لیست پزشکان زیرمیزی بگیر وزیر بهداشت را به مجلس کشاند

سلامت نیوز : انتشار لیستی از اسامی پزشکان زیرمیزی بگیر در رسانه ها با واکنشهای متفاوتی در جامعه پزشکی همراه شده است. به طوریکه برخی افراد نسبت به انتشار این اسامی موضع مخالف و انتقادی دارند اما برخی دیگر بر این عقیده اند که یکبار برای همیشه باید حساب افراد متخلف را از جامعه پزشکی جدا کرد. این در حالی است که وزیر بهداشت برای ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت زیرمیزی در حوزه سلامت، به مجلس می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ ماجرای انتشار لیستی 14 نفره از پزشکان زیرمیزی بگیر در رسانه ها، بازتاب های متفاوتی در بین جامعه پزشکی و دانشگاهی داشته است. موضع هر یک از وزرای بهداشت در دولتهای مختلف، این بوده که می بایست با چنین پدیده زشت و مذمومی برخورد کرد اما نتیجه چندان محسوسی در رابطه با برخوردها و نظارت دستگاههای مسئول مشاهده نشد تا اینکه با انتشار لیستی از پزشکان متخلف در یکی از رسانه ها دوباره این موضوع بحث برانگیز با حساسیت بیشتری از سوی مخالفان و موافقان دنبال شد.

برخورد با زیاده خواهان نباید پیچیده باشد

دکتر محمدرضا صابری زفرقندی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است که "مجلس" برای جلوگیری از پدیده زشت زیرمیزی، مدیران ذی ربط را زیر چتر نظارت و افراد متخلف را به مسلخ سئوال و استیضاح بکشاند، زیرا برخورد با عده ای شناخته شده که به دلیل زیاده خواهی باعث هتک حرمت جامعه پزشکی شده اند نباید آنقدر پیچیده باشد.  هزینه تخلف عده ای محدود و معدود نباید باعث گسست بنیادی ترین ابزار درمان جسمی و روحی مردم شود. پدیده زیرمیزی به دلایل متعددی در کشور رواج یافته که از نظر کارشناسی بخش عمده ای از آن خارج از اختیار و یا به نوعی پدیده تحمیلی به پزشکان است و کلید حل آن نیز در گروی تدبیر مدیران ارشد کشور است. برخورد با عده ای شناخته شده که به دلیل زیاده خواهی باعث هتک حرمت جامعه پزشکی شده اند نباید آنقدر پیچیده باشد که موضوع به مردم کشیده شود.

قرار نبود اسامی رسانه ای شود

در همین حال دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ ریزی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از انتشار اسامی 14 پزشک زیرمیزی‌ بگیر، می گوید: این موضوع در حال پیگیری بود و قرار نبود چنین اتفاقی بیفتد. به نظر ما انتشار این اسامی در رسانه‌ ها به هیچ وجه کار درستی نبود چرا که بسیاری از مفسدین اقتصادی در کشور وجود دارند و چه بسا افراد خاصی هم بوده‌اند، اما هیچ گاه چنین اقدامی در مورد آنها اعمال نشده است.

وی با عنوان این مطلب که سازمان در جامعه پزشکی به دنبال شیوه‌های انتظامی نیست بلکه شیوه‌های اصلاحی و افزایش بهره‌وری و عملکرد جامعه پزشکی را دنبال می‌کند، می افزاید: خدمات جامعه پزشکی سرآمد تمام خدمات در جامعه است؛ از تحقیقات پزشکی گرفته تا ثبت اختراعات، تولید، افزایش شاخصهای سلامتی و... بر این اساس جامعه پزشکی از لحاظ عملکردی بسیار سرآمد است و این شایسته نیست که با آن بی‌مهری‌ شود.

آحاد جامعه پزشکی افراد متخلفی نیستند

دکتر داریوش طاهرخانی عضو شورای عالی نظام پزشکی در واکنش به انتشار لیست پزشکان زیرمیزی بگیر، می گوید: باید دقت داشت که آحاد جامعه پزشکی افراد متخلفی نیستند، بلکه بسیاری از پزشکان ما در اقصی نقاط کشور با کمترین امکانات مشغول ارائه خدمت به مردم هستند. اینکه چرا وزارت بهداشت در طول سالیان مختلف نسبت به معرفی و برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر عملکرد شفافی نداشته و تنها هر از چندگاهی با کلی گویی ارقامی را به صورت پراکنده تحت عنوان زیرمیزی اعلام نموده است و هیچ‌وقت حاضر به معرفی آنها به نظام پزشکی نشده است، پرسشی است که قطعا پاسخ به آن پرده از بسیاری از ناگفته‌های حوزه سلامت برخواهد داشت.

این 14 نفر پول اضافی نگرفته اند

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی در واکنش به انتشار اسامی 14 پزشک به عنوان زیرمیزی بگیر، با عنوان این مطلب که همه این 14 پزشک را می‌شناسم، می گوید: هیچ‌کدام از این افراد پول اضافی از بیمار دریافت نکرده‌اند. برخی از این پزشکان نوابغی هستند که اعمال جراحی نادر را انجام می‌دهند و اگر این افراد در داخل کشور اقدام به انجام این اعمال نکنند، بیمار باید به خارج از کشور عزیمت کرده و هزینه‌های هنگفتی بابت درمان بپردازد.

وی در پاسخ به اینکه طریقه صحیح برخورد با افراد متخلف جامعه پزشکی باید چگونه باشد، معتقد است اگر پزشکی در حق بیمارش اجحاف می‌کند، باید با او برخورد کنیم. علاوه بر این محاکم قضایی و سازمان نظام پزشکی مسئول رسیدگی به شکایات بیماران هستند و می‌توانند حقوق بیماران را استیفا کنند.

به اعتماد مردم ضربه می زند

دکتر سید سجاد رضوی مدیرکل نظارت بر درمان و اعتبار بخشی وزارت بهداشت با انتقاد از انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی بگیر، معتقد است که اینگونه اقدامات جز اینکه به روابط پزشک و بیمار و اعتماد مردم به جامعه پزشکی ضربه بزند نتیجه دیگری ندارد.

رضوی می گوید: برای برخورد با تخلفات پزشکی و رسیدگی به شکایات مردمی در این زمینه روند مشخصی وجود دارد، پس از بررسی موضوع در دانشگاه‌ها، موارد مربوطه جهت بررسی بیشتر به تعزیرات و نظام پزشکی معرفی می‌شوند و در این مرحله در صورت تأیید تخلف، طبق قانون برخورد لازم صورت می‌گیرد.

این کار مسیر قانونی دارد

در همین حال دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در واکنش به انتشار اسامی پزشکان متخلف، معتقد است که این کار یک مسیر قانونی دارد که برای طی آن کمیسیون مشترکی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با عنوان دبیرخانه رسیدگی به دریافتهای غیر متعارف تشکیل شده است که دو رویکرد کلی را دنبال می کند.

وزیر بهداشت در مجلس

با این همه مراد هاشم‌زهی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از حضور وزیر بهداشت در جلسه روز سه شنبه (امروز) این کمیسیون برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان و گزارشی از وضعیت زیرمیزی خبر می دهد و می افزاید: البته این اولین‌ باری نیست که وزیر بهداشت با حضور در کمیسیون گزارشی از دریافتهای زیرمیزی پزشکان ارایه می‌دهد بلکه در گذشته نیز وی جلسات محرمانه‌ای با اعضای این کمیسیون در خصوص دریافتهای خارج از عرف برخی پزشکان داشته است. بدون‌ شک نحوه برخورد با پزشکان متخلف نباید به دانه درشت ها محدود شود بلکه باید مجموعه افراد متخلفی که به هر نحو اقدام به دریافت زیرمیزی می‌کنند مورد برخورد قانونی قرار گیرند تا به این شکل نباشد که عده ای در حاشیه امن قرار گیرند.

تبعات حقوقی زیرمیزی

همچنین ابوالفضل ابوترابی دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، به تبعات حقوقی دریافتهای خارج از تعرفه برخی پزشکان اشاره می کند و می گوید: باید این واقعیت را پذیرفت که دریافت زیرمیزی پزشکان تبعات حقوقی دارد و بیمار نیز دارای حق شکایت از این پزشکان به سازمان نظام پزشکی است. متاسفانه دریافتهای زیرمیزی پزشکان به موضوع پیچیده‌ای تبدیل شده که به سختی می‌توان راه برون‌رفتی برای آن پیدا کرد این پدیده شوم در کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته و باعث درگیر شدن بسیاری از بیماران با این اقدام ناپسند شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی با دریافت زیرمیزی پزشکان آسیب دیده است، می افزاید: به طور حتم مجموعه تخلفات پزشکان باید در سازمان نظام پزشکی بررسی و به آن رسیدگی شود زیرا وظیفه برخورد با پزشکان متخلف در این سازمان لحاظ شده و نظام پزشکی مکلف به برخوردی جدی با این پدیده شوم است. لغو پروانه مجوز کار یا استفاده از مجازاتهای تکمیلی و تتمیمی از جمله راهکارهایی است که می‌توان از آن جهت برخورد قاطع با پزشکان متخلف استفاده کرد.

 در این میان رسول خضری دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان با مثبت ارزیابی کردن انتشار لیست اسامی پزشکان زیرمیزی‌بگیر نیز می گوید: متاسفانه معضل گرفتن زیرمیزی به چالشی جدی تبدیل شده که انتشار این اسامی می‌تواند زنگ خطری برای حوزه سلامت باشد.

خضری با تاکید بر اینکه وجود پزشکان دانه درشت زیرمیزی‌بگیر نام حوزه سلامت و جامعه پزشکی را خدشه‌دار می‌کند، یادآور شد: دفاع من از پزشکان مخصوصا پزشکان عمومی است که در روستاهای دورافتاده فعالیت می‌کنند اما وزارت بهداشت به دلیل کمبود اعتبار قادر به پرداخت مطالبات آنها نیست و همین امر باعث شده بسیاری از روستاهای دورافتاده خالی از پزشک باشد.

نتایج بررسی اظهارات و گفته های دست اندرکاران حوزه سلامت در واکنش به انتشار لیست 14 نفره از پزشکان زیرمیزی بگیر، حکایت از این واقعیت دارد که جامعه پزشکی کشور به شدت از وجود پدیده ای به نام زیرمیزی در بازار سلامت، متضرر شده اند. در واقع، می توان گفت که وجود چنین معضلی تنها به نام احاد جامعه پزشکی تمام شده اما فقط عده ای معدود هستند که از این آشفته بازار، سود می برند. بنابراین، ضرورت برخورد با این پدیده شوم بر کسی به خصوص بیماران و مردم، پوشیده نیست. به نظر می رسد که اقدام منطقی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در واکنش به انتشار لیست پزشکان زیرمیزی بگیر، می تواند آرامش را به خانواده بزرگ جامعه پزشکی و مردم بازگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha