سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 104560

سلامت نیوز : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برای برنامه حمایت از افزایش جمعیت، طرحی ۵۴ ماده‌ای در مجلس تدوین شده و از ارائه تسهیلات برای فرزندآوری سربازان گرفته تا ایجاد مهدکودک در محیط‌های کار، پذیرش پرستار برای مادران و تعدیل ساعت کاری مادران در آن دیده شده اما اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ امیرحسین قاضی‌زاده در میزگرد علت کاهش جمعیت و راهکارهای پیش رو در خبرگزاری فارس در مورد جزئیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و لزوم رشد جمعیت، نمایندگان مجلس موانع و سیاست‌های تشویقی رشد جمعیت را بررسی کردند و از آنجایی که جمعیت به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی ترجیح دادیم وارد همه حوزه‌ها نشویم چرا که تبدیل به ابر قانونی می‌شد که همه حوزه ها را در بر می گرفت.

وی ادامه داد: شاخصهای کاهش سن ازدواج و کاهش طلاق، اصلاح سن باروری، هماهنگ‌سازی زندگی اجتماعی، افزایش اشتغال و هماهنگ سازی تحصیل زنان با نقش مادری را در این طرح در مجلس مد نظر قرار دادیم چرا که نقش مادری برای مادران شاغل امتیازی ندارد و در این راستا به این مادران تسهیلات و امتیاز دهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه یکسری مشوقها برای فرزندآوری در این طرح دیده شده گفت: از تسهیلات برای فرزندآوری سربازان گرفته تا کمک به تأمین مسکن مناسب با تسهیلات ارزان قیمت و از کمک هزینه تأمین غذا برای دهکهای پایین درآمدی، هدیه ازدواج، بحث‌های استخدامی و مجموعه‌های حمایتی در قالب 54 ماده تدوین شده که طبق برآوردها و در نظر گرفتن نرخ تورم برای سال 93 اجرای این بندها 12 هزار میلیارد تومان فقط برای یکسال اول اجرای آن بار مالی در پی خواهد داشت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی پذیرش پرستار برای مادرانی که فرزند به دنیا می‌آورند، ایجاد مهد کودک در محیط‌های کار حتی در بخش‌های خصوصی با یک سقف جمعیتی و تعدیل ساعت کار مادران تا 5 سالگی و مزایای بازنشستگی را از دیگر مواد این طرح اعلام کرد.

وی افزود: مثلاً در این برنامه برای دانشجویی که متأهل است یا زوجین نابارور تأمین بخشی از هزینه درمان در نظر گرفته شده است البته د در لایحه بودجه سال آینده این رقم دیده نشده و امیدواریم در شورای نگهبان و از سوی دولت پیش‌بینی‌هایی در نظر گرفته شود ولی در نهایت تصورمان این است که این برنامه پلکانی اجرا شود و احنمالاً به علت کمبود اعتبار فقط بخشی از آن در سال 93 قابل اجرا خواهد بود.

مشروح این میزگرد که با حضور محمد اسماعیل مطلق، مدیر کل سلامت جمعیت،خانواده و  مدارس، محمد اسلامی،رئیس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت و عینی زیناب،جمعیت شناس در خبرگزاری فارس برگزار شد، فردا منتشر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha