پاسخ مجمع عمومی نظام پزشکی به هجمه‌های اخیر به این سازمان

سلامت نیوز : رییس مجمع عمومی نظام پزشکی به هجمه‌های اخیر برخی رسانه‌ها به عملکرد سازمان نظام پزشکی در زمینه برخورد با زیرمیزی‌بگیران پاسخ داد.

دکترعباس آقازاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: مبحث "وجوه غیرمتعارف" (زیرمیزی) در حوزه از سایر مباحث این حوزه جدا نیست. "زیرمیزی" از پدیده‌های زشت و مذمومی است که در اقتصاد سلامت کشور شکل گرفته است. اما نکته مهم شناسایی عوامل ایجاد کننده آن طی یک کالبدشکافی و بررسی دقیق است.

وی ضمن تاکید بر لزوم افزایش سهم سلامت از بودجه‌های عمومی کشور، ادامه داد: اکنون هم سلامت در کشور از جایگاهی بالا و تضمین شده برخوردار نیست. یکی از نمودهای این موضوع، سهم پایین سلامت در بودجه کشور است. از طرف دیگر منابع موجود نیز به درستی هزینه و مدیریت نمی‌شود.

دکتر آقازاده نظام سلامت را به ظرفی سوراخ تشبیه کرد که هر چه پول در آن ریخته شود از طرف دیگر به بیرون می‌ریزد و گفت: بر این اساس با توجه به نابسامانی‌های موجود، هر چقدر هم که منابع سلامت را افزایش دهیم، اما مدیریت صحیحی وجود نداشته باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت. در حال حاضر پول‌های زیادی صرف تصویربرداری، آزمایش‌های غیرضرور، مراجعه بی‌مورد به پزشکان و متخصصان و جراحی‌های پلاستیک با هزینه‌های بالا و ... می‌شود. این موارد حاکی از آن است که منابع مالی موجود به صورتی صحیح مدیریت نمی‌شود.

وی تعرفه‌های غیرواقعی تشخیصی – درمانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: به عنوان مثال 18 تا 20 هزار تومان مزد یک پزشک بابت یک عمل آپاندیسیت در مرکز درمانی دولتی است؛ پزشکی که انسان بیهوشی را جراحی می‌کند و اگر عارضه‌ای نیز پیش آید باید ده‌ها برابر آن را دیه بپردازد. از طرف دیگر این 18 تا 20 هزار تومان نیز با تاخیر به پزشک پرداخت می‌شود. در اینجا سوال آن است که آیا ارزش نسبی خدمت انجام شده توسط این پزشک 20 هزار تومان است؟

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در این باره افزود: وقتی معادله از اساس اشتباه باشد، مسلم است به نتیجه‌ای هم نمی‌رسد. چنین مباحثی به عنوان عوامل زمینه‌ساز پیدایش "پدیده زیرمیزی" مطرح هستند. البته "پدیده زیرمیزی" به امسال و پارسال مربوط نمی‌شود، بلکه مدت‌هاست که از این موضوع در کشور صحبت می‌شود و متاسفانه در برخی ممالک دیگر نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: سوال دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود، آن است که با در نظر گرفتن وضعیت موجود، چند درصد از پزشکان کشور وجوهات غیرقانونی دریافت کرده و زیرمیزی‌ بگیرند؟ بی‌تردید آمار و ارقام در این زمینه بسیار پایین و انگشت‌شمار است. از طرف دیگر 72 درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: پزشکان عمومی در صف اول ارایه خدمات قرار داشته و با بیشترین خدمت، کمترین برخورداری را دارند. اما با این حال تاکنون در زمینه ارزش نسبی کار آنها هیچ گونه ارزیابی و محاسبه دقیقی صورت نگرفته است. خدمات تخصصی و جراحی نیز در مراکز دولتی دریافتی آنچنانی ندارند. ارایه این خدمات در مراکز خصوصی نیز با تعرفه‌های فعلی، چرخه کار این مراکز را با مشکل مواجه کرده است.

وی پوشش بیمه‌ای حداکثری را از راهکارهای برون رفت از این مشکلات خواند و گفت: در قانون اساسی نیز به این موضوع تاکید شده است اما از آنجا که تعریفی واقعی از سلامت در کشور وجود ندارد، پوشش بیمه‌ای هم کامل نیست. چنین مباحثی در کنار یکدیگر منجر به آن می‌شود که سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت افزایش یابد.

دکتر آقازاده تاکید کرد: ما به عنوان نظام پزشکی با تحمیل هزینه اضافی به مردم مخالفیم و این موضوع به عنوان تخلف در آیین‌نامه انضباطی‌ سازمان ذکر شده است. در هیات‌های بدوی و عالی انتظامی نیز به عنوان یک مورد انضباطی، برخوردهای لازم با آن صورت می‌گیرد.

وی ضمن انتقاد از طرح برخی مباحث بویژه در صدا و سیما در مورد برخورد نظام پزشکی با "دریافت‌های غیرمتعارف" برخی پزشکان، گفت: صحبت‌هایی مبنی بر "مماشات نظام پزشکی با زیرمیزی‌ بگیران" که در گوشه و کنار و گاهی در صدا و سیما مطرح می‌شود، به هیچ عنوان صحیح نیست؛ برخورد انضباطی جدی با این چنین موارد صورت می‌گیرد. ذکر این نکته نیز لازم است که این هجمه‌های اخیر به سازمان نظام پزشکی از مراکزی معین سازماندهی و هدایت می‌شوند که علت آن برای ما روشن نیست. طرح چنین مباحثی در آستانه بررسی بودجه کشور و تعیین جایگاه سلامت در بودجه، مشخص است که از سمت و سوی معینی ناشی می‌شود.

وی در این باره افزود: حال که سازمان نظام پزشکی و وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه برای نخستین بار در هماهنگی و همراهی کامل، قصد تعیین ارزش خدمات را دارند، دست‌هایی در کار افتاده است که با مطرح کردن مسایل حاشیه‌ای این وحدت رویه را بر هم زنند.

دکتر آقازاده به ملاقات اعضای شورای عالی، معاونان و هیات رییسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری نیز در آن ملاقات فرمودند که سلامت از امور بسیار حیاتی کشور است و باید جزو اولویت‌ها باشد. بر این اساس مقوله سلامت باید جزو اولویت‌های نخستین کشور باشد. از طرف دیگر با توجه به حجم خدمات ارایه شده از سوی پزشکان، برخورد و هجمه‌های این چنینی درباره موضوع "زیرمیزی" توسط عده‌ای اندک از پزشکان زیبنده نیست و نباید خدمات تمام جامعه پزشکی را با سوال مواجه کرد.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به کارشناسی‌های انجام شده در زمینه تعیین تعرفه‌های تشخیصی درمانی 93، گفت: تلاش بر آن است که با روشی صحیح و با مبانی علمی، تعرفه‌های تشخیصی درمانی تا حدودی عادلانه شوند. امیدواریم که با لحاظ سهم بیشتری از بودجه کشور برای حوزه سلامت، تعرفه‌ها واقعی‌تر و اجرایی شوند و بیمه‌ها نیز قادر به پوشش آن باشند. نگرانی آن است که در سایه هرج و مرج‌های تبلیغاتی اخیر، سرانه سلامت ایرانیان مانند سالیان گذشته مورد بی‌توجهی قرار گیرد و باز مشکلات دامن‌گیر شود.

دکتر آقازاده به مصوبه اخیر دولت مبنی بر اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت را یادآور شد و ادامه داد: افرادی که از یک پدیده زشت انتقاد می‌کنند، مشخص کنند که سهم این زشتی در عملکرد کل جامعه پزشکی چقدر است؟ از طرف دیگر آسیب شناسی کنند که این پدیده از کجا ناشی شده و علل آن را شناسایی کنند. آن زمان است که می‌توان نظر کارشناسی‌شان را شنید و به آن پاسخ داد.

وی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی خواستار آن است که رابطه مالی میان بیمار و پزشک از بین برود. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که حرکت به سمت سیستم سلامت عادلانه‌تر می‌تواند راه را هموارتر کند. در وضعیت موجود، با سلامت کشور مانند بازار آزاد برخورد می‌شود. در شرایط کنونی بیماری افراد به کالا بدل شده و با حوزه سلامت نیز مانند بازار آزاد برخورد می‌شود. این درحالیست که اگر یک نظام سلامت محور و جامع‌نگر مانند نظام ارجاع وجود داشته باشد، کمتر اسیر چنین مشکلاتی خواهیم شد. بنابراین با حرکت به سوی نظام ارجاعی صحیح، نه آنچه که در دو سال گذشته آن هم با مشکلات فراوان اجرا شده، می‌توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد. در این زمان است که منابع مالی مدیریت شده و می‌توان مدعی شد که بودجه‌های مربوطه صرف سلامت مردم شده است.

وی افزود: اکنون با توجه به نبود چنین سیستمی در کشور این نگرانی وجود دارد که افزایش منابع اعتباری هم راه به جایی نبرده و به واسطه مدیریت نادرست عملا سودی عاید سلامتی مردم نشود.

رییس مجمع نظام پزشکی در واکنش به هجمه‌های اخیر به سازمان نظام پزشکی در زمینه برخورد با دریافت‌های غیرمتعارف پزشکی، گفت: پاسخ ما به تمام آقایانی که این جنجال‌ها را ایجاد می‌کنند، آن است که با تهدید و بگیر و ببند و آژان کشی و ... مشکلی حل نمی‌شود. بلکه از سردلسوزی به کارشناسی‌های ما و وزارت بهداشت کمک کنند تا بتوانیم سیستمی در سلامت کشور ایجاد کنیم که ذاتا عدالت‌محور و سلامت محور بوده و نیازی به این تهدیدها نداشته باشد؛ در چنین شرایطی است که می‌توان با متخلفان احتمالی نیز به سخت‌ترین شکل برخورد کرد. البته مجددا تاکید می‌کنم که اکنون هم مماشاتی با متخلفان صورت نمی‌گیرد و اگر مراجعه‌ای در مورد تحمیل هزینه‌های غیرضروری و اضافی وجود داشته باشد، به سختی برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha