سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷

آنفلوآنزا بیماری فصل سرد

سلامت نیوز : هر ساله با سرد شدن هوا بیماری آنفلوآنزا در کشور شایع می‌شود و این در حالی است که این بیماری بشدت واگیردار است و در هر اپیدمی حدود  10 تا 20 درصد جمعیت را آلوده می‌کند.بیشتر افراد مبتلا به این بیماری ویروسی فقط چند روز بیمار می‌شوند ولی در بعضی دیگر علائم بیماری شدت می‌یابد به‌طوری که نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می‌کنند و در بعضی اوقات هم منجر به عفونت ریه و حتی مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ ویروس آنفلوآنزا دائم در حالت تغییر و جهش ژنی است و به نظر می‌رسد که آلودگی هوا علت اصلی شیوع این بیماری در کشور است به‌طوری که تعداد موارد ابتلای شدید آن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 آلودگی هوا و آنفلوآنزای فصلی
چندی قبل دکترمحمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه با رسانه‌های گروهی از شیوع شدید آنفلوآنزای  H3N2 خبر داد و اظهار داشت: دلیل اصلی شیوع این تشدید، آلودگی هوا است.

به گفته وی  تا به حال از ابتدای شروع فصل سرما 50 نفر مبتلا به موارد شدید آنفلوآنزا و به دنبال آن بستری در بیمارستان گزارش شده است که 95 درصد این افراد مبتلا به آنفلوآنزایی از نوع H3N2 بوده‌اند و متأسفانه  9 نفر از آنان به دلیل وجود بیماری زمینه‌ای و سن بالا در اثر ابتلا  به این نوع آنفلوآنزا فوت کرده‌اند.

 آنفلوآنزای فصلی H3N2
دکترمسعود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: هر سال ما در ماه‌های آذر و دی شاهد شیوع آنفلوآنزا در کشور هستیم که این آنفلوآنزا بیشتر در نیمکره شمالی با سه نوع ویروس اپیدمی ایجاد می‌کند که عبارتند از: H3N2 فصلی،H1n1که سال گذشته درکشور شایع شده بود  و آنفلوآنزای نوع B.

وی با بیان این مطلب که آنفلوآنزای جدیدی وارد کشور نشده است می‌افزاید: همچنان این سه آنفلوآنزا در کشور شایع می‌شوند زیرا آنفلوآنزا پاندمیک است و بعد از نخستین باری که در کشور شایع می‌شود با شیوع مجدد، آن را جزو آنفلوآنزاهای فصلی محسوب می‌کنند. یعنی تغییر ماهیت نمی‌دهد. امسال هم آنفلوآنزای H3N2 در کشور شایع شده که دنباله آنفلوآنزای هنگ‌کنگی است. این آنفلوآنزا سال 1347 در کشور اپیدمی داد و به صورت فصلی هرچند  سال یکبار اپیدمی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این مطلب که هر آنفلوآنزایی مرگ و میر و تلفات دارد خاطرنشان می‌کند: آنفلوآنزا به چند علت باعث مرگ بیماران می‌شود که مهمترین علت آن ذات‌الریه است که به‌طور متوسط 5 تا 6 درصد مرگ و میر دارد.

وی می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد معمولاً یک درصد افرادی که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند ذات الریه می‌گیرند که در صورت مراجعه نکردن سریع به پزشک می‌تواند منجر به مرگ شود البته  ورم مغز ازعوارض این بیماری است که بندرت گزارش  شده است.

دکتر نبوی در مورد پیشگیری از این بیماری می‌گوید: افرادی که ضعف ایمنی دارند بخصوص کسانی که مبتلا به آسم و برونشیت مزمن هستند و اشخاصی که داروهای ضعیف‌کننده ایمنی مانند کورتن و داروهای شیمی درمانی مصرف می‌کنند و کسانی که دیابت پیشرفته وابسته به انسولین دارند، بیشتر مستعد این بیماری هستند. از این رو ما به این افراد توصیه می‌کنیم که مهرماه هر سال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و در صورتی که افراد در معرض خطر هنوز واکسن را تهیه نکرده‌اند هرچه سریعتر این کار را انجام دهند زیرا ممکن است در فروردین ماه  موج‌های دیگری از آنفلوآنزا وارد کشور شود.

وی با بیان این‌که مردم با رعایت یکسری از مراقبت‌های بهداشتی ساده می‌توانند از این بیماری پیشگیری کنند، تأکید می‌کند: هموطنان عزیز زمانی که از منزل بیرون می‌روند با توجه به این‌که ویروس در جاهای سرد و سایه تا چند ساعت باقی می‌ماند و براحتی بیماری از این طریق منتقل می‌شود سعی کنند دستهایشان را بشویند و زمانی که دچار سرما خوردگی شدند در خانه استراحت کنند و از منزل خارج نشوند. همچنین از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند زیرا ویروس بر اثر سرفه در هوا پخش می‌شود و اکثر افرادی که در آن مکان بوده‌اند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: بیماران از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنند و حتماً در هنگام سرفه کردن از دستمال استفاده کنند زمانی هم که به عیادت بیماران می‌روند از آنان فاصله بگیرند و حتماً از ماسک استفاده کنند. این راههای ساده باعث پیشگیری از این بیماری می‌شود.

وی با بیان این مطلب که واکسن‌های آنفلوآنزا تا 80 درصد می‌تواند از بیماری آنفلوآنزا پیشگیری کنند، می‌افزاید: سازمان بهداشت جهانی حدود 120 پایگاه آنفلوآنزا در سراسر دنیا دارد و یکی از این پایگاه‌ها هم دانشکده بهداشت دانشگاه تهران است که مسئولان هر سال در اوایل فصل از ویروس‌های شایع شده آنفلوآنزای فصلی در کشور نمونه‌گیری می‌کنند وآن را برای ساخت واکسن‌های جدید به شهر ژنو می‌فرستند. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی هم  واکسن‌ها را برحسب شایع شدن ویروس‌ها در نیمکره شمالی و جنوبی  انتخاب می‌کنند و در یک پروسه طولانی روی حیوانات آزمایش می‌کنند تا متوجه شوند کدام یک از این آنفلوآنزاها بیش از 80 درصد از ویروس‌های شایع شده را پوشش می‌دهد  که همان ویروس به کارخانه‌های واکسن‌سازی سفارش داده می‌شود تا واکسن‌های آنفلوآنزا بر اساس شرایط اقلیمی و نوع بیماری آنفلوآنزای شایع شده در آن کشور ساخته شود.

این متخصص عفونی یادآوری می‌کند: ویروس آنفلوآنزا یک قسمت ژنتیکی دارد که مدام تغییر می‌کند و ما هر سال شاهد این تغییرات هستیم. از این رو هرسال سازمان بهداشت جهانی باید نوع واکسن  آنفلوآنزا را تغییر دهد.وی می‌گوید: با توجه به این‌که شدت این آنفلوآنزا از انواع دیگر آن بدتراست مردم با تزریق واکسن آنفلوآنزا تا 80 درصد از ابتلا به این بیماری مصون هستند و 20 درصد بقیه هم در صورتی که آنفلوآنزا بگیرند به‌طور خفیف به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 شدت بیشتر و علائم حادتر آنفلوآنزا
 دکترایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران  در مورد شایع شدن آنفلوآنزای H3N2  در کشور می‌گوید: این آنفلوآنزا همان آنفلوآنزای فصلی است که با شدت بیشتر و علائم حادتر شیوع پیدا کرده است و متأسفانه بعضی از بیماران به علت مراجعه نکردن سریع به پزشک دچار عارضه و در بیمارستان و مراکز درمانی بستری می‌شوند.

وی با بیان این مطلب که بیمار با استخوان درد شدید، عطسه، سرفه‌های شدید و خشک و تب به پزشک مراجعه می‌کند می‌افزاید: بیماران در صورت مراجعه نکردن به پزشک دچارعلائم شدیدتر مانند، ضعف عمومی می‌شوند و به سرم و داروهای تزریقی نیاز پیدا می‌کنند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با بیان این مطلب که برونشیت، ذات‌الریه، میو کاردی (تورم غشای قلب) از عوارض  این بیماری است، خاطرنشان می‌کند: در بیشتر اوقات مسافران این ویروس را با خودشان به داخل کشور می‌آورند و چون بیماری واگیردار است از شخصی به شخص دیگر سرایت می‌کند و در زمان کوتاهی تعداد زیادی از مردم به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت این آنفلوآنزا با آنفلوآنزای خوکی چیست می‌افزاید: ویروس این آنفلوآنزاها یکی است اما ژن‌هایشان تغییر کرده است در نتیجه واکسن آنفلوآنزایی که امسال مردم تزریق می‌کنند ممکن است برای سال بعد اثر بخشی لازم را نداشته باشد.

دکتر خسرونیا به بیماران توصیه می‌کند: بیماران پس از ابتلا به این بیماری در منزل بستری شوند و از دست دادن با دیگران خودداری کنند و از لیوان مشترک و دستمال مشترک استفاده نکنند و اصول  بهداشتی را رعایت کنند. زیرا این بیماری بشدت واگیردار است و یک نفر می‌تواند  صدها و هزاران نفر را بیمار کند.
 متأسفانه این بیماری  در مدارس و در بین بچه‌ها  هم بشدت شایع شده است از این رو مسئولان مدارس باید با مشاهده کودکان مبتلا به آنفلوآنزا سریعاً آنان را به خانه بفرستند و اقدامات پیشگیری را انجام دهند.

وی با بیان این مطلب که یک فرد مبتلا تا یک هفته می‌تواند ناقل این بیماری باشد می‌گوید: این آنفلوآنزا بیماری ویروسی و صددرصد عفونی است که بشدت واگیردار است و افراد مسن، کودکان و نوزادان بیش از دیگران در معرض بیماریند.

این متخصص بیماری‌های داخلی در پاسخ به این پرسش که چه افرادی باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند می‌افزاید: افراد 65 سال و بالاتر، افرادی که اختلالات مزمن قلبی- ریوی دارند افرادی که بیماری‌های مزمن متابولیکی مانند دیابت دارند، کسانی که اختلال عملکرد کلیوی دارند، بیماران مبتلا به اختلالات خونی، افرادی که پیوند کلیه شده‌اند، بچه‌های 6 ماه به بالا و نوجوانان زیر 18 سال که به مدت طولانی تحت درمان با آسپرین بوده‌اند و اعضای تیم مراقبت بهداشتی مانند پرستاران که در تماس مداوم با بیماران هستند. آنفلوآنزا جزو بیماری‌هایی است که هر ساله در کشور شایع می‌شود و رعایت نکات بهداشتی ساده مهمترین عامل پیشگیری از این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha