سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 104565

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه بهترین درمان سنگ حالب اورتروسکوپی(دیدن مجرا) است، گفت: بیماران باید در صورت مشاهده علایمی مانند تب و لرز، سوزش و تکرر ادرار و درد هنگام ادرار کردن هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه سنگ‌هایی که به حالب وارد می‌شوند، در صورتی که از ۵ میلی متر بزرگتر نباشند، امکان دفع خود به خود دارند، گفت: این سنگ‌ها درد خاصی را به وجود می‌آورند که به "کولیک" معروف است.

وی افزود: سنگ‌های کلیه اغلب بدون علامت هستند و به درمان نیازی ندارند. منشاء سنگ‌های حالب، سنگ‌های کلیه هستند که به سمت پایین حرکت می‌کنند.

وحیدی با اشاره به اینکه سنگ ممکن است به قطعات کوچکتر شکسته شود و یا در داخل حالب گیر و ایجاد انسداد کند، گفت: بیشتر سنگ‌ها وقتی وارد حالب می‌شوند کوچک هستند و توانایی خارج شدن از طریق جریان ادرار را دارند ولی در صورتی که سنگ بزرگ باشد در حالب گیر کرده و ایجاد انسداد می‌کند.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه انسداد سنگ در حالب ممکن است موجب عفونت کلیه شود، یادآور شد: تهوع و استفراغ، درد و سوزش در حین ادرار کردن و تکرر ادرار از علایم ایجاد سنگ حالب است.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی که تب و لرز، درد پهلو و پشت، تهوع و استفراغ، اسهال، تکرر ادرار و یا سوزش و درد هنگام ادرار کردن وجود داشته باشد باید بیمار هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند تا درمان های لازم تجویز شود.

وحیدی با تاکید بر اینکه بهترین درمان سنگ حالب با اورتروسکوپی است، گفت: در این روش هیچ برش جراحی داده نمی‌شود. جراح یک وسیله نوری که اورتروسکوپ نامیده می‌شود از طریق پیشابراه و مثانه، وارد حالب می‌کند. محل سنگ را پیدا کرده آن را خارج می‌کند و یا توسط وسیله‌ای که امواج شوکی ایجاد می‌کند سنگ را خرد می‌کند.

وی در پایان افزود: یک لوله و یا استنت را جراح ممکن است برای چند روز برای برقراری جریان ادراری در حالب قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha