سلامت نیوز : در حالی که نرخ "سرانه درمان" کارکنان کشوری و لشگری شاغل و بازنشسته در سال 92 پنج درصد حداقل حقوق و مزایا تا سقف 2 برابر حداقل و دستمزد تعیین شده بود، مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش «سرانه» این دسته از بیمه شدگان برای سال 93 از پنج به شش درصد خبر داد و گفت: این در حالیست که ملاک "دو برابر حداقل حقوق" در دست بررسی است.

محمدباقر هوشنگی در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ ضمن تاکید بر احصاء قیمت تمام شده خدمات درمانی توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه به عنوان یکی از تکالیف قانونی‌اش، به تاکیدات دولت و وزرای بهداشت و رفاه اجتماعی به منظور تعیین قیمت واقعی خدمات درمانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: این امر در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گرفته است که امیداریم با توجه به ماه‌ها کار کارشناسی ظرف هفته آینده شاهد نهایی شدن تکلیف تعرفه‌های درمانی سال 93، قیمت واقعی ویزیت و هتلینگ و پوشش فراگیر خدمات درمانی باشیم.

تعیین تعرفه‌های واقعی بستگی به میزان اعتبارات دولت دارد

عضو هیئت مدیره بیمه سلامت با تاکید بر اینکه تعیین تعرفه‌های واقعی بستگی بسیاری به میزان اعتبارات دولت دارد، اظهار کرد:‌ تعیین قیمت‌های واقعی خدمات درمانی به دولت می‌تواند کمک کند تا مبنای درستی برای اختصاص اعتبار و کمک به نظام سلامت پیدا کند.

مدیرکل بیمه‌های وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه سر جمع رشد بودجه سلامت 66 درصد اعلام شده است، اظهار کرد:‌ اما واقعیت مسئله این است که بر اساس محاسبات بیمه‌ای رشدی که ما ملاک عملمان برای تعرفه گذاری قرار می‌دهیم رقمی حدود 28 تا 32 درصد افزایش بودجه است.

تعرفه خدمات «ویزیت» و «هتلینگ» برای سال 93 واقعی می‌شود

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با افزایش 32 درصدی بودجه سلامت و تخصیص 12 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی، بخشی از واقعی سازی تعرفه‌ها صورت خواهد گرفت معتقد است: با توجه به این که دولت سلامت را اولویت قرار داده است، حداقل امسال تعرفه دو خدمت «ویزیت» و «هتلینگ» را با کمک دولت و از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها واقعی می‌کنیم و در سال‌های آینده نیز هر سال دو تا سه خدمت را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی افزود: یکی از اهداف ما در برنامه اصلاح ساختار نظام سلامت، کاهش پرداخت از جیب مردم است، البته با این اعتبارات ممکن است تمام اهداف محقق نشود، اما قطعا با کمک‌های دولت بخش اعظمی از آن محقق خواهد شد.

هوشنگی با اشاره به اختصاص 12 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت گفت: این مسئله نشان از توجه به مسئله سلامت دارد، اما گمان می‌کنم برای رسیدن به آنچه قانون گذار در نظام سلامت معین کرده است این رقم کافی نباشد.

مدیرکل بیمه‌های وزارت کار،‌ رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به هدف‌های پوشش فراگیر بیمه پایه و کاهش پرداخت از جیب مردم به عنوان اهداف اصلی اصلاح ساختار نظام سلامت، گفت: برای رسیدن به اهداف فقط اعتبارات کافی نیست، آنچه که در این مسئله بسیار کمک کننده است مکانیزم‌هایی هم چون پزشک خانواده، نظارت‌های قوی، برنامه‌ریزی ساختاری برای بیمه‌ها و بیمارستان‌ها و... می‌باشد.

دستور وزرای بهداشت و کار برای تعیین و ابلاغ تعرفه‌های درمانی 93

هوشنگی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به این که بخشی از تعرفه‌ها تا آخر سال مشخص می‌شود این به این معناست که تعرفه‌ها در سال 93 اعلام خواهد شد؟ گفت: وزرای کار و بهداشت دستور داده‌اند حتما قبل از سال تعرفه‌ها تعیین و ابلاغ شود. امیدواریم در جلسه 15 بهمن ماه شورای عالی بیمه‌، تعرفه‌ها تعیین شود و در مسیر تصویب و ابلاغ قرار بگیرد.

عضو هیئت مدیره بیمه سلامت با بیان اینکه تعرفه دارای 3 جز فنی، حرفه‌ای و سیاست گذاری است تصریح کرد:‌ تعرفه از سه جز تشکیل می‌شود؛ یکی بخش فنی است که مربوط به تجهیزات پزشکی و ساختمان و ... می شود. بخش دیگر مربوط به تخصص پزشکان است که حرفه را تشکیل می‌دهد و از همه مهمتر سیاستگذاری است؛ به طور مثال دولت قیمت زایمان طبیعی را به نحوی رشد می‌دهد که پزشکان به دنبال سزارین نروند تا به این روش نوعی رفتارسازی در ارائه دهندگان خدمات پزشکی ایجاد کند.

بهترین راهکار برای جلوگیری از دریافت زیرمیزی

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا به راهکارهای پیش بینی شده برای جلوگیری از دریافت تعرفه‌ غیرمجاز یا زیرمیزی هم اشاره و تصریح کرد: یکی از مهمترین راهکار همان تعیین قیمت واقعی است، تا زمانی که به یک قیمت واقعی نرسیم شاهد این مسائل خواهیم بود. این مسئله یک ابزار و ملاک مناسبی است برای نظارت بر بحث تعرفه‌ها تا بر اساس آن با افراد خاطی برخورد شود.

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از در دستور کار بودن تغییر سرانه‌های درمان در شورای عالی بیمه خبر داد و گفت: قطعا در کنار تعرفه‌ها بحث سرانه‌ها نیز مطرح خواهد شد و برای آن تصمیم خواهیم گرفت، اما اکنون قبل از جمع‌بندی نمی‌توان هیچ اظهار نظری در مورد تغییرات انجام داد.

فعلا فرانشیز درمان برای سال 93 تغییر نمی‌کند

هوشنگی با بیان اینکه فعلا در فرانشیزهای درمانی هیچ تغییری نخواهیم داشت، اظهار کرد: فعلا به مسئله فرانشیزهای درمان ورود پیدا نکرده‌ایم و فرانشیزها همان 10 درصد برای خدمات بستری و 30 درصد برای خدمات سرپایی خواهد بود.

سهم پرداختی دولت از بیمه ایرانیان در جلسات آتی شورای عالی بیمه بررسی می‌شود

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این که بعد از تعیین تعرفه‌ها در جلسات آتی سهم پرداختی دولت از بیمه ایرانیان را در دستور کار دولت قرار خواهیم داد، اظهار کرد: تغییر میزان درصد سهم پرداختی دولت بستگی به کمک دولت دارد و این امر تا پایان سال مشخص خواهد شد.

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به گفت‌وگوهایی که با سازمان‌های تامین اجتماعی در مورد اصلاح ساختار نظام سلامت داشته‌اند گفت: آنچه ما به دنبال آن هستیم یکپارچه سازی سیاستگذاری‌ها است و مسئله یکپارچه سازی به معنی ادغام فیزیکی تامین اجتماعی با بیمه سلامت نیست.

وی با بیا اینکه وزارت بهداشت و درمان و سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد متعددی برای تعرفه‌ها ارائه داده‌اند عنوان کرد:‌ هر روز جلساتی با سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود و پیشنهادهای مختلفی از سوی آنها دریافت می‌شود، اما تا جمع بندی نهایی ‌نمی‌توان رقم مشخصی را اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha