سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 104542

مردها را تنبل نکنید

سلامت نیوز : تمایل نداشتن برخی مردان به اشتغال یکی از چالش های مهم همسرانشان به خصوص زنان شاغل است. این مسئله در برخی از خانواده ها به قدری شکل بحرانی به خود گرفته است که به طور کلی تامین تمام مخارج و هزینه های خانوار از پرداخت اجاره خانه گرفته تا هزینه خورد و خوراک و پوشاک و حتی شهریه تحصیل فرزندان نیز به دوش مادر خانواده می افتد! کسی که باید وقت و انرژی خود را برای رسیدگی به امور خانه و تربیت فرزندان بگذارد، از صبح تا شب کار می کند و در مقابل شوهرش یا پای تلویزیون است یا وقتش را با دوستانش در پارک سپری می کند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ سید محمد پاکدامن شهری، کارشناس و مشاور خانواده معتقد است که این نوع رفتار در مردان، معمولا یک خصلت شخصیتی است. یعنی اگر شخصیت این افراد در خانواده شان بررسی شود، خواهید دید که مثلا پدر این فرد هم چنین خصلتی دارد یا مثلا برادر و حتی عموهای این فرد هم ممکن است به همین سبک زندگی کنند. این افراد برای حل مشکل شان به روان درمانی یا روان کاوی نیاز دارند که گاهی تا یک سال هم زمان می برد تا حل شود.

مردها را تنبل نکنید

این مشاور خانواده در گفت و گو با خراسان ادامه داد: گاهی اوقات مردها به دلیل قرار گرفتن در شرایطی، تنبل و تن پرور می شوند. یعنی وقتی مردی می بیند که کار نکردن او مشکلی در زندگی اش ایجاد نمی کند تصمیم می گیرد که همسرش سر کار برود و او در خانه بماند. بعضی از این مردها در خانه آشپزی می کنند و با دوستان شان به تفریح و خوش گذرانی هم می روند و می بینند که هیچ مشکلی در زندگی شان به وجود نمی آید. وی در ادامه راه حل هایی درباره این مشکل ارائه کرد:

زن نباید همه کارها را انجام دهد

زمانی که مسئولیت پذیری یکی از زوجین بیشتر از دیگری باشد، طرف مقابل به وظایف خود عمل نمی کند؛ مثلا وقتی مردی می بیند همسرش تمام کارها را انجام می دهد، کم کم از زیر بار مسئولیت شانه خالی و سعی می کند تا جایی که امکانش هست تمام کارها را به همسر خود واگذار کند. بنابراین زن ها نباید همه کارها را به عهده بگیرند.

وظایف یکدیگر را انجام ندهید

گاهی اوقات زن یا مردهمیشه، تمام وظایف یکدیگر را انجام می دهند چون فکر می کنند طرف مقابل شان به درستی نمی تواند آن کار را انجام دهد. معمولا این نوع زندگی ها به جابه جایی نقش های زن و شوهر منجر می شود؛ برای مثال، ممکن است مردی به زنش بگوید: «تو که کار می کنی، درآمد هم داری، باید پرداخت اجاره خانه را تقبل کنی» یکی از نکاتی که در ارتباط با مسئولیت طرفین باید رعایت شود، این است که مواظب باشیم کمک ما در ذهن همسرمان، جابه جایی نقش تلقی نشود. این مسئله خیلی مهم است و باید از ابتدا به صورت شفاف آن را مطرح کنیم.

نداشتن بلوغ فکری باعث بی مسئولیتی می شود

رضا آذریان، کارشناس و مشاور خانواده هم در این باره معتقد است که ریشه این مشکل نداشتن بلوغ عقلی و روانی برای ازدواج در بعضی مردان است. مسئولیت پذیری یکی از شاخصه های اصلی بلوغ عقلی و فکری است و مردی که به این بلوغ نرسیده است، باید ابتدا مهارت مسئولیت پذیری را فرابگیرد تا بتواند ازدواج موفقی داشته باشد.

این مسئله را ساده نگیرید

آذریان در گفت و گو با خراسان ادامه داد: در ابتدا زن ها باید توجه کنند که این مسئله را خیلی بی اهمیت تلقی نکنند. البته نباید از این که این مشکل مهم است، بترسند بلکه فقط باید آن را جدی بگیرند. چون اگر دلیل مردی که سر کار نمی رود، مسئولیت پذیر نبودنش باشد در آینده در تربیت فرزند هم مشکل خواهد داشت.

صبر فعال داشته باشید

این کارشناس خانواده معتقد است زن ها بهتر است در وهله اول با این موضوع کنار بیایند و بگذارند زمان بگذرد. البته باید در این گذر زمان صبر فعال داشته باشند نه صبر منفعل. منظور از صبر فعال صبری است که به حل این مشکل به روش علمی و منطقی منجر شود؛ یعنی با این که صبورانه رفتار می کنند ولی برای خروج از آن وضعیت تلاش هم داشته باشند. این کارشناس خانواده در ادامه راه حل هایی برای حل این مشکل ارائه می دهد.

خیلی زود همه کارها را انجام ندهید

زن ها باید بدانند که کوتاه آمدن در مقابل این ویژگی شوهرشان به صورت مداوم عواقب خوبی ندارد و بهتر است گاهی این دسته از مردان را با مشکلات روبه رو کنند و خودشان خیلی زود آن مشکل را حل نکنند. تجربه نشان داده است اگر مردی ببیند که همسرش همه کارها را انجام می دهد، از انجام بعضی کارها سر باز می زند؛ بنابراین این خانم ها بهتر است در انجام بعضی کارها ورود پیدا نکنند یا حداقل خیلی زود انجام ندهند؛ مثلا یک بار برای گرفتن نان خیلی زود نروند تا شاید مردشان برود و مشکل حل شود.

نقش های تان را تفکیک کنید

تفکیک نقش ها باید به درستی انجام شود؛ یعنی زمانی که مرد می خواهد اتاق را جارو کند، زن باید بگوید: «نه! من این کار را خودم انجام می دهم» اما از آن طرف مثلاً جابه جایی یخچال به دلیل مشقتی که دارد باید جزو وظایفی باشد که مرد در خانه بر عهده دارد. زنی که می خواهد مسئولیت پذیری را به شوهرش بیاموزد، نباید همیشه همه کارهایی که بر عهده مرد است را انجام دهد. البته واضح است که در این باره، استثناهای زیادی هم وجود دارد و این مسئله نباید با همکاری و کمک زوجین به یکدیگر اشتباه گرفته شود، کمک به یکدیگر محبت و مهربانی را به دنبال دارد ولی آن چه مهم است این که انجام تمام وظایف یکی از زوجین نباید همیشه و در همه شرایط توسط طرف دیگر انجام شود.

طلبکار می شوید

اگر زن یا مرد کارهای طرف مقابل خود را انجام دهد،ناخواسته تصور می کند که کار بسیار بزرگی انجام داده و طرف مقابل به او مدیون است. مثلاً اگر زن کار کند و پولش را در خانه هزینه کند، فکر می کند کار بزرگی انجام داده است و اگر مردی در طول سال تنها دو بار لباس بشوید، فکر می کند که آن کار را 20 بار انجام داده است.

در نتیجه هر دو از طرف مقابل طلبکار خواهند شد. برای جلوگیری از این حس، بهتر است زن و شوهر به ایفای نقش خودشان در زندگی بپردازند.

بگذارید فکر کند تنها تکیه گاه زندگی شماست

در خانواده باید در گام اول جایگاه مرد و زن مشخص شود. اگر زنی می خواهد همسری مسئولیت پذیر داشته باشد، باید مراقب باشد و اندازه ها را رعایت کند. هر یک از زن و مرد باید ابتدا مسئولیت خود را به همسرش گوشزد کند و بعد از او بخواهد که در انجام کارها به او کمک کند.

این تفاوت جایگاه باعث می شود که مرد و زن بدانند که اگر نباشند زندگی لنگ خواهد ماند و باید وظیفه شان را به بهترین شکل انجام دهند.

نظر متفاوت 2 کارشناس درباره ادامه کار کردن خانم ها در زندگی با مردان بی مسئولیت

پاکدامن به خانم ها توصیه می کند که اگر سرکار نرفتن مردشان به دلیل تنبلی و تن پروری است، بهتر است کار نکنند تا مرد مجبور شود فکری به حال تامین مخارج زندگی کند. او ادامه می دهد: باز هم اگر زن نمی خواهد کارش را رها کند حداقل باید بگوید هزینه زندگی بر عهده مرد است و هزینه ای برای زندگی تقبل نکند تا شوهرش مجبور شود کار کند. البته آذریان نظری متفاوت دارد و می گوید: من به این خانم ها به هیچ وجه توصیه نمی کنم که کار نکنند. چون با فضای لجبازی که به وجود می آید ممکن است مشکل بسیار جدی تر شود. با این حال زن ها نباید به این مسئله بی توجه باشند و تصمیم بگیرند به تنهایی مخارج زندگی را تامین کنند. چون زن و شوهر در زندگی مثل مسافران یک قایق هستند. حالا اگر یکی از آن ها بخواهد قسمت خودش را سوراخ کند، نتیجه این می شود که همه قایق غرق خواهد شد. بنابراین زن باید علاوه بر اینکه تلاش می کند که چرخ زندگی شان بچرخد برای تغییر رفتار مردش طبق آنچه گفته شد هم تلاش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha