سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 104557

اریک لاوسون، هنرپیشه‌ی آمریکایی که سه سالی (۱۹۷۸-۱۹۸۱) در نقش کابوی در تبلیغات تصویری و ویدیویی یک شرکت سیگارسازی دیده می‌شد در اثر سرطان ریه درگذشت. او اولین مورد در این عرصه نبود.

دود سیگار جان تبلیغ‌کننده سیگار را گرفت

سلامت نیوز: اریک لاوسون، هنرپیشه‌ی آمریکایی که سه سالی (۱۹۷۸-۱۹۸۱) در نقش کابوی در تبلیغات تصویری و ویدیویی یک شرکت سیگارسازی دیده می‌شد در اثر سرطان ریه درگذشت. او اولین مورد در این عرصه نبود.


به گزارش دویچه وله بنا بر تایید همسر لاوسون، مرگ وی روز دهم ژانویه روی داده است. در کارنامه هنری‌ لاوسون بازی در سریال‌های مختلف آمریکایی دیده می‌شود. او از جمله در سریال معروف "فرشتگان چارلی" ایفای نقش کرد. 


لاوسون بعدتر هنگام بازی در یک فیلم وسترن دچار سانحه شد و دیگر قادر به ادامه بازیگری نشد. لاوسون خود سیگارکشی قهار بود و از سن ۱۴ سالگی سیگار می‌کشید. همسرش گفته است که او با وجود آگاهی به زیان سیگار، قادر یا مایل به ترک آن نبود.


تبلیغات لاوسون برای مالبرو هم برای خودش منبع درآمد بود و هم سودهای کلان برای مالبرو رقم زد. او اما در بیست سال گذشته و به ویژه پس از ابتلا به سرطان، برای جبران مافات با اتکا به شهرتش در تبلیغ مالبرو، در فیلم‌های آموزشی یا مناظرات تلویزیونی حاضر شد و به تبلیغ علیه مصرف سیگار دست زد.


سرنوشتی تکرارشدنی چهره معروف‌تر تبلیغات مالبرو ماین مکلرین بود که او نیز به بیماری سرطان از جهان رفت. مکلرین فتومدل بود و چند سال پیش از لاوسون وارد تبلیغات برای مالبرو شده بود. او نیز سیگار کشی قهاری بود و روزی یک و نیم پاکت(سی نخ) سیگار می‌کشید. مکلرین سال ۱۹۹۰ به سرطان ریه مبتلا شد و به رغم شیمی‌درمانی و برداشتن یک طرف ریه، بیماری سرطان در بدن او همچنان پیش رفت و به مغزش سرایت کرد و دو سال بعد جان او را گرفت. 


مکلرین در واکنش به بیماری‌اش کارزاری گسترده علیه مصرف سیگار به راه انداخت و از جمله عکسی را منتشر کرد که دو چهره متفاوت از او را به نمایش می‌گذاشت: کابوی قبراق و سرحال در کنار مردی تکیده و رو به موت در تخت بیمارستان. 


جمله‌ای از برادر مکلرن هم همراه این عکس بود به این مضمون: صنعت سیگارسازی کشیدن سیگار را نشانه‌ای از استقلال فردی انسان‌ها معرفی می‌کند، ولی این جسم فرتوتی که در بستر بیماری افتاده آیا نشانه‌ای از استقلال در چهره‌اش دیده می‌شود؟ آخرین کلمات مکلرین در بستر خطاب به دخترهایش این بود: «من در زیر ماسک اکسیژن با جهان وداع می‌کنم، ولی به شما می‌گویم که لذت مصرف سیگار به درد و رنجش نمی‌ارزد.»


یکی از دخترهای مکلرین به چهره‌ای معروف در کارزار علیه مصرف دخانیات در آمریکا بدل شده است. از لاوسون به غیر ازهمسر، ۶ فرزند، ۱۸ نوه و ۱۱ نبیره باقی مانده است. 

منبع: تابناک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha