سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های اعصاب و روان معتقد است: علاوه بر زمینه‌های ژنتیکی، عوامل محیطی نیز در بروز وسواس نقش دارند.

دکتر وحید فرنیا در گفت وگو با (ایسنا) ، وسواس را یکی از انواع اختلالات اضطرابی دانست که علائم آن به دو صورت فکری و رفتاری بروز می‌کند.

وی اظهار داشت: علائم فکری وسواس شامل افکار مزاحم، تکرار شونده و ناخواسته‌ای است که با موضوعات آزاردهنده سراغ فرد می‌آید.

به گفته این روانپزشک، حساسیت نسبت به آلودگی و تمیزی، رعایت بیش از حد نجسی و پاکی، قرینگی، حس رخ دادن اتفاق بد برای یکی از اعضای خانواده و غیره از جمله موضوعات افکار آزاردهنده وسواس است که فرد دوست ندارد این افکار سراغش بیاید.

فرنیا با اشاره به اینکه رفتارهای وسواسی در نتیجه افکار وسواسی بروز می‌کند، گفت: اضطراب ناشی از افکار وسواسی فرد را مجبور به انجام کارهایی می‌کند از جمله شست و شوی زیاد، بررسی آلودگی‌ها، کنترل مداوم همه چیز و غیره.

وی ادامه داد: گاهی افراد خصوصا در سن نوجوانی برخی از صفات وسواسی را از خود نشان می‌دهند که در حد اختلال نیست و نیاز به درمان ندارد، اما زمانی که علائم آن قدر شدید باشد که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، بر عملکرد و امور روزانه وی اثر بگذارد و وقت زیادی را از فرد بگیرد، نیاز به درمان دارد.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه ریشه ژنتیکی وسواس نیز شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: یکسری از ژن های مستعد کننده وسواس شناخته شده است که از والدین درجه یک و یا بستگان دورتر به افراد منتقل می شود.

فرنیا تصریح کرد: دور یا نزدیک بودن فردی که ژن مستعد کننده وسواس از او به ارث رسیده و همچنین تعداد افرادی که در خانواده دارای این ژن هستند، بر شدت و ضعف بروز علائم وسواس اثر می گذارد.

وی به نقش عوامل محیطی در بروز وسواس نیز اشاره و اضافه کرد: ممکن است افرادی که آسیب پذیری روانی بیشتری دارند و یا توان کمتری برای مقابله با استرس‌ها دارند، علائم شدیدتری نشان دهند.

به گفته این روانشناس، در برخی موارد وجود یک بحران شدید در زندگی فرد می تواند باعث بروزعلائم وسواس شود.

فرنیا در خصوص درمان وسواس هم خاطرنشان کرد: درمان وسواس به دو شیوه بیولوژیک و غیربیولوژیک صورت می گیرد.

این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان تاکید کرد: یک نوع از درمان بیولوژیک درمان مبتنی بر دارو است که اخیرا داروهای کم عارضه و با اثر بخشی بالایی برای این کار استفاده می‌شود که اعتیادآور هم نیستند.

وی با بیان اینکه وسواس رابطه مستقیمی با سروتونین دارد، اظهارداشت: داروهای کنترل وسواس داروهایی هستند که مهارکننده بازجذب سروتونین هستند.

فرنیا خاطرنشان کرد: اگر وسواس خیلی شدید باشد از روش‌های بیولوژیک غیردارویی استفاده می شود که شامل الکتروشوک و یا تحریک الکترومغناظیسی مغز است.

این روانپزشک در خصوص روشهای درمانی غیربیولوژیک وسواس نیز یادآوری کرد: این روش نیز می‌تواند به اندازه درمان دارویی در بهبود وسواس نقش داشته باشد و مکمل درمان دارویی شود.

وی خاطرنشان کرد: در این روش به فرد کمک می شود افکار وسواسی خود را بشناسد و آن را کنترل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha