایت به سیستم بهداشتی جامعه هم ضربه خواهد زد. زیرا بار و هزینه‌ای می‌شود بر دوش دستگاه‌ها و نهادهایی كه در امر بهداشت و سلامت فعالیت می‌كنند.

این مشاور حوزه خانواده و مدیر گروه روانشناسی وزارت ورزش و جوانان می‌افزاید: این افراد در سنی هستند كه نیازهای روانی دارند كه باید آن را در جایی برآورده كنند. دوری از خانواده باعث می‌شود كه كنترلی بر این افراد نباشد. عدم كنترل خانواده و كسانی كه بر سلامت روانی و ارتباطات یك جوان تاثیرگذار هستند و نیازهایی كه جوانان دارند ممكن است آنها را به سمت كارهای خلاف سوق دهد. اگر از جوانانی كه زندگی مجردی را انتخاب كرده‌اند آماری بگیریم خواهیم دید كه اعتیاد به موادمخدر، مشروبات الكلی، مواد روانگردان و حتی روابط نامشروع در زندگی‌ آنها نقش مهمی را ایفا می‌كند.

هشدار در مورد تفریحات بیرون از خانه

دكتر امان‌الله قرایی‌مقدم نیز با اشاره به اینكه تجرد‌گرایی به‌ویژه تجرد قطعی به‌طور قطع نگران‌كننده و آسیب‌زاست و بنیان خانواده‌ را ضعیف می‌كند و اساس جامعه را به‌هم می‌زند، به تهران امروز می‌گوید: تشكیل خانواده و تحكیم این نهاد است كه در زندگی‌ مجردی به خطر می‌افتد و در نتیجه شخصیت افراد را تغییر خواهد داد. این یك نوع نشان‌دهنده فروریختگی و تهاجم فرهنگی و بدآموزی از رسانه‌های بیگانه است.

وی با اشاره به تلاش دنیا بعد از سال 1978 و كنفرانس مصر برای جلوگیری از سقط جنین ادامه می‌دهد: چرا آمریكا هنوز هم با سقط جنین مخالفت می‌كند؟ به دلیل اینكه با آزادی سقط جنین، تجردگرایی بالا می‌رود، نظام خانواده‌ به‌هم می‌ریزد و جامعه متشنج می‌شود. از سال 1978 هزاران فیلم در آمریكا ساخته شده كه نظام خانواده‌ را تحكیم ببخشد و از رواج فرهنگ تجردگرایی جلوگیری كند. جامعه‌شناسان آمریكا خطر را احساس كردند كه نظام خانواده در حال متلاشی شدن است. به همین دلیل قیامی در مقابل آن به پا كردند كه همه مسئولان، رئیس‌جمهور، بوش، كلینتون و... به آن پیوستند تا خانواده‌ را نجات دهند. به گفته این جامعه‌شناس، خانواده‌ ستون جامعه است. تجرد‌گرایی باعث می‌شود آسیب‌های اجتماعی بالا برود. به‌طور قطع نشان‌دهنده فروریختگی ارزش‌ها و هنجار‌های فرهنگی است و بدآموزی فرهنگی برای نوجوانان و كودكان را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینكه بزرگ‌ترین آسیب تجردگرایی بی‌بند و باری‌های اخلاقی است، می‌افزاید: مجرد بودن انواع آسیب‌ها را در پی دارد اما مهم‌ترین آن فسادی است كه با رابطه نامشروع در جامعه گسترده می‌شود. باعث می‌شوند تجردگرایی افزایش پیدا كند. علاوه بر آن زیان اینگونه رفتار‌های پرخطر به كل دختران جامعه می‌رسد. این رابطه آزادی كه دختران و پسران در پیش‌ گرفته‌اند از هنرپیشه‌های مبتذل تركیه‌ای، آمریكای جنوبی، آمریكا و كشورهای غربی الگوبرداری شده است.

دكتر قرایی‌مقدم با بیان اینكه 4 عامل ازدواج را عقب می‌اندازد، ادامه می‌دهد: دانشگاه، سربازی و نداشتن شغل سه علت عمده در این موضوع است اما عامل دیگری كه در جامعه جولان می‌دهد تفریحات بیرون از خانه است كه در چند سال اخیر این موضوع روند صعودی داشته است.

این جامعه‌شناس در پایان تاكید می‌كند:تجردگرایی بدبختی جامعه است و افتخاری ندارد و ادامه این ماجرا مسلما به اعتیاد، جرم، مشكلات عدیده اخلاقی و... منجر خواهد شد. بنابراین باید با جدیت هر‌چه تمام‌تر در مقابل این معضل اجتماعی ایستاد و به شدت مبارزه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha